Full version: Pionfrön...
stina
Hej,

Jag ska få pionfrön av en arbetskamrat. Går det att föröka pioner så? Är det svårt? Hur gör man?

Någon vänlig själ som vill råda en novis....

/Stina
Eva i Skåne
Det går, men man ska ha ett stort tålamod.
Det finns säkert experter som kan svara utförligare än jag, men jag har hört att det kan ta två år innan det syns nåt resultat alls.
Jag har en kruka med fröer som stått ute i två år i sommar och jag är nyfiken på om det ska sticka upp nåt eller inte ur den.
Sen blir den kanske inte lik moderplantan heller, men det är kul att testa. laugh.gif
kerstin z5-6
Första delen av groningen uppkommer endast en rot under jord
Följ dessa råd o välj Johan P s pionsåddsråd -de har jag lyckats bra med
Pionsådd
stina
thanks.gif
kira
frågade oxå på pionfrön men stämmer det att fröna ska vara omogna planteras genast efter blomningen i kruka som ska stå ute helst hela vintern?
cia73
CITAT (kira @ 07-03-2007, 21:31) *
frågade oxå på pionfrön men stämmer det att fröna ska vara omogna planteras genast efter blomningen i kruka som ska stå ute helst hela vintern?

Omogna frö kan inte gro. Plocka fröna när frökapseln börjar öppna sej (då brukar fröna vara mogna) och så dem färska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon