Full version: Gyllenbär
ZaraP
Ja hur va de nu.... physalis pruinosa eller edulis wacko.gif
Vilken va den goda? Jag har köpt pruinosa från Runåbergs
och hört att den ska vara god men samtidigt känner jag på
mig att det är "fel" sort...?!!! unsure.gif
Mvh ZaraP
Åsa, mälardalen zon 2
Du har valt rätt sort ifall du ville ha gyllenbär. runåbergs säljer bara en physalissort och det är gyllenbär, det är från runåbergs jag köpt mina fröer och de brukar vara snabba att sätta bär. (de har dock satt ut fel vetenskapligt namn på växten det vetenskapliga namnet de uppgett är namnet på japansk lykta som är en prydnadsväxt inte något ätligt)
ZaraP

Ja låter bra, vad jag har förstått så är både edulis och pruinosa fullt
ätbara och ser likadana ut men att den ena är betydligt godare -
mer "godisbär" än den ena... är det så? å vilken e då den av de
båda?

Biggan_
CITAT (ZaraP @ 07-03-2007, 12:44) *
Ja låter bra, vad jag har förstått så är både edulis och pruinosa fullt
ätbara och ser likadana ut men att den ena är betydligt godare -
mer "godisbär" än den ena... är det så? å vilken e då den av de
båda?

Samma undrar jag. unsure.gif
Eva 33c
Smaken är ju som bekant olika!
Edulis = den du köper i affären
Jag tycker den är godast, i allafall om man jämför köpebär med egenodlade pruinosa. Men det är ju inte säkert att egenodlade edulis är lika goda eftersom klimatet under en svensk sommar säkert inte är lika solig och varm som "där de kommer ifrån" : )
Edulis kräver både varmare och längre odlingssäsong än pruinosa.
Pruinosa är däremot lättodlad, och god. Bären något mindre och lite blekare i färgen tycker jag. Jag odlar ett antal plantor varje år och äter de "som godis" alleftersom de mognar.
ZaraP

Tack för svar! Då kan jag lugnt så min pruinosa då! Jag har tidigare haft problem med
att mina inte hinner mogna, kanske är edulisen som spökat för mig då... rolleyes.gif
ingrid fuxwall
I dag fick jag mina frön från Runobergs med Gyllenbär så i år hoppas jag det ska komma något före jul.

ingrid som haft fel sort tidigare år
Eva i Västerås
Jag tycker gyllenbär är lika goda som kapkrusbär.
Tricket är att inte plocka dom!
Dom är inte mogna förrän dom ramlar av plantan. Dom vet bäst själva när dom ska plockas.

Tydligen heter dom typ "jordbär", på många språk för att dom ska plockas på marken.
Eva 33c
Namnet "markkörsbär" har jag också hört. Och de ska som sagt inte ätas förrän de trillat av. Och det blir massor på en planta. De är jätteroliga att odla och goda att äta. Men personligen tycker jag i allafall att köpe-physalis är godare och lite mer "kryddig" i smaken. Men smaken är ju väldigt olika. rolleyes.gif
ZaraP
Ok, nya "friska tag" då då!! yes.gif
karjo
Ser också fram emot en säsong med physalis! Förra året hade jag "ica-sorten", men i år blir det andra bullar. Förra året hann de inte mogna... Är det dags att så dem nu?! Bor i södra östergötland.
KURT
CITAT (karjo @ 08-03-2007, 11:21) *
Ser också fram emot en säsong med physalis! Förra året hade jag "ica-sorten", men i år blir det andra bullar. Förra året hann de inte mogna... Är det dags att så dem nu?! Bor i södra östergötland.

Om du kan ge dem oredligt med sol eller extraljus så går det bra att så nu.
Biggan_
thanks.gif pruinosa blir det här med, och jag skall försöka att inte äta upp dem förrän dom åkt i backen av sig själv! tongue.gif Jag har köpt färdiga plantor innan men aldrig har bären hunnit mogna. Nu skall jag prova att så själv!
malin72
men har ni sått dom redan eller när ska man är det dags nu eller dunno.gif
hur snabbt växer dom??????? g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det den Runåbergs har så tycker jag den är snabb de senaste åren har jag sått första veckan i april och första bäret som varit moget (som ligger på marken) har kommit någon av de första dagarna i juli. Man kan dock så redan nu om man vill ofta tar det ett tag innan fröerna gror så när de börjar titta upp så har det börjat bli bättre ljus ute åtminstone i syd och mellansverige så man kan klara sig utan extra belysning.

(PS! Gyllenbär har bytt vetenskapligt namn till P. grisea)
malin72
ok tack Åsa....då väntar jag ett jag har så mycket att så som inte är gjort ännu whist.gif
Jonas70
CITAT (malin72 @ 08-03-2007, 14:00) *
men har ni sått dom redan eller när ska man är det dags nu eller dunno.gif
hur snabbt växer dom??????? g.gif

Jag sådde mina nu i helgen, och väntar på att de ska titta upp.
Någon som vet hur lång tid de brukar ta på sig?
Åsa, mälardalen zon 2
Ibland har det tagit uppåt 3v eller så, lite undervärme kan skynda på groningen.
Biggan_
Tack Åsa, du är en pärla! thanks.gif
Magdis
Jag sådde frön från köpta frukter och de grodde på en vecka på fönsterbrädan med lite värme underifrån. smile.gif
Eva i Västerås
Jo, dom gror bra, och det blir kraftiga vackra plantor av kapkrusbär.
Problemet är att bären kommer senare och mognar långsammare än gyllenbär, som har mindre, spensligare plantor och mindre ljusgulare bär än köpes.
Jag vet inte hur det är med sortäkthet heller. Kanske någon annan kan sånt?
gunvor
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-03-2007, 21:55) *
I dag fick jag mina frön från Runobergs med Gyllenbär så i år hoppas jag det ska komma något före jul.

ingrid som haft fel sort tidigare år

jaha det är samma sort som jag har - alltså - så inne i kruka men sedan då - var sätter man dom ute - klarar dom utevistelsen eller skall dom bo inomhus??
Har aldrig provat detta förr - har aldrig köpt dom i affären heller - ver inte vad jag ger mig in på!!
Åsa, mälardalen zon 2
Du odlar dem precis som busktomat.

Förkultivering inomhus runt mars. Plantera gradvis om till större kruka. Efter avhärdning kan du plantera ut dem när det är varmt precis som med tomat gillar de inte temperaturer under +7 på försommaren. Du kan sätta dem i hink på altan/balkong, du kan plantera dem på varmt och soligt ställe i trädgården ex. intill en husvägg, du kan ha dem i kallväxthus, har du ett grönsaksland med lä och sol funkar de även där. Ingen tjuvning, kanske lite uppbindning ifall grenarna blir tunga av en massa fukter. Vatten och gödning under somaren, går bra att använda gräsklipp som gödning men lägg inte upp gräset ända intill stammen. När frukterna trillar till marken så är de klara, växten kallas även ibland för markkörsbär.

Powerowic
japansk lykta- physalis alkekengi- trädgårdsväxt
Kapkrusbär-physalis peruviana/edulis- orangegula söta bär i affären
tomatillo-physalis philadelphica/ixocarpa- gröna,gula bär används i såser i sydamerika
Gyllenbär-physalis pruinosa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon