gyppoline
Hej!
Ny här på forumet och det är så kul med nya tips. Jag är relativt grön på odlingsområdet, men nu ska det börjas. Ifjol odlade jag lite gurka och tomater och jag hade tänkt fortsätta på samma spår i år också.

Jag har köpt några frön, bla. gurka. Futura F1 heter sorten, men hur vet man om de behöver pollineras? Är det han och honblommor eller är de "självbefruktande"?

Jag skulle också gärna vilja ha tips på lättodlade tomatsorter. (Om det finns nåra sådana. confused.gif ) Jag minns att jag ifjol hade både Money Maker och Outdor Girl, och att en av dem gav tidig skörd. Men nu så minns jag ju förstås inte vilken det var...
Tips någon?

Jonas70
Gå in på tomatsidan.se.
De har jättemånga olika sorter, och där står även jättemycket tips och information om hur man ska odla.
Åsa, mälardalen zon 2
Både Moneymaker och Outdoorgirl är ganska tidiga sorter men Outdoor girl är något tidigare än Moneymaker.
Alla tomatsorter är enkla ifall man inte sår för tidigt, inte sätter ut dem utomhus för tidigt samt ger den den mängden jord, näring och vatten som den behöver. I vilken zon odlar du? Hur odlar du (hink, växthus, utomhus) olika sorter passar olika bra för olika lägen.

Gurkan Futura F1 sägs på nätet vara 100% feminin, när det gäller gurka kan det vara ganska knepiga definitioner. När gurkan är förädlad att bara ge honblommor samt ge frukt utan befruktning så brukar det stå att den är partenocarp. När det står 100% feminin så kan det innebära att man måste så hela påsen för då har man förädlat fram en sort som ger enbart honblommor MEN de kan fortfaranade behöva pollinering så då har man stoppat ner frö i påsen till en sort som ger hanblommor som kan fungera som pollinatör. Ibland är dock dessa gränser inte helt klara och en del sorter som kallas 100% feminina kan ibland även vara partenocarpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon