malin72
jo mina sådder som varit ute står nu inne!!!!!!!!!det har gått segt men vissa tittar nu upp tummenupp.gif
frågan är...dom står i lådor tillsammans,men ska jag ta krukorna där det grott och sätta för sig utan plast nu mellow.gif
och låta det andra vara som vanligt med plast på....

sen är det lite skojj för som med annat så blev jag förvånad när jag såg hur många det kommer att bli help.gif som tex symphyandra pendula tongue.gif
[attachment=270:blandat_06_281.jpg]

och det var 1 av 7 byttor whistling.gif

men sen har vi dom som är lite ensamma där bara en grott som tex vit bolltistel..hur gör jag då?när en tittat upp men andra sover.....ska jag ha plasten kvar över dom byttorna då unsure.gif
[attachment=271:blandat_06_277.jpg] suddig bild men där är en blush.gif
Anki V
Jag har alltid plasten kvar när/om jag väntar på att fler frön ska gro.
Har vissa frön grott så är jag extra noga att lufta varje dag.

När jag tänker efter.....jag har föresten ofta plasten kvar till det är dax att skola om eller i alla fall tills det finns karaktärsblad. g.gif

/Anki
kerstin z5-6
Ser tom lite yt torrt ut i dina sådder .. på med plasten där det bara grott enstaka smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 16:27) *
Ser tom lite yt torrt ut i dina sådder .. på med plasten där det bara grott enstaka smile.gif

ja jag såg det.....det går så snabbt när jag ska lufta...sprayar flera gånger men så fort plasten är av blir det torrt på ytan blushing.gif kan det vara för att dom står inne det blir ju annan luft,varmt och under lysrören mellow.gif
ok plasten på där bara enstaka har grott smile.gif men dom andra då som är massor men ändå små g.gif

När jag tänker efter.....jag har föresten ofta plasten kvar till det är dax att skola om eller i alla fall tills det finns karaktärsblad. g.gif

/Anki

aha men varför....är det bara för att hålla fukten eller unsure.gif funderar nu eftersom att dom står inne...tycker att det känns lättare att gå och spraya med sprutan hela tiden g.gif
men vad vet jag shy.gif
Anki V
Jo, det är för att hålla fukten. Jag blandar alltid en massa halkgrus i min såjord för att det inte ska bli för blött men det innebär också att det torkar mycket fortare på ytan.

Jag jobbar ju och är ibland borta upp till 15 timmar så jag kan liksom inte gå med sprayflaska hela tiden, dessutom så inbillar jag mig att det är bra för den lilla plantans rotutveckling att få söka vatten lite längre ner i såkärlet. Jag har också bordsfläktar som sköter cirkulationen under lysrören och de gör också att det torkar lättare.

/Anki
kerstin z5-6
Sprutan .. den gör så lite åt fukten(-fukten gör att de gror lättare ) .. sprutan den är mer för vattning .. sådderna torkar lätt om man inte har plast på ...
för vissa är det ok , men meconopsis pallar inte att torka ut alls sad.gif

Sen blir det ju ett himla jobb .. o man kan inte lämna huset smile.gif
malin72
okej då jag har plasten på......men det är så olika på hur och när man ska ta bort den g.gif

nu är jag ju nästan alltid hemma men när jag går ut så har jag plast på som det är nu.... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Nää -det är inte olika ? Plasten ska vara på tills det mesta i sålådan grott -inte en eller 4 av 50 st ...
När de flesta grott tar man av plasten

eller så gör i alla fall jag smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 19:09) *
Nää -det är inte olika ? Plasten ska vara på tills det mesta i sålådan grott -inte en eller 4 av 50 st ...
När de flesta grott tar man av plasten

eller så gör i alla fall jag smile.gif

ok men om jag då ska få till det rätt nu ....så kan då alltså krukorna som det grott bra i som då tex elfenbensklockan på första bilden,den kan plasten åka av på då shy.gif fattade jag rätt då eller...för där har ju massor grott bravo.gif

det jag tänkte var ju att placera om krukorna i lådorna så att det som grott bra kan stå direkt under lyset i en låda och det som inte grott bra stanna kvar i lådan med plast över g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon