snillan
Hej
Jag fick idag tipset om att kolla in växthus från " Florum", via en annan tråd i forumet, och undrar om någon av er har erfarenhet av deras växthus eller hört något om dem?

Jag var in på deras hemsida och de ser ju jättfina ut, har mailat om prisuppgift men ännu ej fått svar,
Annars har vi kollat på Willabs Euro Serre 4, sen har jag också kollat på Classicum, men jag stör mig på att de tar så mycket betalt för att få färg på växthuset, det blir många tusenlappar enbart för det, och när det finns, så vill jag gärna ha det, eftersom huset är tänkt att användas som kombinerat växthus/uterum och skall ligga väldigt nära huset och vår entré.

Har ni andra förslag på växthus är jag tacksam för tips ( har även kollat in Skånska byggvaror, som verkar vettigare i pris än Willab men de är lite lägre). Växthuset skall vara ca 10 kvm och behöver vara stabilt eftersom det kommer att så så att det utsätts för vind.

Snillan
kollba
CITAT (snillan @ 06-03-2007, 22:35) *
Annars har vi kollat på Willabs Euro Serre 4, sen har jag också kollat på Classicum, men jag stör mig på att de tar så mycket betalt för att få färg på växthuset, det blir många tusenlappar enbart för det, och när det finns, så vill jag gärna ha det, eftersom huset är tänkt att användas som kombinerat växthus/uterum och skall ligga väldigt nära huset och vår entré.

Det kan bero på att aluminium är ett hopplöst material att få färg att fästa på.
Skulle inte förvåna mig om processen är ganska dyr - speciellt om garantin för växthuset (12 år ?) även gäller färgen.

Själv köpte jag ett Euro Serre Maxi 4 i december som jag skall montera så fort dygnsmedeltempen tillåter gjutning av plintar.
Precis som du så tyckte jag att färg var för dyrt så det är omålat.
emmapemma
Ja, precis som kollba nämner är målningen av aluminiumprofiler inte det billigaste att göra. Dessutom målas profilerna efter beställning, så det är ju inga stapelvaror heller.

Trots det högre priset valde jag målade profiler till mitt växthus (svarta), Märke Classicum. När man börjar räkna ihop socklar och ditten och datten skiljer sig inte priserna så fasligt mellan Willab och Classicum.

Jag var lite sugen på florums växthus men min käre praktiske make övertalade mig om att underhållningsarbetet på det överstiger tiden jag ( = han) vill lägga ner. Aluminium är ju trots allt underhållsfritt! Öööhhh antar jag confused.gif

snillan
Visst är det så att underhållsfritt vore att föredra, och det är skälet till att vi tittat på WIllab och Classicum, min make jobbar med att sälja aluminiumprofiler, dörrar och glasfasader, enligt honom så har man en "ställkostnad" när man målar aluminium, och den är långt ifrån det Willab tar för sin färg, eftersom de tar betalt för färgen för varje liten del, istället för en engångskostnad för hela växthuset när man väljer färgen.

Däremot tycker jag att växthus i trä har en helt annan charm, speciellt om man vill använda det som kombinerat uterum/växthus, men jag har fått för mig att det kanske är lättare att få "sjukdomar" och bakterier i ett växhus av trä istället för aluminium, vad tror ni om det, stämmer det?

Vet du Kollba, hur mycket det skiljer i pris på det växthus du beställt, jämfört med om du skulle beställt det i färg?

Snillan
emmapemma
Jag heter ju inte Kollba, men lackeringen av mitt växthus kostade 4700 kr. Det är ett 9 kvm Serralux med aluminiumsockel och nedgjutningsjärn, samt två extraluckor i taket. Lackeringen av sockeln ingick i priset. Jag tror Willabs totallackering (växthus + sockel) kostar ungefär detsamma, men är uppdelad i två poster, så det har hänt mer än en gång att jag missat antingen sockel-posten, eller sockellackeringsposten, när jag räknat ihop priset.

14600 olackerat, 19300 lackerat på ett ungefär. Plussa på 1500 för två extra takluckor (lackerade). Med tanke på att grunden kostade minst detsamma att göra, plus elarbetet, kändes det inte så dyrt att kosta på sig en färg man vill ha. Då känns det mindre som ett växthus och mer som ett uterum. Ja, så prioriterade jag i valprocessen!
snillan
Hej Emma Pemma

I mitt förr inlägg när jag riktade frågan till Kollba, så var det bara för han hade köpt samma växthus som jag tittat på, men det var ju prisskillnaden jag var ute efter så tack för svaret.

Det verkar ju vettiga pengar det du betalt för växthuset, när jag räknat på mitt val hamnar jag uppåt 30 000 kr för enbart växthuset utan hänsyn, till grundarbetet. Men problemet är ju när jag tittar i katalogen så vill jag ha så mycket tillbehör, så jag får börja räkna på nytt. Och börja med växthuset och köpa till tillval vart efter kanske.....

Är du nöjd med ditt Serralux ?

Snillan
åsgård
Jodå yes.gif
det är många som har Florums hus.
Har inget annat än gott att säga om kvaliten. Bra leverans, och har man inte tummen mitt i handen så går det lätt att sätta upp det.
Mitt har en grå linoljefärg, har inte behövt bättra på det med varket ren linolja elller pigmenterad.
Har börjat att sätta innanfönster och är färdig med takdelen, skall fortsätta med sidorna under året, så kanske jag slipper att använda bubbelplasten. Å andra sidan så får jag kanske ändå bättre klimat och isolering med den i ändå.
MVH[attachment=276:växthus_1a_kopiera.jpg]
emmapemma
Ja, jag tycker att Serralux är bra. Det är ingen stor skillnad mellan Euro-serre och serralux. Nu säljs euro-serre med säkerhetsglas, men det kan man få på serralux också, för ca 3000 kronor extra. Det jag märkte som skiljde växthusen åt var dörrarna och hörnprofilerna, och att tydligen så finns det de vars euro-serre har kollapsat under snötyngda tak. Serralux har någon slags förstärkning på de större växthusen, så de ska klara detta (inte för att snö brukar vara ett problem i mälardalen, men man kan ju aldrig veta!)

Vilka tillval är det du vill ha? När jag köpte mitt växthus ingick en bordskonsol, men det är inte säkert att Classicum har detta erbjudande iår.
snillan
Emmapemma

Jag minns inte alla tillval, vi var ner till båstad och tittade hos willab, det var innan de öppnade i Stockholm, och hade egentligen bestämt oss för en modell med murad nederdel, men när jag gick in i det kändes det lite "instängt", sedan tittade vi på EuroSerre 4, och satte oss ned med en försäljare - Livsfarligt !!!!- åtminstone för ekonomin. Det handlade bla. om extra öppningsbara fönster, automtiska fönsteröppnare, dubbeldörr, planteringsbord, hyllor längs långsidorna, sån där snygg "moj" att sätta högst upp på taket, Ja de var väl som ett barn som kom in i leksaksaffären.

Sen blev jag ju snål.....det finns ju många hål att stoppa pengarna i och mitt intresse är inte det enda i familjen. Min tanke nu är iallafall att börja med inköpet av växthus och bara välja till sånt som bör tas vid monteringen, sen får jag väl köpa till lull-lull senare år.

Åsgård !

Hur länge har du haft ditt Florum växthus, hur stort är det och minns du vad det kostade ?
Jag har inte fått någon prisuppgift från florum ännu. Maken är gammal byggnadssnickare (ja inte åldersmässigt gammal men han har bytt yrke), så att få ihop det är nog inget problem.

snillan
kerstin z5-6
Hm .. jag har svarat dej i andra tråden , men du kan glömma det där om att det är mindre mögel algbildning o sjukdomar i ett växthus av alu .. så är det inte
Såndant beror på helt andra saker som ventilation , vad du tar in i växthuset , miljön osv osv .. whistling.gif
och det är 12 års garanti på alufärgen ..
kollba
Snillan.

Ett 9.6 kvadratmeter Euro-Serre Maxi 4 kostar 16 000:- och lackeringen kostar 5 500:-. Då är det 8 mm isolerplast. Med 4 mm vanligt glas kostar det 13 500:-. Hur du hamnat på 30 000:- förstår jag inte.
Att jag valde den modellen i stället för Juliana Sunseeker Plus, som jag egentligen hade bestämt mig för, beror på att jag besökte Willab i Bromma och fick se Maxi 4 med 20 cm förhöjning. Man får alltså 201 cm "vägghöjd" på långsidorna - vilket jag tycker ör MYCKET bra.
Om du tänker köpa ett sånt så skall du passa på NU eftersom det är en kampanj där förhöjningen ingår i priset. Annars kostar det 10 % extra. Gåller till 28:e Mars.
snillan
Hej Kollba
Jag har räknat på växthuset och följande tillägg, byta ut enkeldörr mot dubbeldörr, sockel i grönt, två extra öppningsbara fönster, sedan småtillägg, som cylinderlås och en aluminumhylla, sån smal som man sätter efter ena långsidan i grönt, dubbeldörren kostar inkl färg 4850 kr, nu ringde jag Willab idag och då räknar de av kostnaden för enkeldörren från detta pris, så lite billigare blir det.
Skälet till att vi vill ha dubbeldörr är att vi förmodligen kommer att använda huset mycket som uterum också och då kan det vara skönt att öppna upp så stor yta som möjligt vid varma dagar.

Samtidigt så vet jag att det växthuset uppfyller de önskemål vi har vad gäller stabilitet eftersom vi varit och tittat på det för drygt 1,5 år sedan. Jag har även fått pris på Serralux idag, och väntar på pris från Willab på stomme utan glas, eftersom maken kan fixa detta på annat sätt. Serralux skulle kosta mig ca 24 000 kr med glas och 20 000 kr utan glas, det känns OK. Hoppas Willab hamnar i samma prisnivå.

Vad säger ni andra om detta med dörren, har ni bredare dörröppning eller har ni en enkeldörr ?

Jag tror som många av er som svarat på min tråd antytt, att det lönar sig att köpa ett riktigt bra hus från början, även om det kostar lite mer just nu, så tjänar jag nog in det i slutänden.

Måste säga att samtalen både med willab och classicum idag, var mycket positiva, det är väldigt bra service, och jag har fått många goda råd angående val av material till tak, och angående murad grund eller inte osv.

Tack alla som svarat ni har fått mig att tänka i olika banor och jag tror att det resulterar i att jag väljer ett hus med hjärta och hjärna istället för plånbok.

Snillan
emmapemma
Hej igen!

Jaa, du... det är inte lätt att ta beslutet...

Jag har enkeldörr. När man har ett litet växthus tror jag det är bulls**t att man ska välja en bredare dörr för att få in skottkärra t.ex., för har man väl fått in den får man inte plats själv smile.gif

Men för att använda den mer som uterum tror jag det är helrätt att ta den breda dörren (även om enkeldörren är rätt bred jämfört med billigare modeller).

Kom bara ihåg att ta den högre modellen på framförallt willabs modell. Normalmodellens dörröppning är ca 1.70 hög, vilket kanske går för oss som är någon whist.gif under medellängd, men för en normallång blir alldeles för lågt.

Lycka till!

Förresten, vad ska du odla för något (nyfiken)?
snillan
Hej igen EmmaPemma

Dels funderar vi på att ta en variant av Euro-serre Maxi Mur, då får man bygga upp en liten mur själv, i lecablock hade maken tänkt sig och sedan putsa det i någon färg, likaså om vi väljer Serralux så kan man göra det och då får man upp höjden i dörren även där, då köper man en annan dörr som är anpassad till den höjden som blir med mur. Classicum kommer att ha ett mässerbjudande i Älvsjö såg jag i Allt om trädgård idag, då ingår automatiska fönsteröppnare till alla fönster och automatisk bevattning (och en såbox med värme om kostnaden överstiger 25.000 kr), så det kan ju var värt att vänta med beställningen till mässan...

I mitt växthus har jag först och främst tänkt ha en mysig hörna med ett litet bord och en skön korgstol, där jag kan sitta i min ensamhet ( ev med ett glas rött) och bara lukta på mina växter. Växterna skall vara , detta är en önskelista nu: citrusträd, olivträd i krukor, vindruvor som klättrar upp mot taket, tomatplantor, kryddor i krukor, doftande blommor i krukor och PELARGONER.... jag har beställt 8 st nya sorter från en tjej som heter Görel, de kommer som rotade sticklingar i april....

Övrig odling har jag tänkt göra i pallkragar, och jag fick jättefina ideér när jag läste på forumet för pallkragar, där visar de bilder och de har gjort så himla snyggt, med grusade ytor runt och en liten sittplats, helt underbart. Jag har länge tänkt odla i pallkragar, men inte vetat vart jag ska ställa dem, har en golden retriver som älskar att kissa på mina blommor, häckar, smultron och annat som är planterat i rabatt....., men idag kom jag på att jag har en yta på en typ bakgård, där vi har en ovanjord pool och måste göra något åt området runt poolen, området är inhägnat med sådana höga staket, och där tänker jag grusa och ställa mina pallkragar, och dit kommer inte hunden utan hjälp..., ett problem återstår, som jag hoppas någon på forumet kan svara på , har ställt frågan på Pallkragar, staketen är fastsatta på järnvägsslipers, och jag misstänker att det finns risk för att gifter kan komma in i pallkrageodlingen, men samtidigt borde det inte göra det tycker jag eftersom pallkragen inte grävs ner utan blir ovan jord och det blir ju ett lager grus, markduk och sedan ny jord, vad tror du ?
kerstin z5-6
Då du odlar i påsjord ovan jord i pallkrage torde risken vara minimal ..
kollba
Hej Snillan.
Jag har bara satsat på enkeldörr (originalet) eftersom jag uteslutande skall ha växthuset till att odla i och eftersom jag bara skall odla i hinkar o krukor så behöver jag inte heller trycka in en skottkärra.
9.6 kvadratmeter räcker inte till både odling o mysplats.

Sen undrar jag lite försynt hur du skall få in "citrusträd, olivträd i krukor, vindruvor som klättrar upp mot taket, tomatplantor, kryddor i krukor, doftande blommor i krukor och PELARGONER" samt "ett litet bord och en skön korgstol" på 10 eller var det 12 kvadratmeter du skulle ha ? wink.gif

Jag tror inte du behöver oroa dig för dina staketslipers.
Om du kör med markduk, grus och helt ny jord så skulle det vara synnerligen märkligt om några gifter skulle lyckas slinka upp i pallkragen.
Sen tycker jag förresten att "gifthysterin" har gått till överdrift. Självklart skall man inte ösa på insektsgifter på grönsaker som skall ätas och inte placera sin odling på mark där giftiga kemikalier hanterats...
Men om ens en bråkdel av hysterin vore sann så skulle jag varit död för många år sedan och den enda förgiftning jag känner av är från snuset, som jag gärna skulle sluta med om jag kunde.
kerstin z5-6
giggle.gif Nej .. det är det jag säjer ett växthus blir alltid för litet för allt man vill ha i det ..

Snus är väl ok -vad jag vet finns inga medicinska skadeverkningar alls på det smile.gif
kollba
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-03-2007, 23:10) *
Snus är väl ok -vad jag vet finns inga medicinska skadeverkningar alls på det smile.gif

Jo... Man blir ett psykiskt vrak av vad det kostar - speciellt efter det att vår fantastiska nya regering höjde priset med 7 - 10 kr per dosa. En extra månadskostnad på drygt 500 kr för min del.
kerstin z5-6
Du får investera i en påse Nicotiana virginicum .. och göra eget

sorry för trådkap
K
snillan
Hej Kollba

Visst är det som sagt, önskelistan, jag skrev blir ju bara en önskelista, men första åren tänkte jag att citrusträd och olivträd är ju ganska små när man köper dem, och iof vet jag ju inte hur fort de växer..., kryddor i krukor, perlagoner i krukor, jag får väl komma på någon snygg steg-konstruktion, så jag kan ha de mindre krukorna på höjden, tomater brukar jag bara ha 1-2 plantor eftersom det bara är jag i familjen som gillar tomater, och då brukar jag odla i en hink, vindruveplantan hoppas jag heller inte är så stor i början. Sen växer ju allt detta , med lite kvinnlig list så kanske jag hamnar där Kerstin z5-6 är, jag måste helt enkelt ha fler växthus, eller större. När jag väl får mitt växthus någon gång, så blir det väl till att börja styka i listan, och allt behöver ju iof inte in i växthuset heller.

Ni har helt rätt i att mitt val 10-12 kvm förmodligen blir i minsta laget för att kombinera det hela, nu tror jag att det mest blir jag som kommer att sitta/ligga i växthuset bara för att må bra en stund, i min ensamhet, vilket inte kräver så skrymmande möbler, resten av familjen är tyvärr inga trädgårdsfreak, sen tänkte jag att om man ska sitta någon kväll och umgås så får jag väl flytta ut de större krukorna för att få plats (mmmm).

Jag har läst att man ska höja gränsen för att bygga utan bygglov upp till 15 kvm, är det någon som vet när den förändringen skulle genomföras, har för mig att det var till nästa år.

Vi har en gjuten platta där vi har tänkt ställa växthuset, den går att brädda lite, men det finns begränsningar och de styr vårt val av storlek också.

Snillan
Jonas70
Glöm inte att bygglov måste sökas även om det är under 10 kvm om växthuset är nära tomtgränsen. Kommer i skrivande stund inte ihåg avståndet till gränsen.
emmapemma
Jag tror inte att man måste ha bygglov för det, om man har grannarnas godkännande.
åsgård
Snillan
Florumet är 10 kvm Köptes -04
Färdigmålat i grått
Åtta takluckor med automatiska öppnare
Silikon till glaset
Extra haspar
Frakt
summa 24 344 kronor
Ref disk om dörrar så har den dubbla sådana
Inte har jag haft några problem med mögel, fukt eller andra problem, helt problemfritt.
När vi valde så fastnade vi för Florum därför att det är ett trähus med alla den charm ett sådant har i en trädgård framför aluminium målad eller inte. Men smaken är som baken, delad.
torvan
Nej då behövs inget bygglov. Se till att få
godkännandet skriftligt och bevittnat bara.
Man vet ju aldrig vad ev nästa ägare tycker.
Jag har förresten ett grönt Florum som jag
stormtrivs med. Nu odlas det inte jättemycket
i det för det är mer som ett lusthus i vår brf
trädgård. Men det är jättemysigt att sitta i
det nästan året om. Torvan
emmapemma
Jag tror inte att det skriftliga godkännandet ska behövas för ev. blivande motvalsgrannar? Torvan, är du HELT säker på det? Jag förstår att skriftliga överenskommelser alltid är de bästa (vi har muntliga). Men när det kommer nya ägare - då köper de ju det som finns s.a.s.
torvan
Vi fick det rådet när vi skulle bygga vårt lusthus
och jag ringde kommunen och kollade. Lika sas det när
vi skulle bygga friggebod på kolonin då var det
föreningen som rådde till det. Det är nog för att man
ska gardera sig. Även goda grannar kan ju bli osams...

torvan
snillan

Jag tycker också att Florumväxthuset är klart snyggare än aluminium, men som jag tidigare har skrivit, har jag en underbar make, men oerhört envis, och jag är så glad bara jag får till mitt växthus, det kommer ju att krävas en hel del arbetsinsats av honom att få det på plats, men rent personligt så skulle jag valt träväxthus, dessutom ser du ut att vara underbara färger på de florumväxthus jag sett på bild. Prismässigt hamnar de i nivå med Classicum och Willab, har nu fått priser från båda.

I en annan tråd frågade jag om Skånska Byggvaror och jag har talat med dem idag och det är helt nerlagt med deras växthus, eftersom jag önskar en stabilare konstruktion.

Angående grannar så har jag läst att om växthuset hamnar 4,5 m från tomtgräns behövs inget bygglov eller tillstånd, vi frågar nog ändå för grannsämjans skull, men vi har väldigt bra grannar åt det hållet. Sen slängde jag ut en fråga i någon av de trådar jag har om växthus, angående höjning till 15 kvm utan bygglov, är det någon av er som hört något om det? Läste om det förra året och tror att det skulle ändras i år eller 2008.

Snillan
Kamilla z 7
Jag har också hört det där om att det skulle ökas till 15 kvm men har inte hört någon defenitivt bestämt datum när det börjar gälla.
Jag orkade inte vänta utan sökte bygglov,lätt att få i min kommun tummenupp.gif
Jag har Euro serre maxi 4...men skulle hellre tagit ett florum....
torvan
Snillan
Du kan lugna din man att det är inte svårt att
bygga ett Florum. Det gick på en dag. Däremot
så tog jag på mig att glasa (för att få det hus jag ville).
Det var inte lätt, tog massor av timmar och jag
hade silikon överallt utom där det skulle vara.
Men jag lärde mig till sist och då gick det undan.
Resultatet blev ett vackert växthus som människor
hela tiden kommer och frågar om.
Så det var verkligen värt det extra jobbet.
Du kan ju ta på dig glasningen själv rolleyes.gif torvan
snillan
Kamilla z7: Varför skulle du hellre ha tagit ett florum istället för euro-Serre, för att det är snyggare (för det är det) eller av något annat skäl ?

Jag har precis tillsammans med maken bestämt mig för Euro-Serre 11,7 kvm i grönlack, vi har ju inte beställt ännu, men bestämt oss av alla de alternativ som jag nu fått från olika leverantörer. Så jag hoppas att du är nöjd med växthuset för övrigt, väntar ivrigt på svar. Jag hade tänkt vänta ett år till med inköp av växthuset, men detta forum och alla underbara bilder som ligger i era album, gör att jag vill ha det nuuuuuu.

Torvan: Som jag skriver ovan, så är Florumhuset verkligen snyggt, maken är inte orolig för att sätta ihop det, han är utbildad byggnadssnickare, men jobbar som säljare för aluminiumprofiler mm. det är skälet till att han vill ha aluminium, han tror att det är så mycket mindre underhåll på det, och besserwisser som han är så går det tyvärr inte att ändra på hans åsikt, det ligger i hans gener....., han har dock många andra goda sidor, så jag har bestämt mig för att behålla maken och köpa aluminiumväxthus, istället för tvärt om, byta ut honom och ta Florumhuset (lite lockande kanske... nej !)

Jag vill samtidigt passa på att tacka ALLA er som gett mig era synpunkter både i denna tråd och även den om växthus från Skånska Byggvaror, då jag genom alla era svar, kunnat komma fram till att den nog blir köp av Euro-Serre, mycket beroende på att tjejen jag pratat med var oerhört engagerad och intresserad och kom med många goda råd, hon ringde till o med upp mig idag och ville stämma av innan hon skickar offerten, sen fick jag priset per telefon så länge.

Jag är så himla glad, för till våren har även jag ett växthus.......som jag väntat på i 1,5 år nu, utan att komma till skott, tack för detta forum !

Snillan
torvan
Lycka till Snillan!
Det blir säkert jättebra.
Tror nog att din man har längre
livslängd än ett trähus så det var
nog ett bra val laugh.gif torvan
kollba
Roligt att du lyckades bestämma dig till slut Snillan.
Jag hoppas att det blir bra - inte minst med tanke på att jag har ett nästan likadant. biggrin.gif
Kamilla z 7
Snillan!! Jo jag ville ha florum just för att det var snyggare,men det fick bli ett Euroserre maxi 4
länkar till mitt fotoalbum på AoT Mitt växthus hoppas det funkar nu rolleyes.gif

jag har bara enkel dörr,om du kan beställ dubbeldörr!!!
Jonas70
CITAT (emmapemma @ 09-03-2007, 16:20) *
Jag tror inte att man måste ha bygglov för det, om man har grannarnas godkännande.

Nej, du har rätt för dig. Det är inte bygglov man behöver då, utan grannegodkännande, men åtminstone i min kommun är man tvunget att få detta registrerat på samma ställe som man söker bygglov.
emmapemma
Mmmm, det verkar vara lite olika. Iofs är (vilka-det-nu-var-jag-ringde-på-kommunen) inte berömda för sin kunskap och effektivitet, men hon jag pratade med sa att jag skulle få grannarnas godkännande, inget mer. Jag hoppas det är så, för tänk om nästa boende börjar gnälla och anmäla... tråkigt minst sagt att ta ner växthuset... fast grannarna bredvid har en jätteful bod i det hörnet som vetter mot växthuset, så det kändes som att om någon borde klaga, så borde de klaga på den boden (som stått där sedan innan vi flyttade in) och inte på vårt genomsiktliga jättefiiiiiiina växthus!
Jonas70
Det är nog som du säger olika från kommun till kommun, och ibland känns det som om det är olika beroende på vem man pratar med på kommunen wink.gif
fiffigafrun
Till alla som planerar växthusbygge kan jag ge följande rekomendationer:

- Dra in både el och vatten från början. Man ångrar sig bara annars. Man kan ha en frostskyddskabel i vattenledningen om man vill som man har igång medan det fortfarande är fryskallt o tjäle.

- Mitt växthus är "bara" 10 kvm och jag har dubbeldörr vilket är oumbärligt när man vill ha in en skottkärra m jord för att fylla på/byta i odlingsbäddarna.

- Jag har "fasta" odlingsbäddar i mitt gjorda av trä o plastade på insidan, ca 40-45 cm hög utan botten, eller dvs bara grusgrunden under och marktäckväv. Funkar bra men odlar man bara samma sak år efter år kan ju jorden bli lite trött förstås. Storleken på lådorna är anpassade till Willab trädgårds odlingsbrickor som jag använder vid förkultiviering, se bilderna (dom gråa plastbrickorna).

- På väggarna har jag löstagbara trähyllplan på smideskonsoler. Dessa hyllplan (men ej konsoler) tar jag ned på sommaren då jag odlar gurka o tomater m m.

- Grusgolv är inte att rekomendera, minsta lilla jord man spiller (och det gör man) blir till slut en egen ofrivillig odling.

- Jag har plastinklädda stålvajrar efter långsidorna som hjälper till att hålla fast bubbelplasten i på våren. Drar plasten mellan väggen o vajern. Lite bökigt ändå m bubbelplast men jag brukar dela av och bara plasta in fram t o m odlingsbäddarna och inte ändå upp till nock. I vajrarna är det också lätt att med klädnypor hänga upp säckväv eller fiberduk för att skugga små känsliga plantor mot för stark vår sol.

- Att låta gräs växa ända fram till väggen på växthuset är nog mindre praktiskt. Kanske nån form av grund m marksten eller grus runt om, alt rabatter/odlingslådor.

- Florums växthus har fiffiga "vädringsklossar" där väggarna möter taket på långsidorna. Mycket smart! Jag haräven två vädringsluckor m automatiska öppnare men måste ändå nästan ha båda dörrarna öppna på sommaren då det är varma dagar.

- Lämna gärna plats för en stol (eller två t o m!) och ett litet planteringsbord, du kommer förmodligen att villa sitta där o njuta lite också, och att pyssla m krukor vid ett planteringsbord i växthuset är då i alla fall min favoritsyssla i favoritmiljö.

- Och slutligen... Var inte rädd för att trä ska vara bökigt istället för metall. Visst det senare är säkert mer praktiskt i längden, men känslan med trä är överlägsen. Säger i alla fall alla som varit in i mitt. Ett växthus kostar ju rätt mycket och då ska det inte bara vara praktiskt utan även vackert, tycker i alla fall jag.
åsgård
Kommentar till Fiffiga Frun
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, var och en måste naturligtvis lägga ett beslut om vad man vill ha, men tro mig så är inte ett trähus mer arbetsamt än ett aluminium. Litet mer skötsel vart 5-10 år kanske med trädetaljerna på utsidan, ren linolja och inte är det så att trädetaljerna ruttnar om man låter det gå några år extra.

Det verkar som om Fiffiga Frun och jag har ungefär samma idéer när det gäller utformandet av detaljerna. När man håller på och gräver lägg in el ORDENLIGT det kostar inte mycket extra att få en kabel in med dubbla faser, dvs att du kan ha två fläktar på 2000 W gående om du skulle behöva det.
I garaget där utgående vatten och el kommer ifrån finns ett elmanöveringsskåp där den ena fasen går direkt ut till växthuset så att man kan koppla på vad vad önskar direkt i växthuset, fläkt m.m. Den andra fasen har en klocka och om den är inkopplad styr jag belysning och en eventuell andra fläkt som har lägre natttemperatur om jag vill.
Så har jag värmekabel i vattentillförsel till huset. Men dessutom så har jag sett till att jag kan blåsa ur vattnet vintertid med en enkel luftpump (Claes Olsson) så sparar jag pengar med uppvärmingen.

När väl växthuset går i vintervila så blåser jag ur vattnet ur ledningen och tidig på våren innan tjälen gått sätter jag i gång värmen och kopplar på vattnet.

När jag ändå grävde för vattnet så gav allt det andra sig självt.
Så mycket enklare att fästa bubbelplast i trästrukturen än att köpa speciella fästanordningar för detta. Men å andra sidan lockar ju en fästanordning som heter Deibele från Tyskland som nog är det bästa jag sett med kostar naturligtvis därefter.
Som den religiösa sa, min tro är ju den bästa, men jag är i alla falll jättenöjd med vad jag har.
MVK
Kenneth
kollba
Visst är trähus vackra och flera inlägg har påpekat att det inte är besvärliga underhåll men...
Alla trähus jag har sett (inte minst bilderna på Florums växthus) har en massa reglar och tvärslån som, förutom att de är fler, dessutom är tjockare än aluminiumlister och det måste rimligtvis betyda mindre ljusinsläpp på vår o höst när man vill ha mycket ljus. På sommaren spelar det rimligtvis ingen roll...
Anders Myrberg
[attachment=3876:V__xthuset_1.jpg]
CITAT (snillan @ 06-03-2007, 23:35) *
Hej
Jag fick idag tipset om att kolla in växthus från " Florum", via en annan tråd i forumet, och undrar om någon av er har erfarenhet av deras växthus eller hört något om dem?

Jag var in på deras hemsida och de ser ju jättfina ut, har mailat om prisuppgift men ännu ej fått svar,

Har ni andra förslag på växthus är jag tacksam för tips ( har även kollat in Skånska byggvaror, som verkar vettigare i pris än Willab men de är lite lägre). Växthuset skall vara ca 10 kvm och behöver vara stabilt eftersom det kommer att så så att det utsätts för vind.

Snillan

Vi har haft vårt Florumhus i ett år nu, och det är paradiset personifierat. Högt i tak och vackert.
Servicen från Florum är exemplarisk. Några småsaker var fel, men dom var oerhört hjälpsamma och smidiga. Ångrar det inte för en sekund. Finns ingen skugga i den här kåken inte. Perfekt för frukost också:-)

Snart-klart1.jpg

På-plats.jpg
Vaxthuset.jpg

emmapemma
Oj, vad vackert det blev Anders! Det passar ju verkligen in i miljön!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon