aanderss
Jag känner några tidningsbud som delar ut tidningar på landet i nordvästra Skåne. (utanför helsingborg med omnejd)
Minnst ett par gånger i veckan ser de vildsvin. Det spelar ingen roll vilken årstid det är. Gryningstimmarna är oftast de timmar de ser vildsvinen på.
Har stammen ökat på sistonde?
KURT
Ja den har nästan ökat exponentiellt. Läs mera hos Jägareförbundet, de har också avskjutningsstatestik. Grisar kan bär på flera sjukdomar som kan smitta människor, så det finns väl också en sådan risk med den ökande vildsvinsstammen.
aanderss
CITAT (KURT @ 08-03-2007, 07:07) *
Ja den har nästan ökat exponentiellt. Läs mera hos Jägareförbundet, de har också avskjutningsstatestik. Grisar kan bär på flera sjukdomar som kan smitta människor, så det finns väl också en sådan risk med den ökande vildsvinsstammen.

tack för svaret
e_sedell
Lite oroväckande att det går så fort och ohämmat. De är faligare än varg vill jag påstå. Även för jakthundar. Och inte så roliga i trafiken heller.

Dessutom så förstör de så mycket när de kommer in i trädgårdarna. Även i skogen med men där kan det va nyttigt för naturen.

Fantastiskt kött dock, så lite glad får man lov att vara.
pejori
ja den ökar lavinartat över hela landet crying.gif
inte så bra att den får härja fritt, den ställer till stor skada både på skog och för jordbruket angry.gif
är tydligen ingen större hit att köra på heller crying.gif
här nere fick dom skjuta ut en hel stam som härjade i ett villaområde förra året unsure.gif
aanderss
CITAT (pejori @ 09-03-2007, 11:20) *
ja den ökar lavinartat över hela landet crying.gif
inte så bra att den får härja fritt, den ställer till stor skada både på skog och för jordbruket angry.gif
är tydligen ingen större hit att köra på heller crying.gif
här nere fick dom skjuta ut en hel stam som härjade i ett villaområde förra året unsure.gif

minst några gånger varje år är det tidningsbud i Skåne som kör på vildsvin
Åsa, mälardalen zon 2
Inte så farliga tycker jag som brukar möta vildsvin i skogen då jag plockar svamp på hösten. De brukar vara mer rädda för mig än vad jag är för dem. Med tanke på hur många vildsvin som härjar här i skogarna runt villaområdena och det finns aldrig några tidningsartiklar om att de har skadat någon så är de ganska ofarliga, men visst en del har ju fått sätta upp elstängsel runt trädgården.

(En positiv sak är att det blir mer svamp i skogen åt mig, många av grannarna går inte ut i skogen p.g.a vildsvinen)
aanderss
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-03-2007, 19:10) *
Inte så farliga tycker jag som brukar möta vildsvin i skogen då jag plockar svamp på hösten. De brukar vara mer rädda för mig än vad jag är för dem. Med tanke på hur många vildsvin som härjar här i skogarna runt villaområdena och det finns aldrig några tidningsartiklar om att de har skadat någon så är de ganska ofarliga, men visst en del har ju fått sätta upp elstängsel runt trädgården.
(En positiv sak är att det blir mer svamp i skogen åt mig, många av grannarna går inte ut i skogen p.g.a vildsvinen)

flirting.gif
greven
Vildsvinen är inte faliga om de inte har ungar eller är skadade.

Det är fel att skjuta bort alla grisar, men man borde försöka kontrollera dem bättre.
Vi kanske skulle försöka utnytja jakturismen bättre?

Pirum
Jaktturism i all ära, men det får nog i huvudsak vara inhemsk sådan om det ska få inverkan på de stora bestånden av exempelvis rådjur och vildsvin. Här handlar det om tiotusentals djur som ska skjutas, ja rådjur finns det ju hundratusentals av, för att stammen ska hållas på rimlig nivå. Själv menar jag att det finns alldeles för många rådjur i mina hemtrakter (Bohuslän), men vildsvinen kan tillåtas bli fler då de ännu är sällsynta. Den tilltagande lodjursstammen kanske kan hålla skadedjuren i schack, men än måste jägarna ta huvudansvaret.

Verkar på nåt sätt som att jakten allt mer inriktas på älg, folk verkar inte vilja sätta sig en dag i regnet för att skjuta rådjur längre. Inte värt besväret?
anna_rispan
rådjur borde vara mer lockande tycker jag. ett rådjur kan man ju hantera som ensam jägare. får rum i bagageluckan o kan hängas på en torkställning. lagom bitar till frysen också.
men kanske är det regnet som avskräcker inte vet jag....
Lars-Olof Arvids
Är det så enormt mycket rådjur i Bohuslän? Det har jag inte märkt. Jag tycker att stammen verkar ganska normal här. Älg är det dåligt med och vildsvinen har inte nått Stenungsundstrakten än.

Olle

Pirum
Skiljer nog åt, rådjur kan vara rätt stationära, men vi hade 3-4st som använde vår (nu talar jag om mitt föräldrahem) gräsmatta som sovplats, äppelträd till frukostbuffé, med mera smile.gif När "gubbarna" går ut på jakt, en 3-4 pers, så kommer de oftast hem med 1-2 rådjur känns det som. En äldre släkting några kilometer bort har rådjur i rabatten snart sagt varje dag. Älg är dock däremot knappt att se, förutom på sensommaren då de äter upp alla äpplen och förstör alla ympar för mig. Tror rådjuren och fästingspridningen hör ihop.

Kanske upplever jag en ökning av rådjursstammen eftersom vi hade hundar utomhus förut, som kanske skrämde bort en del av rådjuren.
Eva i Höga
Ja, nog har stammen ökat. Har hört ryktesvägen att det ska finna vildsvin på Hisingen men inte fått det bekräftat förrän igår. När vi kom hem från en underbar helg i vårt fritidshus upptäckte vi att vildsvinen bökat runt just utanför tomten. Vi bor på norra Hisingen. Jag gick ut sent igår kväll och då hörde jag dem lite längre bort. De kan få hålla sig i skogen men kommer de in i trädgården och mina rabatter då blir jag riktigt arg!
160kvm stort hus
Hej!

Nån som vill ha hjälp med att skjuta av lite vildsvin eller rådjur?

Hör av er!

/ G
dahla
Exakt!

Har ni problem med vilda djur som bökar eller förstör i trädgården så prata med kommunen eller hör av er till någon jägare fär goda tips och råd... vi måste inte skjuta bort allt vi ser även om vi gillar att jaga smile.gif Vi är ganska duktiga på att veta hur arterna fungerar och kan därför oftast få bort djuren på andra sätt... men kött är gott... speciellt tillsammans med allt det goda vi kan odla i våra trädgårdar...
KURT
CITAT (dahla @ 18-04-2007, 17:46) *
Exakt!

Har ni problem med vilda djur som bökar eller förstör i trädgården så prata med kommunen eller hör av er till någon jägare fär goda tips och råd... vi måste inte skjuta bort allt vi ser även om vi gillar att jaga smile.gif Vi är ganska duktiga på att veta hur arterna fungerar och kan därför oftast få bort djuren på andra sätt... men kött är gott... speciellt tillsammans med allt det goda vi kan odla i våra trädgårdar...

Har du provat att äta grävling? Jag är alltid fascinerad över att många har så fasta övertygelser om vad som "går" att äta och vad som inte går att äta.
dahla
CITAT (KURT @ 19-04-2007, 06:23) *
Har du provat att äta grävling? Jag är alltid fascinerad över att många har så fasta övertygelser om vad som "går" att äta och vad som inte går att äta.

Nej, grävling har jag inte ätit men det ska enligt vad jag har hört från min morfar och hans vänner ha ätits under andra världskriget även här i Sverige. man ska väl vara lite försiktig med att äta just grävling då även dessa precis som grisar kan ha trikiner...
KURT
Vildsvin attackerade kvinna med hundar:

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_15271086.asp
*rolf*
Ganska övertygad om att det var hundarna som började...... rolleyes.gif
krellus
CITAT (16kvm stor balkong @ 16-04-2007, 11:16) *
Hej!

Nån som vill ha hjälp med att skjuta av lite vildsvin eller rådjur?

Hör av er!

/ G

Var var du i vintras??? flirting.gif

Vi satte som bekant(?) upp elstängsel för några veckor sedan och har inte haft besök sedan dess.
Vi har haft stora skador på vår tomt. I princip hela baksidan såg ut som ett månlandskap eller nåt.
Vi försöker laga skadorna nu.

160kvm stort hus
Hemma och väntade på ditt samtal.. *ler*

Tänk på att ha elen på hela tiden... Vildsvinen är nämligen så smarta att dom skickar ut en "löpare" varje gång som kollar om elen är på.
Och skulle den vara avstängd så är det kört...

Mvh G
Ammoura
Pappa som bor i östergötland har stora problem med vildsvin som bökar upp jorden. Mammas sambo som är jägare håller på för fullt med att skjuta av nu, börjar ju bli endel olyckor nu i takt med att beståndet ökar.
Jägaren hos min sambos föräldrar har också skjutit några stycken. Köttet smakar faktiskt riktigt bra, så helt hemska är dom inte smile.gif Bara jag slipper dom i trädgården, finns fördelar med att bo nära en stor väg.
krellus
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-05-2007, 12:51) *
Hemma och väntade på ditt samtal.. *ler*

Tänk på att ha elen på hela tiden... Vildsvinen är nämligen så smarta att dom skickar ut en "löpare" varje gång som kollar om elen är på.
Och skulle den vara avstängd så är det kört...

Mvh G

Vi har elen på under natten samt då vi inte är där.
På dagtid stänger vi av den om vi är där. Grannen har ju ungar...
Gossen Ruda
Ungarna lär väl sig snart annars, det är väl inte dödlig spänning.
Huggorm
Ja, elstängsel har vi väll känt på allihopa i unga dagar. Så länge man inte får för sig att pissa på dom så är dom rätt ofarliga...

Angående rådjursstammen i Bohuslän som det talades om tidigare i tråden så håller jag med om att det finns alldeles för många här. Man ser dom överallt, i skogen, trädgårdar, åkrar, fält. Och inte bara i gryning och skymning som förr. Det sägs att det är den ökande lodjursstammen som driver ut dom ur skogen så att dom syns mer nu för tiden, men jag vet inte.

Men jag har ett annat problem, jag har en älg som springer runt torpet och tuggar i sig av både det ena och det andra. Nästan orädd, jag lyckades komma bara femton meter ifrån den innan den gav sig av, och då sprang den inte mer än 20-30 meter innan den stannade. Än så länge nöjer den sig med att toppa sälgbuskarna ute på gärdet, men snart får den väll smak på ädlare buskar. När är det tillåtet att skjuta älg? Det är en fjolårskalv.
Pirum
CITAT (Huggorm @ 25-05-2007, 16:21) *
När är det tillåtet att skjuta älg? Det är en fjolårskalv.

Beror lite på var, och när, och hur stor jaktmark, etc, men räkna med att älgjakten börjar strax efter att den förstört alla äppelträden... jag vet inte hur man ska lösa det, kanske sprida cayennepeppar lite här och var.
dahla
CITAT (Huggorm @ 25-05-2007, 16:21) *
När är det tillåtet att skjuta älg? Det är en fjolårskalv.

http://www.jagareforbundet.se/jakttider/ja...alg/default.asp

För övrigt så har jägareförbundet en ypperlig del på sin sida ifall man vill veta lite mer om våra svenska djur...

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...ion/default.asp
Stella-Polaris
Snälla, hänvisa inte till jägarförbundet. Dom är ju fanatiker hela bunten och sitter på kontoret och jobbar iförda jaktkläder. Allt skall skjutas enligt deras teorier.. De är precis lika fanatiska som militanta veganer mot jakt..

Att rådjur drivs ut på åkrar pga lodjur är en skröna. Jägarförbundet vill dock skjuta lodjuren för att de dödar så mycket rådjur och en och annan hund. Då kan de ju döda fler rådjur och även få skjuta lo.

Jägarförbundet vill även skjuta varg för att de dödar så mycket vilt (och framförallt för att de dödar hundar. ) Det vore mycket effektivare att skjuta jakthundar om vi vill spara på viltet.

Jägarförbundet är rädda om sina multimega jakt champinons som är värderade till 100,000kr och som skall ge avkastning genom avel. Deras agerande styrs av detta faktum när det kommer till rovvilt.

Den lilla konkurrens vi jägare har från rovdjur är så liten och kan förbises så länge den vanligaste dödsorsaken hos vilt är svält.

Vi har en gång i tiden utrotat vildsvinen och rådjuren i Sverige. Låt vara att 10-20 rådjur överlevde i en privat jaktpark nere i Skåne och senare spred sig. I de områden där vildsvinen jagas hårt så är de inga större problem (penninghungrande danskar som hyr ut jakt till landsmänn)

Dagens urbana människor har ganska konstig syn på vilt. Ingen jakt på björn skriks det i Stockholm. Men när en stackare råka förvilla sig dit så skall den genast skjutas för att den utgör en fara. Lika så med varg.. Lilla Sara som bor i skogen, där varg och björn finns, är dock inte rädd att gå till skolbussen. Stora starka Pappa Arne i Solna börjar skrika och fundera om medborgargarde så fort en rapport kommer på TV.

Ingen får döda bambi... men när bambi sätter i sig blommorna i rabatten så är det annat ljud i skällan..

Vill ni bli av med viltet så se till att de är rädda för platsen. Så fort ni ser oönskat vilt så ut och jaga väck dem. Vråla, kasta saker och förfölj dem..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon