catlady
06-03-2007, 19:53
Ja, snart är det ju dags att skaffa växthus så jag gör efterforskningar:
Jag har en dröm om att få äta min egen frukt (och grönsaker) året om. Med ett litet växthus, med extraljus och värme - vad ger bäst avkastning, lönar sig mest (per kvm)? Utomhus kan man ju få bär, grönsaker och frukt från juli till december, men jag undrar om vårhalvåret? Och finns det något överlägset sätt att förvara t.ex. äpplen och potatis så att de håller längre än ett par veckor till en månad efter skörd?
Många frågor men tacksam för svar!
Potatis och rotfrukter förvaras bäst i jordkällare. Har man ingen går det att bygga en liten simpel variant till husbehov. I det enklaste fallet gräver man bara ner en tunna med ett isolerat lock. Många grönsaker går bra att frysa in, en del lämpar sig för inkokning på burk och andra funkar bra som torkade.
Övervintrad mangold kan man börja skörda i maj. Nässlor kan man börja skörda i slutet på april/början på maj. Jordärtskockor kan man skörda hela vintern om man inte har tjäle. Timjan och en del andra kryddor är vintergröna och kan ätas hela året (om dom inte är översnöade).
Att odla grönsaker på vintern är en ekonomisk och miljömässig katastrof ... det går åt mängder av energi till värme och ljus.
Satsa på sånt du kan lagra över vintern och använd växthuset för att förlänga säsongen och för att övervintra sånt som är känsligt, med lite tillskottsvärme då kanske.
Riktigt tidigt ute kan du vara med asiatiska kålväxter. Jag har sått nu i dagarna i kallväxthus men jag vet inte hur det kommer att gå, vi har ju ganska varmt nu men det kanske blir kallare igen.
catlady
06-03-2007, 21:57
Tack för det utförliga svaret! När det är dags ska jag definitivt investera i ett bra förvaringsställe. Men eftersom jag redan har flera exotiska kulturväxter och planerar att införskaffa fler, så måste jag nog ändå investera i ljus och värme.
ingrid fuxwall
06-03-2007, 23:08
Angående att övervintra så har jag äpplen som nu börjar bli lite väl skrumpna men jag åt för två veckor sedan.
Squach har jag som fortfarande är ätbar och bönor, purjolök och paprika finns i frysen, inbillar mig att det är billigare att frysa ner ätbart istället för att hålla ett växthus med värme.
Sedan är det som sagt tjälen som bestämmer, men i år var ett bra år så på nyårsdagen tog jag upp både potatis och svartrötter - det blev en lyxmiddag.
Morötter såg jag men de var inte ätbara så de sparades åt skatorna.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.