Full version: julstjärna hjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

min julstjärna lever än och där kommer nya gröna blad och den börjar att blomma nu med . så har planterat om den i näringsrik ny jord .
så hur sköter jag den nu ??
ska jag beskära den ?

hur gör man sen på vintern för att få den till att leva ett år till ska den va inne ?? eller i +10c i källaren ??

när vädret tillåter ska jag ta ut den

tacksam för hjälp
Fenja
Kolla här: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;p=&#entry, där ger Åsa ett bra svar på hur du gör.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 07-03-2007, 22:57) *
Kolla här: http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;p=&#entry, där ger Åsa ett bra svar på hur du gör.
Mvh
Fenja

jo men det var inte det jag ville ha svar på , utan högbladen bryr jag mig inte om , jag vet redan sen innan hur man gör för att få högbladen . och min blommar ju om nu igen så det kan jag redan
ville mer veta hur man gör för att få den till att överleva i år alltså som flerårig typ allmän skötsel under sommar och vinter. och en beskrivning på hur man beskär den för som sagt den börjar blomma nu . ska lägga in en bild

vet ju inte om den ska beskäras eller om man ska låta den vara eller nåt ??
Alexander-VG-zon3
här är en bild på den
Fenja
Ok, jag missförstod vad du undrade om. Jag har haft julstjärnor i fönstret året om, planterade i vanlig krukväxtjord. Den äldsta var över tio år gammal. Vattna jämt och låt den inte torka ut för kraftigt, jag gödselvattnar mellan mars-oktober med halv dos vid varje vattning. Du kan beskära dem där du vill att de ska grena sig, så blir de buskiga och fina. Kan stå ute på sommaren, men ta in den i god tid för den gillar inte svaka överhuvudtaget.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
tusen tack Fenja thanks.gif tummenupp.gif

får prova att klippa i den en känns svårt att klippa veck knopparna å en utslagen blomma men det får vara så , blir säkert fin att klippa den .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon