Christoffer
Kan man grodda alla frön som ska ge matväxter, eller kan vissa vara giftiga som groddar?
KURT
Inga är giftiga. Men endel bönor bör normalt kokas innan man äter dem, annars kan man få ont i magen.
Sailor Pluto
I många recept ser man att böngroddar ska wokas, alltså tillagas lätt. Det kan väl betyda att man kan få en släng av magont av de råa groddarna? De flesta andra verkar dock funka bra att helt enkelt äta direkt. Har läst att broccoligroddar är goda och mycket nyttiga, precis som ärtskott.
Christoffer
Kan det vara riskabelt även med tomatgroddar?
Fenja
Jag gissar att Kurt menar torkade bönor som man ska tillreda. En del av dem ska ju kokas och bytas vatten på flera gånger innan man äter dem. Men till exempel blåluzern, Alfalfagroddar äter man ju ofta som de är i sallader och de har jag inte upplevt att man får magont av.
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (Christoffer @ 08-03-2007, 20:22) *
Kan det vara riskabelt även med tomatgroddar?

Potatisväxter tillhör ju INTE de som jag skulle grodda i första hand. Många av dem är ju giftiga, även tomat! Men jag tror ju snarare att de smakar så illa att det kinappast blir några allvarliga förgiftningar.

Prova lök och kryddor istället, varför inte dill.
noora
CITAT (Sailor Pluto @ 08-03-2007, 14:08) *
I många recept ser man att böngroddar ska wokas, alltså tillagas lätt. Det kan väl betyda att man kan få en släng av magont av de råa groddarna? De flesta andra verkar dock funka bra att helt enkelt äta direkt. Har läst att broccoligroddar är goda och mycket nyttiga, precis som ärtskott.

Groddar av mungbönor och linser behöver i alla fall inte tillagas, det kan jag säga av egen erfarenhet smile.gif

Broccoligroddarna smakar lite underligt tycker jag. Jag köpte en påse broccolifrö för groddning från Runåbergs och har precis provat att grodda sådana.
Åsa, mälardalen zon 2
Importerade groddar från exotiska länder (det är inte ovanligt med importerade groddar från asien) skulle jag tillaga, det finns ju annars en viss salmonella risk. Men egna groddade mungbönor och dyl. där man skött detta med friskt vatten etc. går utmärkt att äta råa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon