Tobb
Vilket är det bästa sätt att förkultivera pumpa, vilken jord, lekakulor, perlite, näring, krukor?
Uppskattar alla tips smile.gif
uno
Din rubrik väckte mitt intresse. Men med frågan kan jag inte hjälpa Dig.
Bee
Lite sent svar men ändå - ta kontakt med han som har den här sajten: Skurupsborren

Hans stora hobby är ju att odla jättepumpor. Han är medlem i ngt internationellt nätverk av odlare av just jättepumpor.
När vi var där förra helgen och handlade borr så pratade vi lite om hans hobby. Han hade köpt ett frö från USA för 150 Dollars! Han lär vårda det ömt och kan alldeles säkert bästa metoden att få det att gro.

Lycka till!
therese.kvist
Har någon här på odla provat att jordisera?
(läs artikel)
Bee
Ja. Det finns en tråd om det någonstans, tror det var i jord-forumet (använd sökfunktionen så hittar du den). Det var så jag kom på att Skurupsborren fanns smile.gif
Det var någon i den tråden som har provat och verkar nöjd med resultatet.
Åsa, mälardalen zon 2
Förkultivering av pumpa kan du göra i en vanlig 10cm kruka i krukväxtjod, såjord el dyl. så kinkiga är de inte. OBS! Pumpa ska inte förkultiveras förren ca 4 v innan utplantering och pumpa kan ofta inte planteras ut förren en bit in i juni på många håll i sverige.
Jonas70
Håller med Åsa i det hon säger. Så inte för tidigt eftersom de fort blir rätt så stora plantor. De brukar dessutom vara lätta att få att gro.
Halli
Jag sådde inne i en glasburk med såjord för barnens skull, och de grodde på ett par dagar. Men om det är det bästa sättet att göra det på är förstås tveksamt! angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon