Bitta98
Då jag är nybörjare i rosträsket skulle jag behöva lite hjälp med förslag till rosor till min uteplats. Dom ska bli ca 1 till 1 1/2 m höga blomma hela sommaren och de skall helst inte vara röda för det är huset. Läget är zon 3-4 och det är sol från det att den går upp fram till halv två tiden. Har kollat runt lite men nu vet jag varken ut eller in. Eftersom det finns så många duktiga rosodlare här så tänkte jag att det är bättre att fråga er till råds än att köpa dyra rosor och misslyckas.

Bitta
Kajsa
Nej det är inte alls lätt, det beror på vad du vill ha en tjusig rabattros, eller en tuffare lite mer buskig röd ros. Kanske ska du blanda högre, lägre. Eller blanda i tex Nostalgie eller Candy Cover två färgade.
Roslistan Titta här och läs om de olika sorterna.

Tjusig är Ingrid Bergman, men man får räkna med att täcka den på senhösten, och att den fryser ner.

Ca 1m och zon 3-4, läs också i Roslistan.
Andra röda som är lite tuffare är Nina Weibull, Allotria, European, Carl Philip, Lichterloh.
H.C Andersen är mycket vacker, men ska stå skyddat. Andra Austriana, Kronborg slottsros.
Du kan ha lägre röda fram 30- 40 cm som Charming Cover, Fairy Dance, Bassino.
Titta på alla i Roslistan, där hittar du fler röda.
Men vill du ha lite buskigare och högre så kan man ta Kanadarosor, dom fryser aldrig bort
i våra zoner, skönt med rosor som inte alltid börjar från marken.

Champlain, mycket vacker zon 5, ca 1.20 kanske mer.
eller

Cuthbert Grant, min ser ut att vilja bli 1.20- 1.5 m, nästan rödviolett.
en annan fin röd Kanada ros är Adelaide Hoodless, ca 1 m
finns i Roslistan.
Ja det var lite förslag, blanda gärna det blir inte så stelt som röda rosor kan bli.

Väljer man ett rabattros kan det vara bra ta en vanlig sort så man kan köpa nya
efter stränga vintrar, zon 3-4 är inte så snällt mot rosorna, tina och frysa hela tiden.
kerstin z5-6
I z3-4 finns flera remonterande bra buskrosor att välja på med i samma roslista som Kajsa rekommenderade