|
Jag söker odlingsråd för: Timjan Salvia Oregano Perselleri Tarragon Basilika
När ska dom planteras? Är det ett frö i varje kruka som gäller? Annat som man bör veta?
Vilka örter/kryddor "får" inte saknas i en mindre plantering? Både sådant att använda i mat och till te. Vars kan man få tag i fröer/sticklingar till bra pris?
Lena i Torslanda
07-03-2007, 10:43
Jag antar att du med tarragon menar dragon. Dragon ska helst vara den franska. Fröer finns i varje handelsträdgård tom Plantagen har nog fröer till alla dessa. Man sår flera fröer i varje kruka och plantera om dem efter de blivit lite större. Då sätter man några plantor tillsammans.
CITAT (Lena i Torslanda @ 07-03-2007, 10:43)  Jag antar att du med tarragon menar dragon. Dragon ska helst vara den franska. Fröer finns i varje handelsträdgård tom Plantagen har nog fröer till alla dessa. Man sår flera fröer i varje kruka och plantera om dem efter de blivit lite större. Då sätter man några plantor tillsammans. Jag har ärligt talat ingen aning. Jag fick en påse med fröer där det står "Tarragon russian" på. Men det är säkert dragon som du säger
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2007, 10:49
Timjan flera frön per kruka. perenn vill planteras soligt och väldränerat utomhus när det blir varmare. Salvia Kan räcka med en planta per kruka. Även denna perenn soligt och väldränerat läge. Oregano (samma som för timjan) Perselleri (???? är det samma som runåbergs kallar bladselleri odlas isåfall som vanlig stjälkselleri en ettårig växt) Här hittas odlingsråd för selleriTarragon= dragon på svenska. Äkta fransk dragon är steril och kan inte frösås, rysk dragon kan dock frösås det räcker med en planta per kruka, även denna är perenn, soligt och väldränerat läge. Basilika flera frön per kruka, ettårig växt, mycket värmekrävande funkar bra i kruka inomhus eller under den varma perioden under sommaren. Kan sås redan nu med lite extar belysning. Här hittas mer info om kryddväxter
Jag har inte heller hört talas om perselleri, men så står det skrivet på påsen iallafall. Tack för svaren
Eva i Västerås
08-03-2007, 15:16
Men rysk dragon är inte alls lika välsmakande som fransk.
Fast jag odlar ingendera. Istället använder jag mexikansk dragon, som egentligen är en tagetes. Den doftar mer likt fransk dragon än den ryska.
Fransk dragon är tydligen en klon av rysk dragon. Någon sa att om man sår tillräckligt många plantor av rysk dragon, så får man någon som har den skarpa kryddiga dragonsmaken som den franska dragonen har. Vet inte hur sant det är; jag har aldrig haft mer än något fåtal plantor, och dom har haft mesigare smak allihop.
Jonas70
08-03-2007, 15:53
Persilja tycker jag du ska addera till de andra växterna som du planerar för. Citrontimjan är oxå trevlig.
Helt vanlig gräslök bör finnas i varje trädgård, tycker jag iaf. Den är det första som går att äta på våren, blommar med vackra ljus lila blommor och är det sista som går att äta på hösten. Pepparmynta är också trevlig bara den inte slipper och sprida sej för mycket.
Tyker att rysk dragon är jättegod men jag vet ju att de flesta anser att den är bonnig jämförd med den franska... Libbsticka klarar jag mig inte utan, det räcker med en planta för en familj, själv har jag tre men jag överkonsumerar väl  Citronmelliss är ett annat måste, precis som piplök, luftlök, slizun och skogslök. Björnrot är en annan ganska ny perenn favorit i min örtagård  och engelsk skräppa som är god i soppa och gröna såser... Timjan finns i många olika smakriktningar och den gillar at stå soligt och torrt precis som salvia och dragon. Oregano växer hos mig i alla lägen, soligt, skuggigt torrt och fuktigt, en riktig överlevare. Persilja gillar att ha det lite fuktigare och sol till halvskugga. Basilika är känslig för kyla och jag odlar den i växthus utom när det är riktigt varmt ute dygnet runt.
Jonas70
09-03-2007, 08:25
Merlin, du verkar ha ett stort intresse för kryddor, men även stor plats kan jag tänka mig  För det lilla kryddlandet så är det nog svårt att få plats med alla dina förslag. För övrigt hör inte Libbsticka hemma i en liten kryddtäppa eftersom den blir oerhört stor.
Gräslök ska jag försöka få tag på, tyvärr slängdes vår förra planta när mina föräldrar gjorde om i rabatten. Citronmeliss vill jag också ha och så funderar jag på någon sorts mynta också.
Gräslök är lätt att så från frö, men plantorna brukar inte vara speciellt dyra heller.
Om du har ett litet kryddland och vill plantera en mynta bör du absolut se till att avgränsa den så att den inte sprider sig och tar över hela landet. Mynta sprider sig via rotskott och myntagrenar rotar sig lätt, så man behöver ha "väggar" runt myntan både ovan och under jord. Pepparmynta eller grönmynta (spearmint) är förmodligen de mest användbara om man bara ska ha en sort. Myntor ska som regel förökas med sticklingar, så köp en färdig planta. Plantan behöver inte vara stor när du köper den, myntor växer fort.
Fröer och plantor köper du nog enklast i trädgårdsbutiker eller på stormarknadens trädgårdsavdelning. Priserna på plantor kan variera en del, men de vanligaste örtkryddorna brukar vara ganska billiga på våren och försommaren.
CITAT (Jonas70 @ 09-03-2007, 08:25)  Merlin, du verkar ha ett stort intresse för kryddor, men även stor plats kan jag tänka mig  För det lilla kryddlandet så är det nog svårt att få plats med alla dina förslag. För övrigt hör inte Libbsticka hemma i en liten kryddtäppa eftersom den blir oerhört stor. Nja stor och stor  jag har en kryddträdgård på ungefär 20 kvm och ett särskilt område där jag låter myntorna härja fritt. Sen har jag ett eget land för timjan eftersom den vill ha så torrt. Libbstickorna får hållas bakom mitt förråd i norrläge men dom trivs bra där trots att dom får bara lite morgonsol, dom blir ett par meter höga och en meter breda hos mig i zon 3-4. Fröna fick jag av en fd granne som är har fått fröna från Rumänien - det är en kanonbra och storväxt sort som överlever allt  Många kryddor har jag som häckväxt kring köksträdgården, isop, salvia, åbrodd, engelsk skräppa mm så dom tar inte så mycket utrymme  Mellan libbstickan växer slizun och det hela avgänsas av en citronmelisshäck och så har jag ett land för min samling perenna lökväxter. Annars pressar jag ner en och annan krydda i perennrabatterna också....
Spansk körvel är också en trevlig växt. Omogna frö smakar lakrits och går att äta som godis.
CITAT (cia73 @ 09-03-2007, 19:49)  Spansk körvel är också en trevlig växt. Omogna frö smakar lakrits och går att äta som godis.  Den är jättegod tycker jag med! Problemet har varit att den sprider sig så in i vassen hos mig, jag blir tokig....till och med oreganon är ofruktbar jämfört med spansk körvel  Jag hinner inte alltid med att klippa bort fröställningen och då är det liksom kört
Spansk körvel är ju dessutom både stor och yvig och fordrar utrymme. Mvh Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
09-03-2007, 20:40
Chanku, Fransk Dragon kan ev. klara sig i Råneå ifall det är väldränerat samt det blir tjockt snötäcke det finns de som lyckas odla denna växt så långt upp som zon 7.
Hos mig växer vinterkyndeln som ogräs i mkt väldränerat läge så jag tror att även den kan klara sig däruppe i väldränerat läge + snö på vintern.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-03-2007, 20:40)  Chanku, Fransk Dragon kan ev. klara sig i Råneå ifall det är väldränerat samt det blir tjockt snötäcke det finns de som lyckas odla denna växt så långt upp som zon 7.
Hos mig växer vinterkyndeln som ogräs i mkt väldränerat läge så jag tror att även den kan klara sig däruppe i väldränerat läge + snö på vintern. Tjockt snötäcke kan jag nog garantera
Jonas70
12-03-2007, 10:51
Kryddland på 20 kvm får nog anses som rätt stort  ....och då är det klart att man får plats med både det ena och andra. Själv så har jag nog knappt en tredjedel av den ytan, så någon Libsticka är där då inte plats till.
CITAT (Jonas70 @ 12-03-2007, 10:51)  Kryddland på 20 kvm får nog anses som rätt stort  ....och då är det klart att man får plats med både det ena och andra. Själv så har jag nog knappt en tredjedel av den ytan, så någon Libsticka är där då inte plats till. Oj då det tänkte jag inte på  att det anses som rätt stort alltså  Men alla kryddor ju inte till mig utan till släkt och vänner och grannar  och sen så gör jag olika kryddblandningar som jag säljer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|