|
snillan
07-03-2007, 20:55
Hej Nu har jag visat Florums hemsida för maken, det blev blankt NEJ, han vill inte ha ett växthus i trä som kräver underhåll..., satte mig på nytt med Willabs katalog och landar ändå på nästan 30 000 kr. Då ville maken att jag skulle kolla Skånska Byggvaror, och där hittar jag ett växthus som skulle passa bra, beroende på storlek som jag väljer hamnar jag på mellan 11 000-15 500 kr, lackat och klart !
Så nu lutar det åt Skånska byggvaror istället, MEN jag vill givetvis kolla med er på forumet (eftersom jag fick så många bra svar på min förra tråd om Florum) , är det någon som vet om Skånska Byggvarors växthus är av bra kvalitet ?
De har ju sin utställning i Helsingborg och jag bor i Mälardalen, känns lite... långt att åka!
Hoppas någon kan ge mig svar !
snillan
emmapemma
07-03-2007, 22:14
Det finns ett företag ute på ekerö som saluför liknande växthus. De heter Berg&Nycander, hemsida http://www.bony.se/Jag kollade in berg&nycander samt skånska byggvaror i samband med att jag började leta växthus. Jag antar att kvaliteten är som Juliana på willab på ett ungefär, så om du tycker att Juliana är OK så tycker du förmodligen att de andra är Ok. Jag kollade berg%nyc på trädgårdsmässan förra året, skånska byggvaror kanske är med på mässan också? Synd att din man sa NEJ. Det gjorde min med när jag visade florum  Män. Jag undrar bara, hur sjuttsiken hamnar du på 30000? Är det för att du kollar euro-serre4? Kolla in serralux (det finns en utställning i Upplands-Väsby), den jag köpte har bredden 3 meter, och jag jämförde priserna med euroserre 3. Jag tror det är en stor prisskillnad mellan e-s3 och e-s4 (för att inte tala om hur smal e-s3 är). Dessutom måste man ha ett förhöjt om man köper e-s (för att få en normalstor dörr). Serraluxen behöver man inte höja, dörrarna är lika höga på alla modeller. Kan vara värt att kolla upp innan du beställer. Om inte annat saluför Classicum ett billigare växthus, där man kan få denna nockdekoration med (typ Juliana, svartlackerat, i glas).
snillan
07-03-2007, 22:24
Tack Emmapemma för ditt svar, jag sitter just nu och letar och letar information om Skånska Byggvaror, Serralux, visst är det Classicum ? Hur stort är ditt växthus och vad kostade det?
Fördelen med Skånska byggvarors är ( jag har kollat på storlek 9,8 kvm, och 12,2 kvm) att det ingår 4 st öppningbara fönster, integrerad sockel, dubbeldörr, och för detta pris 10500-15500 beroende på storlek, får jag också färg på det. Nackdelen är att det bara är 146 cm på lägsta stället..... jag är iof bara 155 lång, och ska ju inte trycka näsan i glaset utan är ju en bit ifrån så för mig funkar det nog ändå. Och jag är rädd för att det kanske känns klent i konstruktionen. För några år sedan läste jag en artikel i en heminredningstidning, där familjen hade valt växthus från skånska Byggvaror just pga priset och var nöjda, men sen beror det ju på vilka krav man ställer, eftersom det blir mitt första växthus vet jag ju inte riktigt.
Har beställt katalog från Classicum via nätet i kväll så jag ska kolla in ditt växthus med och räkna på det.
Snillan
emmapemma
08-03-2007, 07:20
Visst, serralux är Classicum. Mitt 9 kvm stora kostade mig 21000 ungefär, med sockel, färg och totalt 4 luckor. Av dessa pengar var ca 5000 färg. Jajust det, jag har 4 mm. glas också, vilket är billigare än polykarbonatplast.
Det är ganska stor skillnad (i mitt tycke) mellan de enklare och de lite mer påkostade. Jag märker på min svärmors Juliana-hus, att dörrarna kärvar. Det märker man ju inte på butiken direkt. Men samtidigt funkar ju växthuseffekten precis lika bra i ett billigare som i ett dyrare.
snillan
08-03-2007, 09:12
Hej Emmapemma Visst förstår jag innerst inne, att skånska byggvarors växthus, inte är billigare utan att det finns skäl för det, har inte "känt" och tittat på Juliana, när vi var i Båstad hos Willab föll vi ju för Euro Serre 4, och vad jag förstår är Serralux dess motsvarighet. Egentligen är ju det viktiga för oss att huset är rejält stabilt, och dörrar funkar bra, huset är ju tänkt att användas som ett uterum där jag kan odla samtidigt, det ska bli min oas, att gå in i och stänga av allt annat i huvudet, bara sitta och lukta på blommor och kryddor..., Väntar på besked från Classicum via mail idag om pris. Ditt växthus var ju överkomligt i pris, för Serraluxen är verkligen snygg också. Jag har drömt om växthusval helan natten....så kan det bli när man blir riktigt ivrig. Har du bilder upplagt på forumet någonstans, på ditt växthus?
Snillan
emmapemma
08-03-2007, 09:33
Jag lade upp växthuset i ett fotoalbum precis innan omskapningen, och sedan har jag inte sett till mina foton. Tyvärr. Jag kan ju nämna att AndreasBlomqvist här på forumet har ett likadant fast rött. Han har högre takfotshöjd på sitt, men det är samma storlek på dörren. Jag var inne och kikade på hans i samband med att jag bestämde mig för mitt hus, dessutom inspirerades jag av hans fina stenläggning (och hrrmm... hoppsan även pallkragarna).  Om du hittar hans fotoalbum får du riktigt mycket inspiration och information om bygget, för det är väldokumenterat!
kerstin z5-6
08-03-2007, 12:07
Eftersom det var jag som lurade " dej in på Florumlänken får jag väl komma med lite argument Skånka byggvaror : kolla växthusglasets tjocklek I norr med mycket snö har de hänt att de helt rasat in - Då var det 2mm glas-det håller inte .. Underhåll -inget växthus är underhålls fritt -algtillväxten i rännorna av aluminium tex håller en sysselsatt ett tag . Inte heller bygger man det för sina barnbarn Att trä inte håller är ju en myt -själv äger jag en 300 år gammal kyrkkammare obehandlad fur antar jag det är i den .. Linolja med färgpigment rivet på gammalt sätt "flagar" inte -och måste inte "Målas om "-det är inte FÄRG .. på det viset .. Efter 5 år rek att man stryker alla delar med en svamp o linolja för att fiffa upp färgen igen -det bleknar .. Om tio kanke det behöver en svampstrykning med färg i oljan Jag har själv inget Florum -Jag hade redan mitt takinrasade skånska bygg (Där nu vartenda glas är utbytt -när Florum kom till - dessutom en byggare bob till make-och eget timmer Däremot har jag ett orangeri i trä 38 kvm -helt o hållet målat med färgen från Florum , in o utvändigt -byggt 2002 -2003, och ett nyare träväxthus också hemmabygge (Originalflorum ritades nämligen av en i shyssta lökar ,därför hade jag färgtillgång , numer har de nya ägare ) I orangeriet har jag 60 % luftfuktighet ofta mer , året runt .. inte en färgflaga har lossnat DU ska välja det växthus DU vill ha Tänk på luftvolym breda dörrar -går skottkärra in -rullator ?  ventilationsluckor takvinkel -rasar ev snö av ? Hur sätter man fast tunga amplar ? Får du in två breda bänkar i bra arbetshöjd ?   Vinterträdgård Sommar  Höst
snillan
08-03-2007, 12:32
Tack Kerstin Z5-6. Bild nr 2 av dina orangeribilder, sommar, är helt ljuvlig, såååå vill jag ha det.......
Jag föll pladask för Florumhuset, men min man är en typisk - jag vet bäst- man ,som dessutom säljer aluminiumprofiler själv, är gammal byggnadssnickare, och jag har tummen precis mitt i handen vad gäller byggnation, och får inte ens komma nära när han renoverar pga detta. Det gör att han misstänker med ganska stor rätta att underhåll hamnar på honom. Sen tror jag att han är yrkesskadad och inget kan vara bättre än aluminium.... Så antingen får jag byta man.....eller val av växthus, eftersom jag är inne på min andra make, så känns alternativ 1 inget tilltalande, han har ju ändå många andra bra sidor, och har hängt med i 14 år, bytesvärde blir nog inte så högt då!
Jag har ringt och mailat runt nu på morgonen och talat med Willab och Classicum, enligt svar jag fått på denna tråd förstår jag att Skånska byggvarors växthus inte går att jämföra med de jag tittar på hos Willab och classicum, vad gäller stadga, och att priset blir därefter.
Men jag måste fråga, nu när du bytt ut glasen i ditt Skånska byggvaror hus är du nöjd med huset då, eller är det lite " rappel " över deras konstruktion ?
Det hus vi tittat på hos Skånska Byggvaror, är en utgående modell, med kanalplast, och maken har kontakter inom glasbranschen så han vill sätta i självtvättande glas, så om det bara är glastjockleken som är bristfällig, så kan vi fixa det men känns stommen klen, då är det inget alternativ. Jag tror att det kommer att luta åt Willab eller Classic iallafall , de går också att köpa utan glas så vi kan fixa det själv.
Snillan
emmapemma
08-03-2007, 12:43
Det jag menade med underhållsfritt är just avsaknaden av att regelbundet behöva bestryka stommen med något. Rengöring av stomme en gång per år (eller hur många man nu behöver göra) antar jag är mer eller mindre detsamma oavsett material? Jämför t.ex. underhållet av en tegelvilla med en träkåk. Eller plåttak med takpappsklätt tak. Även om det inte måste göras ofta, finns det ett behov av underhåll som är större hos det ena valet än det andra. Jag menar, om man ville ha en underhållsfri hobby vore ju inte växthusodling en direkt lämplig syssla  vattnas måste det ju, och det underhållet räcker för mig Jag fastnade i problemet, hur bestryker man ovansidan på stommen på taket? Kort som jag är kan jag knappt sopa bort snön från taket på bilen, hur ska jag då nå upp till nocken? Annars är ju känslan av ett träväxthus ett helt annat... de är ju vackra  medan aluminiumhuset är snygga snillan - självtvättande glas  Här talar vi underhållsfritt!!!
kerstin z5-6
08-03-2007, 16:35
 jag skulle använda min växthusstege -som jag har i Vinterträdgården till det jobbet :)ihopfällbar -stabil , står utan vägg" Där är 3,5 m i tak på högsta delen .. o där växer nu mina vinplantor som behöver gallras målningen skaer ju vart 10 år om inte med längre mellanrum ...sssss:) Nej jag är inte nöjd med mitt skånska för att jag bytt glas ... finns annat jag retar mej på... Specialplopparna" till bubbelplasten , svårigheten att få upp hyllor o amplar är några saker .. taklutet, stommen ...jag vägrar pulsa ut i 3 m snö för att sopa av ett v- hustak i januari.. Maken har fått det för tomatodling Sommarbilden -då är 90 % av växterna ute  därav syns devisen :-ett växthus är alltid för litet oavsett storlek, tydligt (Om du klickar på mina fotoalbum bredvid namnet på användaren kan du kolla i album, har ett som heter vinterträdgård , om du är intresserad av sånt) Kanalplast i tak är jättebra -det har jag i Vinterträödgården , men jag skulle tänka mej för , särskilt om växthuset ska vara en oas -inte bara ett växthus -innan jag satte sådana i sidorna -man ser inte särskilt bra ut -och inte heller in i växthuset Fönstertvätt på våren är det väl en av njutningarna -- inte särskilt ansträngande heller
snillan
08-03-2007, 16:55
Kerstin Z5-6 Jag har redan tittat i ditt album, det finns mycket där som jag skulle önska. Vad gäller fönstertvätt så tyvärr för mig är det ingen njutning, jag är inte speciellt bra på det, maken brukar säga att han tvättar fönstren då blir de iallafall bra, jag får massor med ränder och elände.
Däremot kan jag tänka mig att tvätta fönster i växthuset, är kul av samma skäl som allt vår/försommar arbete i trädgården är ett rent nöje, man har längtat hela vintern, planerat och funderat vad man ska hitta på till sommaren.
Skönt att du säger som det är med ditt skånska B. hus, jag har lagt det åt sidan, tack vare alla synpunkter och goda råd jag fått från er, ibland blir jag så ivrig och bara vill slå till och köpa på en gång, men..... nu väntar jag in pris från Willab, har fått från Serralux, så det blir något av dem. Eftersom jag är i stort behov av hjälp från maken i underhåll en del annat så blir det aluminium, annars hade jag köpt ett från Florum, för ett träväxthus är så mycket snyggare tycker jag, och man vet ju aldrig i framtiden, du har ju tre växthus jag fattat rätt..., så det kanske blir ett Florum längre fram vem vet.
Jag ska vänta med att beställa tills jag varit på Trädgårdsmässan, för då ställer både Florum, Willab och Classic ut sin växthus, och det är skönt att klämma och känna på dem innan man köper, tyvärr är det upp till 8 veckors lev.tid, men då får maken tid på sig att göra färdigt grunden....
Tack för alla goda råd! Snillan
kerstin z5-6
08-03-2007, 22:17
Lycka till med ditt växthus! Vi ses på mässan kanske ? K
Eva 33c
08-03-2007, 23:33
Det finns ju fler försäljare av växthus än Skånska Byggvaror och Willab. Jag köpte mitt växthus tex av Kubex för 12 år sedan när vi var på Mässan. De var så trevliga att prata med, norrlänningarna och de enda växthusförsäljare som hade reklambilder på sina växthus tagna mitt i vintern, med snö på taken och överallt Det tyckte vi var charmigt. Mitt växthus är 13 kvm och har 4mm glas i väggarna och isolerplast på taket och 5 vädringsfönster och en stor dubbeldörr av skjutmodell. Funkat hur bra som helst. Fast jag vet inte om de har lackade varianter...
AndreasBlomquist
09-03-2007, 00:29
Hej! Som Emma sa så har jag mycket riktigt ett Classicum Serralux, 3x3 m som är rödlackerat. Det är den förhöjda modellen så sidoväggarna är strax över 2 meter. Jag själv är 197 cm lång och här ska du få höra en sak som är kanon med Serralux, man slipper böja sig när man ska gå in. Upp till taknocken är det nog en 275 cm om jag inte minns fel. Det går inte att nå dit utan att stå på något i alla fall. Jag var också inne på att köpa ett EuroSerre från Willab först men när vi var på Trädgårdsmässan förra året så föll jag direkt för Classicum som också har en kraftigare stomme. Köper du ett hus som är längre än 3 meter så ingår det också en invändig takstol. Vi betalade drygt 22500 för vårt växthus, sen tillkom kostnader för grunden. El och vatten drog vi själva in så det blev ingen kostnad där. Skuggväven kostade 1800 kronor men är ett måste med glas i växthuset. Jag lägger in ett par bilder här på hur mitt växthus såg ut i somras. Vill du se mer bilder av uppbyggandet av växthuset och även grunden så kan du kolla i min blogg. Där hittar du även mitt fotoalbum med mängder av bilder av växthuset. Jag tänkte passa på att lägga till att jag under detta året kommer lägga mer marksten i form av gång till växthuset och sedan ska jag även göra någon slags steninstallation runt pallkragarna där det i dagsläget är gräs. Kerstin nämnde snö och det har jag inte haft några problem med. När det blivit upp mot 10 cm så har det glidit av taket utan att man behövt göra något själv åt det.
snillan
09-03-2007, 11:09
Hej på er Eva och Anders
Kubex har jag faktiskt inte tittat på, ska kolla dem också, de är kanske på mässan de med i år, bäst är ju ändå att få känna på huset själv.
Anders, dina fantastiska bilder på växthuset som du la in i denna tråd, har jag sett någon annanstans i forumet, det är jättesnyggt, jag pratade med Classicum igår, och han sa att de har inte haft ett enda hus som gått sönder varken pga, de stormar som varit, eller den stora mängd snö som vi haft, under den senare åren. Det är ju en fördel om man inte behöver kasta sig ut när det kommer mycket snö och sopa...., själv är jag bara 155 cm lång, jag hittar nog inte många växthus jag behöver böja mig ner för att komma in, ska jag släppa in maken där så behöver han nog en höjd på 190 cm för att gå in rak.
Classicum har ett mässerbjudande såg jag i Allt i hemmet, om jag köper av dem, får jag med automatiska fönsteröppnare, automatisk bevattning, och kostar det mer än 25 000 kr får jag med något uppvärmt miniväxthus också, det är ju alltid kul, när något följer med gratis....
Tack för era svar
Snillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|