Hej, jag tror att jag har en Pinnlilja (den ser iaf ut som en sådan som finns i Botaniskan, Lund) och jag har skött den som en "vanlig" Sansevieria men nu verkar den ha stannat i tillväxten sedan förra året. Finns det ngn med erfarenhet av dessa? Vilken jord är att föredra vid omplantering?
Hälsningar,
Richard
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2007, 09:31
Sansevieria växterna är oerhört anspråkslösa och kräver mycket lite, de överlever det mesta förutom övervattning och minusgrader. De kan överleva flera månader utan vatten etc.
De sorter jag har planterar jag om nu runt mars i bra krukväxtjord som är full av små lecakulor typ Hasselfors krukväxtjord eller växtmästarens krukväxtjord. Sitter skotten tätt i krukan delar jag på växten.
Pinnlilja är en sansevieria som gillar mycket ljus. Du skriver att den har stannat i växten, Har den möjligtvis blommat nyligen? I så fall kan du förvänta dej ett rotskott eller två. Har du tur så är dessa längre än de ursprungliga skotten.
Är det en pinnlilja som växer i solfjädersform? 1-2 cm breda blad som kan bli uppemot 70 cm långa? Då kan den heta:sansevieria cylindrica v cylindrica eller sansevieria cylindrica v patula. De ser nästan likadana ut. Cylindrica v cylindrica är mer upprätt.
Jord? Gärna såjord blandat med perlite.
Den vill inte ha blöt jord.
CITAT (evaisa @ 05-06-2008, 23:24)

Pinnlilja är en sansevieria som gillar mycket ljus. Du skriver att den har stannat i växten, Har den möjligtvis blommat nyligen? I så fall kan du förvänta dej ett rotskott eller två. Har du tur så är dessa längre än de ursprungliga skotten.
Är det en pinnlilja som växer i solfjädersform? 1-2 cm breda blad som kan bli uppemot 70 cm långa? Då kan den heta:sansevieria cylindrica v cylindrica eller sansevieria cylindrica v patula. De ser nästan likadana ut. Cylindrica v cylindrica är mer upprätt.
Jord? Gärna såjord blandat med perlite.
Den vill inte ha blöt jord.
Hur får man en sansevieria att blomma? Jag har en svärmorsrosett.
Hej Furir!
Svärmorsrosetter, Hahnii, kan inte blomma. Men de andra sorterna blommar gärna. Just Pinnliljan/cylindrican ser skitfräck ut när den blommar. Blomman blir lika lång som bladen och luktar sött och mycket, särskilt på natten.
[attachment=19280:hahnii_001.JPG]
Här är några olika Hahniis, Svärmors bandrosett. Det finns otroligt många olika varianter.
CITAT (evaisa @ 06-06-2008, 10:44)

[attachment=19280:hahnii_001.JPG]
Här är några olika Hahniis, Svärmors bandrosett. Det finns otroligt många olika varianter.
Jag har en sån som är i mitten på bilden.
Då är det själva orginalet du har. Den heter Sansevieria trifasciata hahnii.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.