Eva i Skåne
För 4veckor sedan sådde jag vinteriberis och gullklematis, men ser inget resultat än.

För 2veckor sen sådde jag fingerört, daglilja, perenn lobelia och
Törnrosas kjortel, paradisblomster (Cleome) och nattviol.

Två veckor är inte länge, jag vet, men otåligheten är stor och idag åkte dessa sorter in i kylen. Behöver dom det?
Törnrosas kjortel och paradisblomster har jag dragit upp förr utan stratifiering, men detta kanske påskyndar, eller......?

Spikklubban står det tar 3-8veckor att gro, så den låter jag stå som den gör, fast jag har börjat blänga på den nu efter fyra veckor unsure.gif
kerstin z5-6
Spikklubba o lobelian -varmt varmt o fuktigt .. övrigt inklusive dessa tar omkring 4 v att gro -ta otålspiller:)
Gullklematis kan behöva en kyleriod .. möjligtvis
Anki V
Så här skrev jag om fingerörten i mina anteckningar

Potentilla atrosanguinea, Blodfingerört- 2/2 STA inne, grodd 8/2, omskolas med 2 k-blad 18/2
Potentilla nepalensis, Indisk fingerört- 2/2 STA, inne, grodd 7/2, omskolas med 2 k-blad 18/2

Förmodligen skördade av en skicklig frösamlare som tog fröna i exakt rätt ögonblick. tummenupp.gif

/Anki
kerstin z5-6
ja du har tur du smile.gif .. hehe ..
Anki V
Ja någon gång ska man väl ha det (tur) yes.gif....fast jag har haft en del otur med STA-fröna också.

Jag hänger på.....
Vad gör man åt dessa?
Collomia debilis. Bergsjuvel 4/2 inne täcktes lätt
Asclepias incarnata, Rosensidenört 1/1 inne, In i kylen 24/1 ut i värme igen den 20/2

Ska jag sätta dom i kylen igen? Ut vill jag inte ställa dom OM något redan är redo att gro. Kan det bära sig med kylskåp på natten och värme på dagarna eller ska jag luta mig tillbaka och se tiden an?

/Anki
Eva i Skåne
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 16:23) *
Spikklubba o lobelian -varmt varmt o fuktigt .. övrigt inklusive dessa tar omkring 4 v att gro -ta otålspiller:)
Gullklematis kan behöva en kyleriod .. möjligtvis

Du som har så mycket att dela med dig av Kerstin, har du otålspiller också? innocent.gif
Jag ska förresten gå och plocka ut lådan ur kylen, men jäklar, nu har det ju hamnat nåt annat i hyllorna. Ständig ommöblering pågår bland sådder och sticklingar laugh.gif
kerstin z5-6
Nää jag har inga otålspiller -därför står jag som ett fån o inbillar mej att en gnutt mögel är nog en grodd...
Så detta är ett gemensamt problem

smile.gif

Asclepias incarnata, Rosensidenört 1/1 inne, In i kylen 24/1 ut i värme igen den 20/2
Lean back ...Collomia debilis. rosa form .. har inte rört sig .. så var det sist med -tror den tog 8 v på sig den gången
Kör bergvallmostuket på den -så tänker jag göra , kalla nätter kanske får upp dem

Sidenörten .kan du kyla ett varv till
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 18:37) *
Lean back ...Collomia debilis. rosa form .. har inte rört sig .. så var det sist med -tror den tog 8 v på sig den gången
Kör bergvallmostuket på den -så tänker jag göra , kalla nätter kanske får upp dem

Sidenörten .kan du kyla ett varv till

Aj, Aj Kapten! thanks.gif

Bergsjuvelen står nu på brickan som åker in i kylen varje kväll! smile.gif

På den står det några Eryngium och en sådd Androsace villosa, tänkte att det inte borde vara fel..... eller? g.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon