Undrar om någon vet vad detta är för blomma

. Jag har fått den av min mamma som har fått den av sin farmor?
Skulle kunna vara en Valotalilja kanske.... kolla bilder på Google.se. Nä,det är nog den som kallas Gubben och Gumman eller Äkta makar - HIPPEASTRUM STRIATUM V. FULGIDUM.
Mvh
Fenja
nilssontherese
07-03-2007, 15:29
CITAT (Bettis @ 07-03-2007, 15:12)

Undrar om någon vet vad detta är för blomma

. Jag har fått den av min mamma som har fått den av sin farmor?
Japp det är en äkta makar lilja! Hippeastrum striatum
CITAT
Japp det är en äkta makar lilja! Hippeastrum striatum
Är du helt säker

vet du något mer om den?
maimiti
07-03-2007, 16:38
Äkta makar säger jag med, men det är väl en amaryllis och inte en lilja...
Så här ser min ut:
Det är en Äkta makar, släkt med amaryllis. Till skillnad från amaryllisen behöver denna ingen viloperiod utan den sköts som en vanlig krukväxt. Den bildar snabbt sidolökar och den gillar att stå lite trångt i krukan. Jag tycker att den är väldigt lättskött. Den vill inte stå för mörkt, då blommar den inte. Jag har mina i öster och västerfönster.
Tack för era svar

ska försöka luska vidare lite. maimiti ser att blomman är väldigt lik men inte bladen. Här är en bild på bladen.
maimiti
08-03-2007, 19:27
Bladen i bakgrunden på min bild tillhör en annan växt
OK

tittade inte tillräkligt
Leta här på forumet så ska du se att du hittar mer info om Äkta makar. Vi har skrivit en del om den tidigare.
Jag såg att någon skrev här att den inte behöver någon viloperiod. Fast min vissnar ner av sig själv och då ger jag den en viloperiod då den får stå svalt och utan vatten. Sen kommer bladen och blomstängeln.
solan_2
22-03-2007, 21:03
Hej! I min barndom kallade vi denna lilja, Bondlilja kort o gott!
Hade den själv när jag var yngre och inte kunde så mycket om blommor,
men denna lyckades jag med i alla fall.
MVH Solan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.