|
Inget av de ordinarie köpställen jag använder mig av har lökar till ovanstående. Har i flera år haft dem högt på önskelistan, men När då flera odlaiter uppger att de sprider sig som ogräs håller jag på och går åt av längtan. Jag har ju inte en enda... Finns det möjligtvis någon som vill sälja?? Rosa är också vackra, men de vita längtar jag allra mest efter. Eller känner ni till någon som säljer på nätet?? Den enda jag hittat lökar hos är Spezialplant, men då blir priset ~500,- och fullt så desperat är jag inte.
Eva 33c
07-03-2007, 08:30
Ja det är ju den ständiga frågan! Jag har i allafall tre gånger köpt lök till vit krollilja bara för att något å senare konstatera att det var något annat, den vanliga rosa och en gång en gulaktig "vanlig" lilja. Förra året frågade jag en försäljare på en mässa, men inte ens hon hade hittat lökar att sälja. Men sen var det en bekant som av någon anledning grävde upp sina lökar mitt i sommaren (jag tror de hade torkat pga värmen och hon tyckte de såg trista ut) och hon frågade om jag ville ha dem : ) Nu är det ju inte optimal tid att gräva upp lökar mitt i sommaren, och kanske var de dåliga eftersom blommorna vissnat. Men jag har dem i krukor nu ute och hoppas att det ska vara liv i dem till våren. Det var rätt många så om jag lyckas skaka liv i dem kanske jag kan dela med mig så småningom...
Jag frågade också på mässan förra året med samma svar. Däremot säljer både tex Zetas och Slottsträdgården i Ulriksdal vita krolliljor. Förra året kostade den vita 89:- så billigt är det ju inte. Men har man en gång fått in den så förökar den ju sig. Jag tog med ett par från mitt föräldrahem och i höstas var jag tvungen att gräva upp rabatten där dom var. Det var ett lyckokast för nu har jag massor som fått flytta ut till min koloni.  torvan
CITAT (torvan @ 07-03-2007, 08:45)  Jag frågade också på mässan förra året med samma svar. Däremot säljer både tex Zetas och Slottsträdgården i Ulriksdal vita krolliljor. Förra året kostade den vita 89:- så billigt är det ju inte. Om du då dessutom lägger till resan! Ingen som vet någon som säljer på nätet?? Eva 33c! Om du får liv i dem med konstgjord andning etc och får tillräckligt många... Då ställer jag mig först i kön.  (Denna smilie var den fjäskigaste jag hittade.)
Hejsan, såg precis att lilla fiskaregatans trädgårdsbutik i Lund säljer vit krollilja (och massor andra liljor att sukta efter). De har även postorder. Unn
Gossen Ruda
07-03-2007, 10:38
Jag har några vita och delade med mig till en annan odla-medlem förra året mot röda men har inte fler att erbjuda. Startade en liten odling för några år sen men dom är inte blomfärdiga än.
Jag beställde den vita där! Dessutom 2 "asiatiska" (rosa + vit). Dessvärre vet jag inte mycket om dessa men priset var inte så högt. Avtryckarfingret lyckades även trycka till på 'Casablanca', men den har jag också länge velat ha. Har inte varit så förtjust i Liljor tidigare, jo, men inte liljebaggarna. Prövade med Kungsliljor förra året och de var underbara. Dessutom med det härliga tipset om Myrr kunde även jag njuta av dem.
Eva 33c
07-03-2007, 10:48
Va kul att du hittade dem! Hoppas verkligen nu att de blir vita : ) Jag har alltså fått fel flera gånger trots att jag beställt av erkända försäljare, som Bröderna Nelson mfl. Håller tummarna för dig
Gossen Ruda
07-03-2007, 11:00
CITAT (Eva 33c @ 07-03-2007, 10:48)  Va kul att du hittade dem! Hoppas verkligen nu att de blir vita : ) Jag har alltså fått fel flera gånger trots att jag beställt av erkända försäljare, som Bröderna Nelson mfl. Håller tummarna för dig  Jo, det är nog läge att hålla tummarna och hålla tummarna också för att det skall hjälpa. Felprocenten när man köper liljor är alldeles för hög. Oavsett leverantör, jag tror att dom i sin tur köper in från odlare som inte är så noga.
Skräms inte!! Minst tre år har jag letat. har var inne på fiskeributiken tidigare, men antagligen fel årstid. Lök = höst. Nej, så ondsint kan ingen vara.
Lilla Fiskaregatan! Vi beställde vita krolliljor på försommaren och fick försiktigt inlindade plantor. Såg ju fjuttiga ut förra året naturligtvis, men i år hoppas jag på jack-pott haha. Priset var högt, men det är det värt.
Typiskt! 2 dagar efter att jag beställt min lilla Kroll-lilja för 98,- damp det ner ett erbjudande om 5-pack för 75,-/st. Mycket vill ha mer. Tack och lov gick det att ändra i min order. Så snart har jag förhoppningsvis många, dessutom har jag två kompisar som jag vet också letar. Då kan jag se till att bli jättepopulär.
CITAT (Ewa L @ 14-03-2007, 08:55)  Typiskt! 2 dagar efter att jag beställt min lilla Kroll-lilja för 98,- damp det ner ett erbjudande om 5-pack för 75,-/st. Mycket vill ha mer. Tack och lov gick det att ändra i min order. Så snart har jag förhoppningsvis många, dessutom har jag två kompisar som jag vet också letar. Då kan jag se till att bli jättepopulär. Var fick du det erbjudandet?
Det damp ner i min e-mail box.
"Extra erbjudande - Vit Kroll lilja Lilium Martagon Album
Nu erbjuder vi dig ett specialpris på denna klassiker i gamla trädgårdar.
Köp minst 5 st och du betalar endast 75 kr/lök (ord pris 98 kr)"
När jag skrev till dem och ändrade min order påpekade jag att jag faktiskt inte kunde hitta erbjudandet på hemsidan. Det finns nog inte där. Om du är intresserad kan du nog e-maila dem direkt.
Åsa K, zon 1
15-03-2007, 08:03
Ewa L Förmodligen är det så att även vita måste förökas med fjäll. Den vanliga rosa är det inga problem med, men de som har vita tror att de får vita efter fröna, (förstod ni hur jag menar). Jag fick i höstas tag på en mycket trevlig dam i mellersta/norra Sverige som har svart krollilja och den måste förökas med lökfjällen annars blir nästa generation rosa. Jag fick köpa en välväxt lök och nu återstår att se hur den ser ut när den blommar vilket kanske inte blir i år utan att jag får vänta ytterligare ett år. Det har tidigare skrivits en hel del om krolliljor här och även tips om hur man får tag på dem, kanske går det att söka efter information
Eva 33c
15-03-2007, 08:46
Ewa L: Jag hoppas du förstår att du nu blivit "testpilot" av vita krolliljor från Lilla F. Vi förväntar oss en rapport, gärna med bilder, från blomningen! Jag fick också erbjudandet men fegade ur pga tidigare bevikelser av köpta lökar. Mitt hopp står till dig (och mina "fådda" lökar, om de nu lever än...) (Åsa: Ewa har köpt lökar och inte frön. Dessutom vill jag gratulera dig till ditt kap av svart krollilja som jag tror är ännu mer åtråvärd än den vita i vissa kretsar...  )
Jag har inget emot att vara testpilot. Rapport följer. Åtföljt av en massa  om de inte är vita. --- Vad bra att du klarade ut vad Åsa menade. Jag fattade faktiskt ingenting. Men det hindrar inte att jag nu ställer mig i kön för den svarta som alltså Åsa är testpilot för.
Kamilla z 7
17-03-2007, 18:58
Jag köpte vit krollilja från lilla fisk i fjol,vit var den,och på x-tra pris,49 kr dé ni! Min vita krollilja
Margaretha
23-03-2007, 12:52
CITAT (Ewa L @ 07-03-2007, 10:43)  Jag beställde den vita där! Dessutom 2 "asiatiska" (rosa + vit). Dessvärre vet jag inte mycket om dessa men priset var inte så högt. Avtryckarfingret lyckades även trycka till på 'Casablanca', men den har jag också länge velat ha. Har inte varit så förtjust i Liljor tidigare, jo, men inte liljebaggarna. Prövade med Kungsliljor förra året och de var underbara. Dessutom med det härliga tipset om Myrr kunde även jag njuta av dem. Myrr, det har jag missat. Ska man strö det på marken eller. ... redan på våren? Liljebaggarna åt helt upp mina liljor i fjol. Fast jag satte ändå ett par till i höstas. Dålig karaktär måste det vara! Eller dumhet???
CITAT (Margaretha @ 23-03-2007, 13:52)  Myrr, det har jag missat. Ska man strö det på marken eller. ... redan på våren? Liljebaggarna åt helt upp mina liljor i fjol. Fast jag satte ändå ett par till i höstas. Dålig karaktär måste det vara! Eller dumhet???  Varken dålig karaktär eller dumhet. Hoppfullhet och kärlek kallar vi det för. Jag har inte velat ha Liljor tidigare pga den förb-e liljebaggen. Klarar dessutom inte att stå och klämma... burr! Därför nöjde jag mig med Kejsarkronorna som föda till dem. För två år sedan läste jag tipset om Myrr och vågade mig på, och si det funkade! Jag pudrade helt enkelt över liljorna med myrr. Inga mängder! Fick upprepa en gång till på sensommaren för att bladverket skulle förbli helt. Lustigt att jag som är så anti allt vad konstgödsel och gifter heter i övrigt, utan vidare anammade detta och blev så lycklig.
Margaretha
15-04-2007, 18:50
Nu har jag också pudrat. Hittade den första baggen idag, men såg att det redan var hål i bladen, så den har nog haft lite tid på sig. Hoppas på samma tur, att slippa dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|