malin72
jo har ni några smarta förslag till skydd framför mina hyllor.....armaturerna har ju inget skydd runt sig så lyset är överallt help.gif
så här ser det ut nu duh.gif
[attachment=277:blandat_06_274.jpg]

[attachment=278:blandat_06_276.jpg]

det ser kanske inte så ljust ut nu på bilderna men det är taget på natten giggle.gif men det känns som att man stirrar mot solen hela dagarna whistling.gif vad tycker ni det måste ju var något som gör att jag lätt kommer bakom....så jag kan fixa med sådderna tummenupp.gif
Anki V
Så här gjorde jag med min senaste "skapelse".

Bokhyllan i vardagsrummet blev utrustad med skärmar av kartong......Inte så snyggt men effektivt.

Det är här jag ska ha sådden av ettåringar när pellisarna kan klara sig med ljuset från fönstren.

/Anki
malin72
hm ja det var smart biggrin.gif problemet här ar att lysrören sitten inte fast "under" hyllan dom hänger lösa...så jag kan nog inte fästa någor på dom g.gif
Anki V
Mina "skärmar" sitter inte heller fast.
De ligger lösa på hyllplanet över så det är böckerna som håller dom på plats.

Går det inte att fästa någon slags avskärmning på själva ställningen?

/Anki
malin72
hm ja g.gif
Floppy
Bra fråga Malin...den där nöten har jag också försökt lösa... g.gif
Så ditt tips Anki är suveränt...det ska jag 'tjyva'... har ju mina sådder i vardagsrummet brevid tv...så ni kan ju förså hur jobbit det är att sitta å titta på tv på kvällen... crazy.gif cool.gif
Fenja
Kunde man kanske sätta en gardinstång eller något på hyllan och ha draperier/gardiner som går att dra för om man vill slippa se ljuset? Det finns ju sådan där fjädervajer som är plastklädd som kanske skulle funka med?
Mvh
Fenja
Floppy
Jo jag tänkte på det också men kom på att det kan bli liiite för varmt för sådderna...
med Ankis pappkartong-bitar-idé så tror jag inte att man 'stänger' in värmen på samma sätt...
malin72
ja jag sitter och tänker nu på någon skärm vägg eller så...nåt billigt att bara ställa framför g.gif vet inte var man hittar sånt bara help.gif
kerstin z5-6
Anki -du är värre än uppfinnar jocke -smart !

En enkel skärmstomme i trä kan väl snickras till o klas med mörkt tyg ?
(annars finns de på Ikea)
malin72
ja det får inte repa parketten mer än jag redan har gjort så...hemmabygge vet jag inte eller hm ja g.gif
Eva 33c
Mitt förslag är ugnsfolie av aluminium.
Den kan du lägga och direkt på armaturen, den tål ju värme så det är ingen brandrisk. Den går lätt att forma så ett ljuset riktas dit du vill ha det, nedåt mot växterna. Tjusigt är det väl inte, men enkelt. Bifogar en bild. Kanske som en temporär lösning i alla fall?
[attachment=291:lampa_med_folie.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon