Full version: Metanol i odling
bdp003
Hej.

Jag har läst en del om amerikanska metanolförsök i växtodling.
Det finns ett patent på en kombination som kallas Jerry Grow:

1 del 5% metanol (100% solution without water)
1 del 24% kväve N (no urea) 6%P 6%K
2 delar vatten

På orkideer har det get extremt bra resultat.
Även andra växter uppges ge bra resultat.
Finns några svenska erfarenheter?

Ref:
http://www.wundergrow.com/

Mvh /Bengt
svensk i Helsingfors

smile.gif
Hannele
Bakpulver ska också funka bra...?
bdp003
Jag har inte prövat bakpulver...
Men metanolen har testats seriöst i USA under ett tiotal år och lett till flera patent.
Det var ett seriöst menat inlägg.

Mvh /B smile.gif
Hannele
Jag har helt seriöst läst att bakpulver skulle funka att ge till växter som 'näring'.
KURT
Jag har inte sett att det har använts i Sverige, men själva "upptäckten" är ju över 10 år gammal. Hans patent är:

5,642,586

5,981,441

I patenten hävisar han till följande vetenskapliga publikation:

PNAS Oct. 15, 1992, vol. 89, No. 20, pp. 9794-9798 (pdf fil)
Micke
Hej, Bengt. Det finns en motsvarighet att köpa i Finland som heter "Jaakontaika" (finns hos de flesta trädgårdsfirmorna). Innehåller bl.a. etanol, butanol, urea, ureafosfat och aminosyror. Började testa det först förra veckan, så något resultat ser jag inte ännu. Men ingen av växterna har dött så det tycks inte skada...

Du kan ju kolla in adressen http://www.carbonkick.fi (finns även information på svenska) om det intresserar.

Micke
(i Kyrkslätt)
Viola
Hej Micke i Kyrkslätt!

På vilka växter har du prövat Jaakontaika?

Frågar Viola
bor i Helsingfors - men gräver och "odlar" i Åboland.
Micke
Främst krukväxterna inomhus eftersom jag tenderar att glömma bort dem så här i trädgårdstider... smile.gif Men jag testar också på några växter utomhus: bambu, eldkaprifol, och klätterhortensia. Det är ju så sjuttons dyrt, så jag vill inte öda bort de dyra dropparna på sommarblommor. Inte har jag sett någon större skillnad än så länge, utom möjligtvis på eldkaprifolen - men det tror jag snarare beror på en kombination av lyckad gödsling samt att den nu rotat sig ordentligt efter flyttningen för två år sedan. Har heller inte sett det minsta tecken på effekt på krukväxterna än så länge, så jag misstänker att experimentet slutar när flaskan är tom...

Micke
Viola
Tack Micke..

jag märkte att Jaakontaika var dyrbart - så jag håller mej till Kekkilä och vanlig kompost ...

Hälsn. Viola
wink.gif
Micke
Jag med. Och så lite algextrakt mellan verserna, det brukar pigga upp en del. Tror jag... wacko.gif

Micke
bdp003
Tack för alla fina tipsen. Jag har läst igenom hänvisningarna Micke, och det verkar som detta medel kräver starkt solljus för att ge fullt resultat. Intressant att Jerrys grow borta i USA innehåller kväve utan urea. Medan den finska har urea som en bestånd.sdel Jerrys patent betonar just vikten att inte använda ureaberikat kväve.
Hur skall man få ihop kombinationen 26 Den finskaN6P6K, när all köpgödning har ung. lika NPK halt. Kanske läga till grässklipp nässelvatten eller utspädd urin?
Någon som har tips?
Mvh /B
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon