Full version: Utesådderna!?
Jenny & Vilda
Mina perenner som stått ute i nu 5 veckor har varit täckta med granris och snö uppepå, nu börjar snön smälta och det var massor med vatten i byttorna nu när jag var ute och kikade under täckningen. Vad ska jag göra med dem nu? Hade först tänkt ta in dem och fortsätta inne efter 5-6 veckor men nu börjar jag inse att det kanske är bättre att de får fortsätta ute med tanke på platsbrist. Ska jag ställa dem bara fritt ute eller ska de skyddas /passas på nåt speciellt sätt?

Har alltså sått i plastbyttor med små hål i botten och haft granris till täckning, ingen fiberduk eller plast.
kerstin z5-6
Fiber eller nät över som skydd mot fåglar o katter ...fiber skyddar även mot stark sol o torka
Lämna ute du det går bra om du har lite plats
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 16:32) *
Fiber eller nät över som skydd mot fåglar o katter ...fiber skyddar även mot stark sol o torka
Lämna ute du det går bra om du har lite plats

..men vattnet då? Är det ok att det regnar rakt på byttorna, jag tycker det inte verkar hinna rinna av i samma takt som det fylls på "översvämning" liksom... Ska jag ställa i sol/halvskugga/helskugga?
kerstin z5-6
CITAT (Jenny & Vilda @ 07-03-2007, 17:29) *
..men vattnet då? Är det ok att det regnar rakt på byttorna, jag tycker det inte verkar hinna rinna av i samma takt som det fylls på "översvämning" liksom... Ska jag ställa i sol/halvskugga/helskugga?

skugga .. och är det mycket vatten i se bara till att det inte kommer dit så mkt mer .. låt de torka lagom ..

därav har jag öppna luftiga plastpåsar runt alla mina sådder ...som står ute -öppet
pusillus
Nu blir jag nyfiken...mina utekrukor har också sett dränkta ut mellan varven. Tjäle i krukan o smältvatten över liksom.
Hur ser en "luftig plastpåse" ut?
kerstin z5-6
En vanlig hushållsplastpåse -gärna med små klippta hål i genomskinlig och dragen över sålåden , men ej knuten eller försluten -utan öppen

Här är några nyss intagna i olika stadier av plastpåse .. lol

Kondensen skakar jag ner över fröna.. på så vis behöver jag nästan aldrig vattna förrän de grott
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 18:34) *
skugga .. och är det mycket vatten i se bara till att det inte kommer dit så mkt mer .. låt de torka lagom ..
därav har jag öppna luftiga plastpåsar runt alla mina sådder ...som står ute -öppet

Tack! Jag trär på en påse imorgon och ställer dem mer skuggigt så får vi se vad som händer. Dum som jag är så är det ju förstås tjäle i mina byttor det är ju därför de ser dränkta ut blushing.gif , men det lär väl försvinna nu när det börjar bli varmare här ..
fruberglund
Då ska jag gå ut och öppna mina påsar imorgon för mina ser också dränkta ut, mina har ingen tjäle men mycket vatten i en av dem. Hoppas det inte gör nån skada bara g.gif
kerstin z5-6
och om det är tö -men inte regn o de står i skugga .. skippa plastpåsen ute -till dess att jorden tinat
En tjälad jord ger inga ruttna frö -där händer absolut ingen ting just nu -o vattnet det rinner bort så fort tjälen släpper ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon