Full version: Stön
oim
kompiskram.gif

För tre månader sedan fick Stig för sig att han skulle sluta röka. Han hade fått rökhosta.

"Jag slutar i alla fall inte", sa jag. trostar.gif

Men efter tre dagar och han fortfarande klarade av att vara rökfri, tänkte jag, att jag ska visa att jag också kan sluta.

Det gjorde jag. Men det hela innebar att vi gick upp i vikt. Då beslöt vi att vi måste ut och gå i minst 30 minuter. kram2.gif

Vi började att gå, men eftersom det var vinter ställde vädret till det för oss. Det blev snö och is. Och eftersom vi inte är några ungdomar och rädda för att halka blev det inget gående under den tiden.

Idag har vi gått upp åtta kilo var. Men vi har gett sjutton på att vi åtminstone ska gå ned tre kilo till sommaren.

Men svara på frågan: Varför är det så lätt att gå upp, men så svårt att gå ned?

Gunsan

crazy.gif

anna_rispan
kroppen fungerar väl så....

men jag tror absolut att ni har viljestyrka att fixa väck de där kilona!!!

håller tummarna för er!
LadyG
Grattis till rökstoppet!!! Klokt beslut!!! yahoo.gif

Tyvärr är svaret på din fråga att det är genetiskt betingat. Våra kroppar är anpassade efter ett liv med oregelbunden mattillgång. Kroppen sparar allt överflödigt vi stoppar i oss "för säkerhets skull", och för 10 000 år sedan var det de som lagrade in fett bäst som överlevde svältperioderna och på den vägen var det. Tio tusen år är ett ögonblick ur evolutionens perspektiv, och våra kroppar har inte anpassat sig till ett liv där det finns kontinuerlig tillgång på energität föda. Kroppen tror fortfarande att det kommer att bli svält någon dag, och sparar allt den kan. Överflödiga muskler ryker naturligtvis först eftersom de, till skillnad från fett, gör av med stora mängder energi. Fettet sparar kroppen så mycket den kan, tyvärr. Kroppen vet inte att den får mat imorgon också, och dagen därpå och dagen efter det.

Visst är kroppen tråkig på det sättet, att man inte kan resonera med den och förklara hur det verkligen ligger till?
oim
CITAT (LadyG @ 06-03-2007, 13:53) *

Tyvärr är svaret på din fråga att det är genetiskt betingat. Våra kroppar är anpassade efter ett liv med oregelbunden mattillgång. Kroppen sparar allt överflödigt vi stoppar i oss "för säkerhets skull", och för 10 000 år sedan var det de som lagrade in fett bäst som överlevde svältperioderna och på den vägen var det. Tio tusen år är ett ögonblick ur evolutionens perspektiv, och våra kroppar har inte anpassat sig till ett liv där det finns kontinuerlig tillgång på energität föda. Kroppen tror fortfarande att det kommer att bli svält någon dag, och sparar allt den kan. Överflödiga muskler ryker naturligtvis först eftersom de, till skillnad från fett, gör av med stora mängder energi. Fettet sparar kroppen så mycket den kan, tyvärr. Kroppen vet inte att den får mat imorgon också, och dagen därpå och dagen efter det.

Visst är kroppen tråkig på det sättet, att man inte kan resonera med den och förklara hur det verkligen ligger till?

CITAT (LadyG @ 06-03-2007, 13:53) *

Är kroppen verkligen så tråkig, som du säger. Usch flirting.gif
humla
Oim - detta är inte riktat specifikt till dig utan är mer ett allmänt inlägg i ämnet.

Har precis läst boken "sockerbomben" av Bitten Jonnson, som handlar om sockerberoende men även andra slags beroende (ex. rökning, alkoholberoende, koffeinberoende, shoppingberoende osv.). Hon förklarar beroenden med att vissa personer helt enkelt har lättare att bli beroende än andra, och det beror bl.a. på balansen av olika signalsubstanser i hjärnan. Hon menar att alla beroenden fungerar i princip likadant, och att de lätt övergår till andra beroenden. Det förklarar varför ett niktotinberoende så lätt övergår till ett sockerberoende, för många människor.

Och till "socker" (raffinerade kolhydrater) räknas så mycket mer än vitt raffinerat socker (som finns i kakor, godis, glass osv); det är bl.a. alkohol, alla slags sötningsmedel, sirap, vitt vetemjöl, pasta, vitt ris, ljust bröd, juice, smaksatt mjölk och smaksatt youghurt, de flesta färdiglagade frysta rätter, de flesta påläggssorter, ketchup, många såser, de flesta buljongsorter, osv osv.

Visste ni att vi svenskar äter cirka ett kilo vetemjöl och ett kilo socker per vecka? Eller att 85% av sockret vi får i oss finns i dolda tillsatser i mat?

Det är inte klokt vad mycket detta ställer till det för många av oss, och hur det får oss att må. Kan verkligen rekommendera boken, läste själv ut den på tre dagar wink.gif

MVH/Elin, sockerberoende som nu varit sockerfri snart en vecka smile.gif (fast det är inte lätt wacko.gif )
oim

kiss.gif Tack ska du har för boktipset. Den skas jag läsa. Heter hon Jonnson med två n?
faith
CITAT (oim @ 06-03-2007, 15:46) *
kiss.gif Tack ska du har för boktipset. Den skas jag läsa. Heter hon Jonnson med två n?

Länk till adlibris
humla
Jonsson var det visst smile.gif
Christa
Min erfarenhet är att det är mycket lättare att gå ner de kilon man just gått upp. Har kilona suttit ett tag verkar kroppen mer ovillig att släppa dem ifrån sig. Om detta gäller generellt så är det alltså klokt att att vända trenden så fort man börjar gå upp och inte vänta.

Är det halt och besvärligt så börja med att äta mindre portioner. Har du ätit 3 potatisar tidigare så ta 2 och är 2 en normalportion för dig så ta en. Om det resulterar att du inte blir mätt så koka bönor av torkade bönor och gör en bönsallad med lite olja och kryddor och ha till maten. Bönor innehåller långsamma kolhydrater så man står sig länge på dem.

Muskler förbrukar energi även i vila och dem kan man träna inomhus. Jag har en liten låg pall som jag sätter mig på och reser mig upp t ex 20 gånger när jag får en stund över. Sedan lyfter jag knäna så högt jag kan ett antal gånger. Sedan kliver jag upp och ner på pallen. Sedan är det magmusklernas tur. Dra in och släpp efter tills det känns jobbigt. Träna armarna på något sätt osv. Detta är saker man kan göra medan vattnet kokar upp på spisen eller vid andra tillfällen när man väntar på något.
oim
CITAT (Christa @ 06-03-2007, 16:37) *
Min erfarenhet är att det är mycket lättare att gå ner de kilon man just gått upp. Har kilona suttit ett tag verkar kroppen mer ovillig att släppa dem ifrån sig. Om detta gäller generellt så är det alltså klokt att att vända trenden så fort man börjar gå upp och inte vänta.

Är det halt och besvärligt så börja med att äta mindre portioner. Har du ätit 3 potatisar tidigare så ta 2 och är 2 en normalportion för dig så ta en. Om det resulterar att du inte blir mätt så koka bönor av torkade bönor och gör en bönsallad med lite olja och kryddor och ha till maten. Bönor innehåller långsamma kolhydrater så man står sig länge på dem.

Muskler förbrukar energi även i vila och dem kan man träna inomhus. Jag har en liten låg pall som jag sätter mig på och reser mig upp t ex 20 gånger när jag får en stund över. Sedan lyfter jag knäna så högt jag kan ett antal gånger. Sedan kliver jag upp och ner på pallen. Sedan är det magmusklernas tur. Dra in och släpp efter tills det känns jobbigt. Träna armarna på något sätt osv. Detta är saker man kan göra medan vattnet kokar upp på spisen eller vid andra tillfällen när man väntar på något.

Mycket bra råd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon