Halli
Hej!
Jag ska gräva om några rabatter och jordförbättra, det finns mycket ogräs och stenar och annat skräp. Vad ska jag jordförbättra med? Räcker det med kögödsel? Jag har tänkt plantera perenner och sommarblommor och sedan tidigare finns det några spaljeäppelträd och smultronplantor i rabatten. Den tidigare ägaren har lämnat en stor påse med torv. Vad använder man det till? wacko.gif
Lena i Torslanda
Jag brukar använda kompost och gödsel till jordförbättring. Du kän även blanda i torven om du vill. Den tillför ingen näring men ger bättre fukthållighet i jorden. Du kan också använda den till surjordsväxter t.ex Rhododendron, dvs om torven är naturell.
Alexander-VG-zon3
torv har den egenskapen att den håller vatten och näring men även innehåller den luft .

du får börja med att kolla vilken typ va jord du har ??

olika jordar behöver olika sorters förbättring

typ det finns morän,lerjord,sandjord,stenjord mf

och samtidigt som du jordföbättar kan du lägga i organisk gödsel som gräs,kogödsel,hönsgödseln,benmjöl m.m.

har du perenner eller annat som växer där så spara dom kan alltid vara roligt å ha sånt kvar tycker jag även alla stenar du hittar kan du spara och ha som rabattkant

CITAT (Lena i Torslanda @ 06-03-2007, 19:40) *
Jag brukar använda kompost och gödsel till jordförbättring. Du kän även blanda i torven om du vill. Den tillför ingen näring men ger bättre fukthållighet i jorden. Du kan också använda den till surjordsväxter t.ex Rhododendron, dvs om torven är naturell.

så inte att du skrev wub.gif blushing.gif
Lena i Torslanda
Men det är viktigt det du skriver Flaxss. thumbsup.gif
Det är alltid en fördel att veta hur den befintliga jorden ser ut. Jag har oerhört lerig jord och den kräver massor av mullämnen för att bli bra.
Halli
Tack för era svar!!! smile.gif

Hur vet jag vad jag har för jord? Måste jag skicka prover på analys? Eller är det något jag kan undersöka själv? duh.gif förvirrad nybörjare funderar.....
Lena i Torslanda
Det märks ofta väl vad det är för typ när man gräver. Om du kan krama ihop jorden när den är fuktig och den håller sig kvar i en boll då är den lerhaltig, lerjord fastnar ofta p spaden när man gräver. Sandiga jordar är lätta att gräva i men torkar fortare (är bra ibland).
Jag tror nog större delen av vårt land har leriga jordar. Det är inget fel på det - tvärt om den är oftast väldigt bördig. Problemet är att den ibland blir för kompakt och våt för känsliga växter. Det tar också tid på våren innan den värms upp och torkar vilket kan vara negativt för t.ex stenpartiväxter.
Du behöver inte hänga upp dig så mkt på vilken sort det är. Det är alltid bra med kogödsel och kompost så kör på bara. yes.gif
Alexander-VG-zon3
du kan gräva en håla i marken ca 50cm djupt sen fyll det med vatten ända upp till mark nivån sen så tar du tiden tills det har sjunkit undan då ser du hur dränerade din jord är . och sen finns det ett annat sätt med ta en fuktad bit jord och rulla den på en plan yta sand jord rullar inte alls lika så stenig jord men har man mycket lerjord kan du rulla hur långt som helst nästan . det du ska kolla är när den går i sönder när du rullar går den inte rulla alls då har du sand eller sten går den rulla länge och blir smal utan att gå i sönder då har du styv lera .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon