Full version: Rabattförslag
joca
Sitter här och tittar ut över en helt snötäckt trädgård, det är ett tag kvar innan det är dax att plantera ut... :-(

För att göra det lite roligare har jag börjat skissa på lite nya rabatter för sommaren 2007, men det är lätt att bli lite
insnöad i sina egna ideer så jag därför hoppas jag att ni har lite nya ideer och infallsvinklar.

Här kommer en liten genomgång över de perenner jag tänkte planera:

1. Salvia Nemorosa 'Rosenwein' + 'Violet', Salvia Superba 'West-Friesland'
2. Veronicastrum Virinicum, Kransveronika
3. Daglilja, vit
4. Centurea Del..?, Strävklint
5. Erygium Alpinum, Alpmarton

Vad tror ni om det? Förslag mottages gärna, behöver förslag på vita dagliljor som blommar länge.

Har också några frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan svara på:
Hur många salvia plantor behövs per streckmeter och när ska man så salvia för att det ska hinna bli någonting i sommar?

Är det någon annan som också sitter och skissar på sina rabatter? Varför inte visa dem i den här tråden så vi alla kan få lite inspiration..... en delad ide är en bra ide..... ;-)
joca
Är det ingen som har någon spännande plan på någon ny rabatt i sommar?

Gärna med en massa Dagliljor, det är iallafall en av mina favoriter.....
kerstin z5-6
sweatingbullets.gif Dagliljor -de trivs så dåligt i min jord , så jag har inga bra tips på vita -Vita rosor -då är jag med på banan :)Salvia Nemorosa 'Rosenwein' + 'Violet', Salvia Superba 'West-Friesland'
2. Veronicastrum Virinicum, Kransveronika
3. Daglilja, vit
4. Centurea Del..?, Strävklint
5. Erygium Alpinum, Alpmarton
är jättefina växter , kanske ska du även sätta något som har en rakt motsatt form till dessa-de är ju kolvar eller lite stickigt sulpturala , några mjukare bollar , låga nävor , allium , eller liknande kanske
Blad -Alunrot , Bnunnera Hosta ? Något variegerat ?

Finns inget bättre än att planera rabatter så här års .. tummenupp.gif
joca
Tack för förslagen, jag har faktiskt en röd alunrot som jag fått av en otroligt snäll släkting, undrar om inte den skulle passa........det var ingen dum ide att hitta något som är lite mer runt och "boll"format.

Jag älskar vita rosor, i sommras kunde jag inte slita ögonen från Aicha rosorna (gräddvita iofs) hos blomsterhandlaren, och har man ingen karaktär så har man inte..........så nu står den där i rabatten, hoppas att den överlever vintern bara.....

Visst är rabattplanering hur roligt som helst, problemet är bara att man måste ju hinna med att gräva dem på sommaren också rolleyes.gif
kerstin z5-6
Aicha är mycket härdig , inga problem flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon