anneli85
Nu märks det att man börjar få blomfeber, jag ska ha allt smile.gif . Vet inte hur min plånbok ska tåla detta sweatingbullets.gif . Vill nu ha pioner och vill ha nån som överlever färg ljus el. mörkrosa. Vad ska jag ha för sort? Och var får jag tag på den sorten confused.gif . Vilket läge gillar pioner sol,skugga eller lite av båda? Är även ute efter en ros som är av modell "bullros blink.gif " alltså små bulliga ljusrosa rosor. Det ska också vara en bra sort som ger många små gulliga glädjespridare w00t.gif
kerstin z5-6
Peonia lactiflora doftpion -alla härdiga i minst z6-7
du har hur många som helst att välja på
Titta här bara
a-z
Pionlistan

Rosen John Davis z6 kanske är bullig nog ?

Pioner vill ha några timmars sol /dag men det duger med mindre än 6, som däremot rosor vill ha för att bli fina
Helen i Piteå Zon 5
Och här finns massssor av fina Pioner i alla färger....

http://www.guldsmedsgarden.se/
Kajsa
Titta också hos www.hortogreen.com på pioner, dom har mycket bra priser, många sorter.
Har beställt en Kinesisk buskpion där i vår, Fågel Fenix.

En ros, inte lätt vad du menar där ?
Tar 2 super rosor som aldrig krånglar.

Sommerwind, tuff zon 5 ros som blir buskig, generös, älsklingsros. Ca 80-1 m hög.

Bonica 82, zon 5 ros också ett alltid säkert kort blir 1- 1.20 hög.

Eller vill du ha en gammaldags ros, Bourbonros, Portlandsros ?
anneli85
Jag svimmar, vilka rosor bara MÅSTE ha.......Ska jag beställa dom från rosenposten?
Kajsa
Sommerwind och Bonica 82 är mycket vanliga, finns hos alla som säljer rosor. Men ska du beställa en del annat lite mer ovanligt så ta Rosenposten. Horto Green säljer dessa vanliga och där kan du köpa 5- pack till ett mycket bra pris.
anneli85
Jag följde ditt råd Kajsa det blev 5-pack av sommerwind från Hortogreen. Vad tycks om min kombination till den nya rabatten: Lammöron, sandmalört, blå funkia, vit kärleksört, lavendel, några taklökar på kanten, och så självklart rosen sommerwind. Tror ni att det passar in med nått vintergrönt inslag i detta i såntfall sockertoppsgran el. fågelbogran. Blir säkert mer men man måste ju se om det blir nån plats över först w00t.gif . Juuhuuuu vad jag längtar efter att ta fram spaden.
Merlin

Tänkte bara säga ett varningens ord inför trädgårdsmässan i Älvsjö! Som jag berättade i detta forum tidigara så köpte jag fyra lukpioner på mässan förra sommaren, två namnade mörkröda och två namnade vita. Dom blommade allihopa samma sommar i smutsrosa-gråa nyanser. Ingen var fylld som domj ag trodde mig ha köpt för dyra pengar utan alla var mer eller mindre enkla eller halvfyllda thumbdown.gif Köp inga pioner på mässan!!!!!!
Kajsa
Rabatten låter som något jätte vackert anneli, så där duktigt får jag aldrig ihop det, vill ha alldeles för många sorter för det.
kerstin z5-6
Merlin -jag beklagar om du fått fel ros , men pioner -de är luriga ting .. de fyllda fina .. är ofta smutsrosa i sin första blommning .. men år två smile.gif då visar de rätt ansikte -gäller även busk pion ..o frösådder
Merlin

Dom jag köpte var två Festiva Maxim a och två Philippe Rivoire. Alla blev ju rosa med gul mitt? Dom kan väl inte ändra skeppnad nu Kerstin???
kerstin z5-6
Jo .. crazy.gif de kan dom -Maxima brukar dock vara vit redan i början .. men enkel ibland år ett
olgak
Hortogreen har jättebilliga pioner, de är ju rätt unga plantor, men absolut bra kvalitet. De har ju inte så många sorter, men de sorter de har, har de ju. Sen har vi beställt från något som heter "Bohus pioner". De har jättestort utbud, men var lite krångliga att beställa från smile.gif, man var tvungen att skicka ett brev ditt (ej ringa eller maila) och sen kom plantorna i en öppen låda, vilket frakt-personalen knorrade över. Men pionerna var fina!
Merlin

Tur att jag fick reda på det i tid , jag som hade planerat att skälla ut försäljaren efter konstens alla regler blushing.gif rolleyes.gif Då får pionerna ännu en eller två somrar på sig att visa sitt rätta ansikte men är det fel sorter ändå så kommer jag att förändras till den här personen devil.gif
Iza
Jag måste flytta några bondpioner när är det bästa tiden för det? Måste även flytta några snödroppsruggar går det att göra nu?
Agneta z5-6

Har flyttat dom när som helst,men tagit med mycket jord och gräft ganska djupt //Agneta
Iza
Tack, då blir det att ta fram spaden. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon