Full version: Mäklare
netaave
Nu tänker jag på dom stora som ERA och liknande, tycker det är jättesvårt att veta vilken man ska anlita.
Tänkte att det kanske fanns lite erfarenhet av dylikt här.
Leia
Ska du flytta?
*Stintan*
Är det något fel på dom mindre mäklarbyråerna menar du?
evelina
Jag har bra erfarenheter av Mäklarhuset dom blev årets mäklare 2006.

När jag sålde min lägenhet december 2005 så ingick flyttstädning och deklaration i arvodet.
Jag var helnöjda med dom men det finns säkert flera som är bra.
Christa
Marknaden är sådan nu att man kan förhandla om priset för tjänsten. En del tar hem flera mäklare som värderar huset och väljer en av dem. Jag sålde mitt hus hösten 2005 och jag kunder inte med att ta hem flera men jag valde en som inte var så dyr. Tyckte han satte ett för lågt utgångspris men det är värre att sätta ett för högt.

Man kan ju kolla med vänner som sålt och höra vad de tycker.
Anma
När vi sålde huset hade vi fyra olika mäklare hemma. Vi vade den som ansåg att vi inte behövde göra några större förändringar och ändå värderade huset ungefär som vi förväntat. En tyckte att vi skulle slipa golven först, vi tyckte att om de inte dög åt köparen kunde de slipa själva istället... En annan verkade oseriös. Hörde senare att andra inte haft så bra erfarenheter av denne. Så magkänslan var nog rätt. En värderade huset lägre än vad vad vi var beredda att släppa det för. Det blev budgivning ändå, 70000 :- mer gick den för än utgångspriset. Det kan anses som ganska mycket i den byn vi bodde i...
ingrid fuxwall
Mina Erfarenheter av mäklare är att de är bluffmakare, men jag har kanske bara haft otur alla gånger.

ingrid som har hårresande exempel att dra sig till minnes
netaave
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-03-2007, 21:21) *
Mina Erfarenheter av mäklare är att de är bluffmakare, men jag har kanske bara haft otur alla gånger.

ingrid som har hårresande exempel att dra sig till minnes

Jo men det är ju det man är rädd för, man läser ju hårresande saker om hur folk blivit lurade av oseriösa. tänkte att dom stora företagen kanske har ögonen på sig på ett annat vis.
anneli85
Här hos mig är det Svensk Fastighetsförmedling som är störst med hästlängder. Men jag har ingen erfarenhet av dom, har aldrig hört nått negativt iallafall.
Elisabeth-Västkustkolonisten
nutidens hästhandlare.... många i alla falll
torvan
Att det är en stor firma är ingen garanti har jag erfarenhet av.
När min bror och jag skulle sälja vårt föräldrahem utanför
Sundsvall anlitade vi Svensk fastighetsförmedling just för att
dom var stora.
Efter ett halvår var det inte sålt och mäklaren visade sig vara
en komplett idiot som bla bemötte kunder nedlåtande.
Vi hade en stor gårdsauktion på inventarierna där vi passade
på att göra reklam för huset. Ett par dar senare var huset sålt
till ett bättre pris och mäklaren sparkade vi iväg utan ett öre.
Det kändes himla skönt tongue.gif
Skulle jag sälja idag så skulle jag försöka få rekommendationer
och troligtvis använda en mindre mäklare som kanske därför
är mer rädd om sina kunder. rolleyes.gif torvan
kollba
Jag tycker deras arvode är hutlöst...
Här på Gotland tar de 5% av försäljningssumman så om jag säljer ett hus (eller en lägenhet) för 1 miljon så får de alltså 50 000 kr - för vad ?
Såvitt jag begriper lägger de ner några få timmar på lite annonser, prata med spekulanter och ordna visning.
Sen tror jag att de hjälper till med bankkontakterna åsså.
Hur många timmar kan det ta ?
En normal människa får jobba i två månader = 360 timmar för att få lika mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon