Full version: Hoaystickling
Ammoura
Tänkte ta en stickling från hoya, hur gör man? Är en "vanlig" hoya (kan ingenting om dom), antar att det är en hoya bella. Massor av vita små blommor men rosa i.
Hur tar man loss sticklingen, var på växten tar man den? Hur tar man hand om den sen?
titti49zon6
Jag klipper bara av en 10-15 cm ranka och stoppar ned den i fuktig vitmossa som jag köper torkad och blöter upp

Den finns hos gardencenters och i vissa blomsteraffärer smile.gif
När den rotat sig sätter jag den i vanlig blomjord
Lycka till
Ardisia
Jag sätter mina i ett glas med vatten och det fungerar det med.
greven
Jag har satt mina direkt i jorden.

De utsätts inte för ljus då så då stimulerar sotbildningen bättre.
Vitmossa borde inte va helt dumt heller, som titti skriver.
Pjater
Sätt de i jord med plast påse över med små hål i efter ett par veckor kan du se rötter, och som en annan sa inte i direkt ljus för bladen kan ta skada har jag för mej....
Fenja
Du skär av stiicklingen precis ovanför ett blad, 10-15 cm längd är lagom. Är det en hoya bella så funkar det bra att rota den både i vatten, mossa och direkt jord, ta flera sticklingar så blir den tät och fin fort. När det börjar skjuta nytt på sticklingen så har den fått rötter. Toppa dem nu och då så får du en buskig och fin planta. Ställ den ljust men inte i direkt sol. Rotar du i vatten så bör du ha ett mörkt, inte genomskinligt kärl.
Mvh
Fenja
e_sedell
Förlåt fenja, men aldrig ovanför ett blad. Under ett blad. Det är bladfästet, noden, som bildar rötter.

Mellanbiten klipper man bara bort.

varför kan jag aldrig stava rätt från början? >_<
Fenja
CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 21:33) *
Förlåt fenja, men aldrig ovenför ett blad. Under ett blad. Det är bladfästet, noden, som bildar rötter.

Mellanbiten klipper man bara bort.

yes.gif Helt rätt Erik! Missade att upplysa om det! Jag klipper bort biten längst ner på sticklingen innan jag försöker att rota.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon