Full version: Beskära kantdracena
soft0
Hej!

Har suttit och läst lite på forumet innan när jag behövt växthjälp och gillar det.

Jag har länge undrat vad det är för växt jag har på skrivbordet, jag sökte nu på forumet och insåg att det nog är en kantdracena, en "palmliknande" växt med väldigt långa och smala blad.
[attachment=257:DSC00320.JPG]
Jag planterade om den i samband med min flytt till studentlägenhet för ca ett år sen. Sen dess har den växt som bara den. Den första delen av stammen är 10 cm, där har den kapats och det har växt ut tre stycken "armar" som nu blivit ca 60 cm vardera.

Jag är tycker den ser väldigt bra ut, men "armarna" börjar bli väldigt långa, även om dom nödvändigtvis inte känns rangliga, så känner jag för att beskära dem. En av anledningarna är att "första delen" bara är 10 cm, och det börjar se asymetriskt ut.

Nu till min fråga.

Hur beskär jag dem? Är det bara att klippa? Skall jag beskära alla tre samtidigt? efter att man "klippt" (sågat?) skall man sätta på något skydd på "såret".

Kan jag beskära de tre på olika längd så att jag får "bladverken" mer spridda på höjden?

Mvh
Victor
Lady Hamilton
Hej Och välkommen hit Victor rolleyes.gif
Dracenor är väldigt tacksamma växter och de går att kapa precis som man vill. Sedan behöver du inte heller täcka "sår ytorna" med någonting Så mitt förslag är att du kapar på de höjer du tänkt och det kommer att gå bra:thumbsup:
soft0
CITAT (Lady Hamilton @ 07-03-2007, 07:34) *
Hej Och välkommen hit Victor rolleyes.gif
Dracenor är väldigt tacksamma växter och de går att kapa precis som man vill. Sedan behöver du inte heller täcka "sår ytorna" med någonting Så mitt förslag är att du kapar på de höjer du tänkt och det kommer att gå bra:thumbsup:

låter ju riktigt bra

vilket är att föredra, alla tre samtidigt, eller en i taget?

Kan jag använda det jag klipper av som sticklingar? Om ja, stoppar jag dem rakt ner i jorden eller skall man "skaffa rötter" i vatten först?
Lady Hamilton
Du avgör själv hur många du klipper på en gång. Vid varje "avklipp" kommer det att växa ut 2-4 nya stänglar. "Av klippet" kan du sätta i vatten så de rotar sig. Men du kan säkert "rota" i jord också (själv är jag inte så duktig på att rota växter i jord blush.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon