Hej!
Har suttit och läst lite på forumet innan när jag behövt växthjälp och gillar det.
Jag har länge undrat vad det är för växt jag har på skrivbordet, jag sökte nu på forumet och insåg att det nog är en kantdracena, en "palmliknande" växt med väldigt långa och smala blad.
[attachment=257:DSC00320.JPG]
Jag planterade om den i samband med min flytt till studentlägenhet för ca ett år sen. Sen dess har den växt som bara den. Den första delen av stammen är 10 cm, där har den kapats och det har växt ut tre stycken "armar" som nu blivit ca 60 cm vardera.
Jag är tycker den ser väldigt bra ut, men "armarna" börjar bli väldigt långa, även om dom nödvändigtvis inte känns rangliga, så känner jag för att beskära dem. En av anledningarna är att "första delen" bara är 10 cm, och det börjar se asymetriskt ut.
Nu till min fråga.
Hur beskär jag dem? Är det bara att klippa? Skall jag beskära alla tre samtidigt? efter att man "klippt" (sågat?) skall man sätta på något skydd på "såret".
Kan jag beskära de tre på olika längd så att jag får "bladverken" mer spridda på höjden?
Mvh
Victor