Full version: Nybörjare!
Sidor: 1, 2
Gillan
Jo, jag vet att jag kan vara lite överkänslig ibland när det gäller ordval! Men i förrgår läste jag detta utdrag i tråden som handlar om Nya avdelningar:

[b]"
Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. .

--------------------
Erik, zon II"

Jag tog väldigt illa vid mig av de orden. För vad min erfarenhet säger mig, är att vi alla alltid är nybörjare på nåt område. Och om en nybörjare inte skulle få vara här och ställa sina frågor, vart ska vederbörande då ta vägen?

Och jag vet sedan förut att här finns folk som faktiskt inte vågar fråga på grund av rädsla att bli avsnoppade. Och jag har själv varit i den situationen, så jag vet hur det känns. Man blir helt enkelt ledsen.

Idag, har jag lärt mig att söka och finner en njutning i det, men det är inte alla ggr man finner det man söker och då måste man få lov att fråga. För en som är ny, är det tom en prestation att lära sig sökfunktionen.

Så snälla ! Alla är barn i början......och även senare.......på nåt område. Glöm inte bort det!

PS! Det är helt OK att länka. Men det finns olika sätt att göra det på.Det finns inget som hindrar att man gör det snäll och vänligt, istället för endast ett korthugget........Länk!
[/b]

Rapchic
jag tycker man är nybörjare så länge man själv anser man är det och ibland längre
jag har tex inte praktiskt kunnat göra så mycket (satte mina första frön nu i februari)
nu vet jag inte riktigt när jag kom hit men det står ju till vänster
Lena i Torslanda
Jag reagerade också på den formuleringen som jag tyckte var mycket olycklig. Nybörjare är man hela livet, det finns nämligen alltid nytt att lära. Även inom odling. Jag är jättekunnig inom vissa områden men helt novis inom andra. Jag hoppas att alla känner sig välkomna och värdefulla för ett levande forum.
Christa
Jag håller med dig fullständigt Gillan. Självklart skall alla få vara med och ställa de frågor de har behov av oavsett hur grundläggande de är. Det är ju upp till var och en vilka trådar man vill läsa. Det blir ju inte färre av mer avancerade frågor för att det ställs grundläggande.

Alla har vi varit nybörjare någon gång och precis som du säger så är vi alla nybörjare inom någon område. Jag tycker bara det är kul när det dyker upp verkliga nybörjare. Så roligt att vi blir fler. Roligt också att det verkar bli vanligare att unga människor intresserar sig för odling.

Det är ju denna mix av olika kunskaper inom olika områden som är så fantastisk och som är själva iden med ett Forum. Vill någon ha ett elitforum så får de väl söka sig någon annanstans.

Nej jag hoppas att alla ni som läser det här och har frågor som ni inte törs ställa av rädsla för att verka novisa. Ställ era frågor!!! Vi som hållit på några år blir bara glada om vi kan hjälpa till och som Gillan säger; Alla är vi noviser på något område.
aanderss
Min åsikt är att detta forumet är till för alla! även nybörjaren som trädgårdsforskaren
pejori
håller helt med där jag också kompiskram.gif
det finns alltid något man inte är så bra på och alla lär vi oss. flirting.gif
det finns mängder av elitforum för den som tycker att det är simpelt här innocent.gif
tycker nog att alla tillför något till alla på odla. så fram för nybörjare yahoo.gif bravo.gif
Alba
Jag reagerade också på det inlägget om nybörjare.

CITAT:
[b]" Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. .

--------------------
Erik, zon II"

SLUT CITAT

Hur ska man lära sig saker om man inte vågar eller får fråga.

Jag tycker själv att jag ibland i trädgård ställer ganska banala frågor men har aldrig mötts av ett nedlåtande svar.
Det är det som är storheten med detta forum - man kan fråga om vad som helst - det finns alltid snälla människor som hjälper till.

Jag hoppas att ett klumpigt inlägg som ovanstående nu inte gör att alla vågar fråga. Frågor och funderingar för forumet framåt.
Fizzgigg
Jag håller med, alla ska få vara med och ofta finns det inga dumma frågor utan bara dumma svar (även om jag jag kan vara skyldig till bägge typerna ibland). smile.gif
Däremot är det en del som inte har förstått det där med netikett utan klampar rakt in i ett forum och frågar något grundläggande (för 125:e gången i forumets historia ska det visa sig) utan att först ha använt sökfunktionen för att ta reda på om frågan och svaret redan finns. Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först.
Pia L
Visst sjutton påverkar såna komentarer, men då vet man ju sin plats ialla fall. Det är tur att odla har en så duktig 20 åring. Och att det finns en bra sökfunktion, den dagen jag får kläm på den igen.
aanderss
CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 10:38) *
Visst sjutton påverkar såna komentarer, men då vet man ju sin plats ialla fall. Det är tur att odla har en så duktig 20 åring. Och att det finns en bra sökfunktion, den dagen jag får kläm på den igen.

ja man vet vad några tycker men så tycker INTE det stora flertalet här
anna_rispan
Det var väl flera som redan i usprungstråden tog avstånd från begreppet nybörjare som en börda?? Eller....
*Stintan*
CITAT (anna_rispan @ 07-03-2007, 10:41) *
Det var väl flera som redan i usprungstråden tog avstånd från begreppet nybörjare som en börda?? Eller....

Japp jag bl.a.
yenny
Jag tycker inte det är något att bry sej om... för jag tycker det är så himla bra att detta forum finns.
Jag har nämligen aldrig kännt att jag inte vågat fråga något här, hur "dum" frågan än varit.
och sedan när jag hade lärt mej något var det så himla kul när jag kunde börja lära andra nybörjare de där enkla sakerna som jag inte kunde från början.
aanderss
CITAT (anna_rispan @ 07-03-2007, 10:41) *

alla är vi nybörjare. ingen är erfaren på allt innom odla konsten. så säger min morfar och han är trädgårdsmästare sedan snart 70 år.

tog examen på Alnarp 1938
Gillan
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 10:40) *
ja man vet vad några tycker men så tycker INTE det stora flertalet här

Precis aanderss! Och det är det som är min ambition med tråden. Att alla ska förstå det alltså. För det kan räcka med ett enda sånt inlägg för att få nån som känner sig osäker, att bli än osäkrare. Och det är inte rätt tycker jag nono.gif
aanderss
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 10:47) *
Precis aanderss! Och det är det som är min ambition med tråden. Att alla ska förstå det alltså. För det kan räcka med ett enda sånt inlägg för att få nån som känner sig osäker, att bli än osäkrare. Och det är inte rätt tycker jag nono.gif

mm håller med dig helt
anna_rispan
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 10:47) *

okej, din ambition var att visa att du tyckte att alla var välkomna. att du inte så "nybörjare" som något betungande.
(jag är inne på samma linje! bara så att ni vet. smile.gif )

det hade blivit tydligare för mina ögon om du bara hade skrivit det i stort sätt.

Eva 33c
CITAT (Fizzgigg @ 07-03-2007, 10:35) *
Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först.

Jag irriterar mig aldrig på nybörjare smile.gif
Gillan
Jag har faktiskt sett de inlägg som gjorts i Nya-avdelningstråden, men tyckte inte riktigt att det hörde hemma att ta upp det där. Den tråden handlar ju om just det......Nya avdelningar. Då tyckte jag det var bättre att göra en egen tråd om det. yes.gif . Så, det var inte menat att trampa er på tårna som yttrade er där......sorry om nån tog illa upp shy.gif

*Stintan*
Äsch varför skulle vi ta illa upp? Tvärtom wub.gif
Anma
Hoppsan... Jag är , kan man väl säga, nybörjare på trädgård. Dessutom har jag inte längre en "riktig" trädgård, men väl en naturtomt.

Skriver sällan i trädgårdstrådar, mest i allmänna avdelingarna. Är intresserad av vackra blommor och växter men inte det minsta intresserad av frösådder, av den enkla anledningen att jag aldrig lyckats med sådder, har provat ett flertal gånger. Frilandssådd går lite bättre dock.
Hade ett stort intresse för att få en vacker, blomstrande trädgård, men när jag nu inte har en kvar, och den som jag har är inte aktuell för större förändringar (varför kan läsas i min profil), undrar jag om jag över huvud taget är rätt person för att vara aktiv på odla över huvud taget?

Däremot älskar jag att se på vackra trädgårdar, både i verkligheten och på foton.
Det kanske räcker? whistling.gif
*Stintan*
Klart det räcker tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Självklart räcker det! smile.gif
Annars passar väl inte jag heller, som också har naturtomt snarare än trädgård (även om jag frösår lite också). Det är bara fem år sedan jag flyttade från en lägenhet, vilket betyder att jag fortfarande känner mig som nybörjare på mycket inom odling. Fullärd blir man väl aldrig, och det skulle säkert vara tråkigt att inte kunna upptäcka och lära sig nya saker. Att vi har kommit olika långt och har olika inriktningar är ju bara bra, då kan vi lära av varandra. Bort med elittänkandet och låt alla vara med! smile.gif

Olle
Biggan_
Nybörjare är man hela livet, man blir aldrig fullärd och hela tiden kommer det till nytt. Därför är Odla till för alla. Håller fullständigt med Gillan i allt hon skriver!
Irene_L
Finns det hjärterum så finns det stjärterum tummenupp.gif
kompiskram.gif
Alba
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 10:46) *
alla är vi nybörjare. ingen är erfaren på allt innom odla konsten. så säger min morfar och han är trädgårdsmästare sedan snart 70 år.

tog examen på Alnarp 1938

Klokt sagt av din morfar.
aanderss
CITAT (Alba @ 07-03-2007, 12:43) *
Klokt sagt av din morfar.

mm han är klok och i sommar blir han 91 år
Fenja
CITAT (Fizzgigg @ 07-03-2007, 10:35) *
Jag håller med, alla ska få vara med och ofta finns det inga dumma frågor utan bara dumma svar (även om jag jag kan vara skyldig till bägge typerna ibland). smile.gif
Däremot är det en del som inte har förstått det där med netikett utan klampar rakt in i ett forum och frågar något grundläggande (för 125:e gången i forumets historia ska det visa sig) utan att först ha använt sökfunktionen för att ta reda på om frågan och svaret redan finns. Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först.

Jag håller med dig fullständigt! Jag tycker att det vore bra om den beskrivning som ligger klistrad högst upp i Träd och buskavdelning låg klistrad i alla avdelningar.
Mvh
Fenja
Malvia
CITAT (Fenja @ 07-03-2007, 14:14) *
Jag håller med dig fullständigt! Jag tycker att det vore bra om den beskrivning som ligger klistrad högst upp i Träd och buskavdelning låg klistrad i alla avdelningar.
Mvh
Fenja

Det var en bra beskrivning och förklaring. yes.gif
pejori
CITAT (Eva 33c @ 07-03-2007, 10:56) *
Jag irriterar mig aldrig på nybörjare smile.gif

inte jag heller flirting.gif
precis som lars-olof säger i forumtråden så kan man känna sig som nybörjare för mindre, när man ser olika projekt som en del har här. blushing.gif
hyllmeter efter hyllmeter med odlingar under lysrör och så kommer jag med några ringblommor eller en fråga om krasse innocent.gif
jag har aldrig kännt att jag inte kan fråga, men känner samtidigt en olust när jag läser snorkiga kommentarer om att"leta själv" eller att man kommer med nybörjarfrågor. confused.gif
och visst är det nybörjarfrågor, annars hade man inte behövt fråga, så jag tycker nog att det ska finnas utrymme för alla....då blir forumet ett levande och trevligt forum yahoo.gif bravo.gif
Betty
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 09:51) *
Jo, jag vet att jag kan vara lite överkänslig ibland när det gäller ordval! Men i förrgår läste jag detta utdrag i tråden som handlar om Nya avdelningar:

[b]"
Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. .

--------------------
Erik, zon II"

Jag tog väldigt illa vid mig av de orden. För vad min erfarenhet säger mig, är att vi alla alltid är nybörjare på nåt område. Och om en nybörjare inte skulle få vara här och ställa sina frågor, vart ska vederbörande då ta vägen?

Och jag vet sedan förut att här finns folk som faktiskt inte vågar fråga på grund av rädsla att bli avsnoppade. Och jag har själv varit i den situationen, så jag vet hur det känns. Man blir helt enkelt ledsen.

Idag, har jag lärt mig att söka och finner en njutning i det, men det är inte alla ggr man finner det man söker och då måste man få lov att fråga. För en som är ny, är det tom en prestation att lära sig sökfunktionen.

Så snälla ! Alla är barn i början......och även senare.......på nåt område. Glöm inte bort det!

PS! Det är helt OK att länka. Men det finns olika sätt att göra det på.Det finns inget som hindrar att man gör det snäll och vänligt, istället för endast ett korthugget........Länk!
[/b]

Ingen är fullärd, varken här på forumet eller nån annanstans. Självklart är alla välkomna att delta vare sig man undrar över sin tagetessådd eller över nåt mer avancerat! thumbsup.gif
pejori
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 11:07) *
Jag har faktiskt sett de inlägg som gjorts i Nya-avdelningstråden, men tyckte inte riktigt att det hörde hemma att ta upp det där. Den tråden handlar ju om just det......Nya avdelningar. Då tyckte jag det var bättre att göra en egen tråd om det. yes.gif . Så, det var inte menat att trampa er på tårna som yttrade er där......sorry om nån tog illa upp shy.gif

tycker det var helt riktigt att lyffta ur diskusionen ur forumtråden bravo.gif
där ska nya avdelningar avhandlas och jag tror inte ADMIN skulle låta diskusionen fortgå någon längre tid där....så bra gjort gillan!!! bravo.gif yahoo.gif kram1.gif
Piccante
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 09:51) *

[b]"

--------------------
Erik, zon II"

[b]Jag tog väldigt illa vid mig av de orden. För vad min erfarenhet säger mig, är att vi alla alltid är nybörjare på nåt område. Och om en nybörjare inte skulle få vara här och ställa sina frågor, vart ska vederbörande då ta vägen?

Jag kan förstå att många tog illa vid sig av den formuleringen för den var kanske inte den mest begåvade nono.gif Men jag vill ändå påpeka en sak. Det är svårt att uttrycka sig på forum ibland så att det man menar går fram och inte missuppfattas. då jag inte känner e_sedell så vet jag inte hur han resonerar egentligen. Men ursprungstexten såg ju ut så här:

CITAT
Forumet blir bredare om man släpper in t.ex. foto och hobby. Frågan är om det är bra i längden?
Jag tror det är bra till en viss gräns, sedan tappar forumet sin själ, och kvalité. Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. Risken med många användare är också att man blir än mer anonym och det blir än mer tjafs och påhopp. Men man ska ju inte måla FAN på väggen sägs det. Det är knappast ett senario jag tror kommer inträffa om 3-4 nya avdelningar läggs upp, men blir det majoritet av dessa avdelningar så är det nog faligt. Kanske ska man ha det i åtanke.

När jag läste texten första gången så tolkade jag det inte som ett påhopp på nybörjare i största allmänhet utan jag tänkte på de farhågor Erik har om att forum blir för brett och börjar handla om foto, hobby, bilar, båtar, matlagning etc så kanske trädgårdsentusiasterna tröttnar när de får allt färre trädgårdsrelaterade ämnen att diskutera och "rymmer" till andra forum där trädgård får stå i fokus utan konkurrens av andra intressen som tar upp halva forumet. Då skulle det ju bara bli jag och oss andra "nybörjare" kvar kanske? Vem ska man fråga då? Det är ju blandningen av amatörer och proffs i olika utsträckning som gör forumet levande därför att vi har olika mycket erfarenhet. Erik hade kanske farhågor om att forumet skulle tappa sin "själ" inte att nybörjare måste måste vara av ondo?

Uppenbart kan man läsa text och tolka på olika sätt. Jag vill nog hellre fria än fälla tills e_sedell har fått en chans att förklara sig. för nu känner jag att många har dömt honom på förhand pga en formulering.
Fenja
Jag har inte läst Eriks uttalande i sin helhet nu innan Markus citerade det... jag är nog beredd att hålla med dig Markus i det här fallet!
Mvh
Fenja
Caprice
Jag säger såhär:

Jag hoppas att jag aldrig kommer att känna mej fullärd inom trädgård och odling...!
Vetgirigheten är ju en jättedel av intresset...!

Jättekul att få hjälpa "nybörjare" med frågor och funderingar, för att i nästa stund själv få hjälp... av de som har ännu större kunskap.

Men visst håller jag med om att sökfunktionen borde användas flitigare, det är ju världens kunskapsbank!
Å andra sidan är det lätt att glömma den...
Tesa
..och jag kan vid gud inte förstå varför man irriterar sig på om nån ställer "dumma" frågor...skit i att svara då... no.gif

Tycker faktiskt att man som "gammal" forumdeltagare kan svara trevligt och få nybörjare att känna sig välkomna vilka "dumma" frågor de än ställer...det kanske är svårare att använda sökfunktionen än att skriva ett inlägg ibland... kompiskram.gif
Och att ställa frågor är väl ett sätt att kliva in i gemenskapen...hade man inte en fråga så kanske man blev kvar som passiv läsare bara... shy.gif
Och jag tycker det skulle vara hemskt om detta blev en plats för några få invigda..Just Odla har varit väldigt öppet och välkomnande och jag tycker att det skulle vara jättesynd om det kröp ihop som en del andra forum gjort..

(och jösses vilka härliga smajlizzar, jag kommer att frossa...vilket säkert retar en del det också...) crazy.gif
Farbror Blå
Tänk egentligen vad skönt att få vara nybörjare då har man ju så mycket att se fram emot bravo.gif
Ophelia
Glöm inte bort att det faktiskt är viktigt att kunna få framföra sitt tyckande. Det görs ju hela tiden i trådarna. Sedan kan ju inlägget vara olyckligt och vissa ta illa upp.
kerstin z5-6
"
Däremot är det en del som inte har förstått det där med netikett utan klampar rakt in i ett forum och frågar något grundläggande (för 125:e gången i forumets historia ska det visa sig) utan att först ha använt sökfunktionen för att ta reda på om frågan och svaret redan finns. Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först"

?

1. Vet man alltid VAD man ska söka ?Hur vet man att söksvaret är det enda "rätta"

2. Om man hittar en tråd via sök -vill man kanske följa upp svaret och få fler synpunkter ?

3. Ett forum lever på sina trådar -de som en gång var" nya "på just det området ,överför ju senare sin kunskap till andra nya ?Ingen kan allt -men många kan desto mer tillsammans

4. Det föreligger inga tvång i att vare sig öppna eller svara på trådar

Det finns väl inga dumma frågor ?? , att som ny hänvisas till faq kan upplevas som avspisande ...även om vissa grundläggande saker vore bra att finna i varje avdelning .Har dock inga förslag på hur dessa ev ska utformas
faith
CITAT (Anma @ 07-03-2007, 12:00) *
Hoppsan... Jag är , kan man väl säga, nybörjare på trädgård. Dessutom har jag inte längre en "riktig" trädgård, men väl en naturtomt.

Skriver sällan i trädgårdstrådar, mest i allmänna avdelingarna. Är intresserad av vackra blommor och växter men inte det minsta intresserad av frösådder, av den enkla anledningen att jag aldrig lyckats med sådder, har provat ett flertal gånger. Frilandssådd går lite bättre dock.
Hade ett stort intresse för att få en vacker, blomstrande trädgård, men när jag nu inte har en kvar, och den som jag har är inte aktuell för större förändringar (varför kan läsas i min profil), undrar jag om jag över huvud taget är rätt person för att vara aktiv på odla över huvud taget?

Däremot älskar jag att se på vackra trädgårdar, både i verkligheten och på foton.
Det kanske räcker? whistling.gif

Ja, om inte det räcker så platsar definitivt inte jag. Jag har inte ens trädgård, jag bara drömmer om att få en så småningom. Nu får jag nöja mig med en balkong. Och p g a sjukdom så orkar jag inte fixa och dona med den som jag skulle önska. Utan jag pysslar om den i den mån jag orkar. Och så har jag mina kära blommor och gröna växter i fönstren och på bänkar/möbler. wub.gif
Gillan
Hej igen på er! Det verkar som om vi är ganska överens om att man är hjärtligt välkommen som nybörjare och att vi alla är barn i början. Det måste vara väldigt skönt för den som är ny att läsa tror jag. Får man ett vänligt svar på sin fråga så stärks självförtroendet och man vågar sig på nya projekt..........och nya frågor......och så blir det en positiv kedjereaktion bravo.gif

kompiskram.gif på er alla!

faith
Vänlighet sprids som ringar på vattnet. yes.gif tummenupp.gif
Irene_L
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 17:48) *
"
Däremot är det en del som inte har förstått det där med netikett utan klampar rakt in i ett forum och frågar något grundläggande (för 125:e gången i forumets historia ska det visa sig) utan att först ha använt sökfunktionen för att ta reda på om frågan och svaret redan finns. Eftersom det ofta är nybörjare, både när det gäller forum och eventuellt även frågeområdet, blir det lätt att man irriterar sig på nybörjare inte så mycket för att de frågar utan för att de vältrar sig in utan att "kolla läget" först"

?

1. Vet man alltid VAD man ska söka ?Hur vet man att söksvaret är det enda "rätta"

2. Om man hittar en tråd via sök -vill man kanske följa upp svaret och få fler synpunkter ?

3. Ett forum lever på sina trådar -de som en gång var" nya "på just det området ,överför ju senare sin kunskap till andra nya ?Ingen kan allt -men många kan desto mer tillsammans

Det finns väl inga dumma frågor ?? , att som ny hänvisas till faq kan upplevas som avspisande ...även om vissa grundläggande saker vore bra att finna i varje avdelning .Har dock inga förslag på hur dessa ev ska utformas

bravo.gif Håller med dig, Kerstin!!!
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 17:48) *
"

?

1. Om man undrar något om tulpaner så är det ju en bra början att starta med att söka på det, många frågor är besvarade säkert 20-tals gånger. Finns inte svaret där eller förstår man inte, så ska man givetvis fråga!!

2. Ja, då är det väl lämpligt att ställa de frågorna så klart!

3. På vilket sätt skulle det faktum du beskriver påverkas av att man använder sökfunktionen?

4. Nej, det gör det inte, men är man intresserad så öppnar man gärna nya trådar för att ta del av det som står i dem! Ibland ligger exakt samma fråga ett par trådar ner och då känns det lite märkligt att den som ställer frågan inte ens kollat första sidan på den avdelning de frågar i tycker jag...

Jag förstår inte hur det kan uppfattas som ovänligt, avvisande eller opersonligt att man hänvisas till en länk där svaret på ens fråga finns? Det primära borde ju vara att man får svar och inte uppmärksamhet, i alla fall är det så för mig.
Mvh
Fenja
malin72
håller med er.....som anders så har jag trädgårdsmästare i familjen.....
min morfar som gick bort för ca 2 år sedan blev 91 år och har varit mästare i hela sitt arbetsliv....tog efter sin far....sen tog min morbror över och självklart så lär man sig alltid nytt.....
morfar "jobbade in i det sista och älskade att prata trädgård och se hur det utvecklade sig yes.gif
så även med diplom och otroliga lärdomar så finns det alltid mer att lära ,ett tips här och där mm

ja man lär så länge man lever tummenupp.gif
Gillan
Snälla Fenja! Nog tror jag att du besitter lite mer ödmjukhet än så?

På 1: säger jag så här..........Den som är ny, kanske inte förstår sig på sökfunktionen! Alla är inte födda bakom en dator tongue.gif

På 2: säger jag.............självklart

På 3: säger jag...............genom att man inte utbyter tankar och erfarenheter kanske?

På 4: säger jag...............varför alls slösa energi på att störa sig på det?

på det sista du säger, säger jag så här:..........Det är inte fel att bli hänvisad till en länk, men .....det beror väldigt mycket på hur hänvisningen ser ut. du kan ge ett svar och samtidigt hänvisa till länken genom att på ett snällt och vänligt sätt tala om att här finns mer info...........svårare än så är det inte yes.gif
Alba

Just det här med "sök" är inte så lätt när man är ny och inte van vid forum.
Jag ställde en fråga när jag var ny och fick ett ganska snäsigt svar att läsa i FAQ. Ännu mer förvirrad blev jag - vad är FAQ ?
Nu vet jag ju det - men som Gillan säger kan man svara på olika sätt.
Även detta lilla "sök" tog en tid innan jag upptäckte.
Fenja
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 18:49) *
Snälla Fenja! Nog tror jag att du besitter lite mer ödmjukhet än så?

På 1: säger jag så här..........Den som är ny, kanske inte förstår sig på sökfunktionen! Alla är inte födda bakom en dator tongue.gif

På 2: säger jag.............självklart

På 3: säger jag...............genom att man inte utbyter tankar och erfarenheter kanske?

På 4: säger jag...............varför alls slösa energi på att störa sig på det?

på det sista du säger, säger jag så här:..........Det är inte fel att bli hänvisad till en länk, men .....det beror väldigt mycket på hur hänvisningen ser ut. du kan ge ett svar och samtidigt hänvisa till länken genom att på ett snällt och vänligt sätt tala om att här finns mer info...........svårare än så är det inte yes.gif

Jag vet inte om det handlar om ödmjukhet...? Om den tråd som ligger i låst överst i Träd, buskar och häckar läggs i alla avdelningar med en utförlig beskrivning om hur du söker så är det kanske inte så svårt?
Jag säger inte att man inte ska fråga, givetvis ska man det och jag tycker inte heller att det finns några dumma frågor! Men om man använder sökfunktionen i de fall man kan och ställer de frågåor som man inte hittar svar på, följdfrågor eller bollar idéer på avdelningen så blir det intressantare för alla att läsa än 5 trådar med x antal svar som alla handlar om hur man planterar tulpaner till exempel, tycker jag.
Mvh
Fenja
e_sedell
Oj då, vågar man yttra sig här? sweatingbullets.gif

Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp, det var ett ganska dåligt genomtänkt inlägg. Men jag vill jag faktiskt försvara min åsikt lite. Dessutom, citera gärna med hela stycken för jag tycker inte helheten i mitt inlägg kom med.

Det jag menar är, som Markus_H skriver, att många som är t.ex. matlagningsintresserade, båtintresserade skriver och slänger mellan med en trädgårdsfråga. Det i sig gör inget om några gör så, men om det blir fler och fler. De som är nybörjare men har ett genuint trädgårdsintresse välkomnar med öppen famn. De kommer snart lära sig så pass att de tillför forumet en hel del. Jag är nybörjare på många områden också, och fullärd blir man aldrig.

Sedan håller jag faktiskt med Fenja till fullo. Ser man flera trådar i samma avdelning med till och med samma rubrik så tappar man också lusten att svara på frågor. Man kan kräva att även en nybörjare kan läsa rubrikerna på första sidan i avdelningen innan man postar. Söka kan jag förstå om vissa som inte är så datavana inte klarar direkt. Då borde det bli tydligare hur man ska gå tillväga. Då är som tidigare skrevs, en klistrad READ BEFORE POST tråd högst upp. Eller i ett automatiserat PM utskick när man registrerar ett konto? Då kan man inte skylla på att man inte kan.

Netha
Hörru e_sedell... vill du att detta ska vara ett elitforum... eller vad är det du vill säga.
Varför öht läsa inlägg om du redan i rubriken ser att frågan varit uppe tidigare och du blir irriterad?
Tycker inte att du eller någon annan har rätt att kräva någonting av nybörjare... och för den delen, inte heller av oss som varit med ett tag.

Alla är vi barn i början... då ska man inte hötta med näven åt nybörjare när man själv blivit varm i rocken. thumbdown.gif

Säger som jag såg att någon/några sagt i tidigare inlägg... nya frågor och trådar gör ett ett levande forum. thumbsup.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon