Full version: Varför ett växthus?
uno
Jag skall ha ett växthus. 10-20m2 skall det vara. Placeringen är godkänd
av frugan. Alla hjälpmedel som vattning elbelysning mm. skall jag ha.
Jag skall ha trägolv och odla i krukor/behållare. Detta skall bli en del av min kommande pensionärsysselsättning. Tomater och gurka är väl det som odlas i växthus. Nu får ni hjälpa mig med argument till min fru. Investeringen kan ju hamna på en 50 slängar och frugan frågar vad jag skall ha växthuset till. Hon köper inte "odla tomater och gurka". Kom igen, ge mig bra argument.
rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Tänk - Du kunde vara ute på golfbanan eller krogen och rumla runt och spendera pengar på dricka, röka och dåliga fruntimmer. Nu får hon ju ha en glad och frisk 'gubbe' hemma och som kan ge fina bidrag till matlagninge, och så kan hon sitta och dricka kaffe i växthuset och lyssna när det regnar på taket.

Att odla är en passion - det är itne argument om tomat och gurka - och med ett stort växthus - handen på hjärtat - man kan odla BRA mycket mera än det. Tänk så tidigt på våren du kan förkultivera sallad och hur länge på hösten sen! Tänk lusthus, tänk glädje - tänk samvaro!

Skulle jag köpa ett växthus idag fick det bli ett Euro-serre. Förra veckan spenderader i norge och hjälp åt värdparet att sätta upp ett 10 kvm växthus. Kan bara säga WAOUW!
Det är gediget!!!

Hälsar ingrid
Louise i Göteborg
Det finns inte en chans i världen att räkna hem en växthusinvestering i tomatskörd, nämn det inte ens.

Man blir frisk av klorofyll och värme.

Om du skall ha detta som pensionärssyssla antar jag att din fru också börjar närma sig.......

En engelsk undersökning visar att stillsamt trägårdsarbete höjer östrogennivån och underlättar de problem vi kan se fram emot. Detta är ett argument som skall användas med yttersta försiktighet. Om ämnet är känsligt kan de få rakt motsatt effekt.
Lars
Egna persikor, vindruvor (frugan kanske gillar vin), fikon, tusentals vackra blommor som gör en glad - sårskilt vår och höst när inte allt annat "är igång" Jag tror inte att det skulle få plats särskilt mycket tomater och gruka i mitt växthus - det finns så mycket annat!

Hälsar Lars
Lofvet
Tjena Uno!

Trägolv?.... hur blir det med all fukt i växthuset? För man vill väl inte ha giftindränkt tryckimpregnerat trä i växthuset?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv odlar i krukar och har tänkt att lägga marktegel i mitt växthus, men om det funkar med trä så kanske det också är en variant att fundera över. Jag har grävt upp cirka 30 cm under sockeln, lagt en markduk och fyllt på med 15-20 centimenter 8-16 mm grus och sedan 10 centimeter 2-4 mm grus, allt för att förberede för plattläggning.

Själv har själv ett Euro Serre Maxi 4 och är helnöjd med själva väcthuset. Mindre nöjd är jag med Willab och deras sätt att förpacka växthuset, deras dåliga infromation och värdelösa växthusbord i aluminium :-(
Lofvet
Man kan ju använda växthuset att driva upp perenner ifrån fröer och på så sätt glädja sina vänner med presenter, sätta trädgåden i blom och spara pengar eftersom det snabbt blir mycket pengar på plantskolan :-)

Min sambo gillar också att dra upp sina kryddväxter till kryddträdgården i växthuset.

Det kanske höjer värdet på fastigheten om man har ett "lyx"-växthus kanske man kan tänka sig? Det finns väl inte med i taxeringen.... men vid en evetuell försäljning kan det väl vara ett plus?
kerstin z5-6
Det finns vackra växthus i trä som inte kostar skjortan ...träväxthus smile.gif
uno
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-06-2003, 12:32)
Det finns vackra växthus i trä som inte kostar skjortan ...träväxthus smile.gif

Tyvärr är dessa växthus så smala.
uno
CITAT (Lofvet @ 21-06-2003, 21:42)
Man kan ju använda växthuset att driva upp perenner ifrån fröer och på så sätt glädja sina vänner med presenter, sätta trädgåden i blom och spara pengar eftersom det snabbt blir mycket pengar på plantskolan :-)

Min sambo gillar också att dra upp sina kryddväxter till kryddträdgården i växthuset.

Det kanske höjer värdet på fastigheten om man har ett "lyx"-växthus kanske man kan tänka sig? Det finns väl inte med i taxeringen.... men vid en evetuell försäljning kan det väl vara ett plus?

I källaren har jag inrett en växtuppdragningsrum med högtrycksnatrium-lampor. Men att sedan avhärda växterna i växthuset blir bra så att jag kan avlasta uterummet. Ang. försäljningsvärde så kan det vara till glädje för mina arvtagare, själv har jag för avsikt att leva där till min .. som kanske sker i växthuset. Kretslopp?
uno
CITAT (Lofvet @ 21-06-2003, 21:37)
Tjena Uno!

Trägolv?.... hur blir det med all fukt i växthuset? För man vill väl inte ha giftindränkt tryckimpregnerat trä i växthuset?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv odlar i krukar och har tänkt att lägga marktegel i mitt växthus, men om det funkar med trä så kanske det också är en variant att fundera över. Jag har grävt upp cirka 30 cm under sockeln, lagt en markduk och fyllt på med 15-20 centimenter 8-16 mm grus och sedan 10 centimeter 2-4 mm grus, allt för att förberede för plattläggning.

Själv har själv ett Euro Serre Maxi 4 och är helnöjd med själva väcthuset. Mindre nöjd är jag med Willab och deras sätt att förpacka växthuset, deras dåliga infromation och värdelösa växthusbord i aluminium :-(

Jo, jag tänker använda tryckimpregnerat trä. Trä är behagligt att gå på. Vatten och skräp tar vägen genom springorna. Jag ser inga nackdelar med trä men är öppen för info. om nackdelar som jag bör tänka på.
I trädgården använder jag oftast naturliga gödselmedel som nässel- och guldvatten. Bladlössen matar jag med såpvatten och besvärliga ogräs får sig en dusch av Round-up.
Fåglarna matas med jordnötter, mögligt bröd får de inte, det går till komposten. Rådjuren får äta tulpan- och rosknoppar om de nu vågar sig förbi mina råodörpinnar.
Jag är nog en vanlig trädgårdsodlare som vill vara biodynamisk, men snubblar allt för ofta.
uno
CITAT (Lars @ 21-06-2003, 19:41)
Egna persikor, vindruvor (frugan kanske gillar vin), fikon, tusentals vackra blommor som gör en glad - sårskilt vår och höst när inte allt annat "är igång" Jag tror inte att det skulle få plats särskilt mycket tomater och gruka i mitt växthus - det finns så mycket annat!

Hälsar Lars

Går det att ha vin och persikor under vintern i ett ouppvärmt växthus?
Anders zon III
CITAT (uno @ 23-06-2003, 08:41)
Hälsar Lars

Går det att ha vin och persikor under vintern i ett ouppvärmt växthus?

Ja, välj sorter som ska gå eller nästan gå på friland, så blir de ännu bättre i kallväxthuset! Du bor ju i zon III, så det finns både persikor och vin som passar.
Ingrid på Västkusten
Japp - de fungerar superbra i växthus - ouppvärmt.

Hälsar Ingrid
Tuva
wub.gif Ja då det går jättebra med vindruvor och persikor. Jag har tilloch med Fikon i mitt växthus rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon