Full version: Toppa småttingar?
Kajsa i Arvika
Jo jag vet att man ska använda sökmotorn och så men nu tar jag risken och stoppar ut hakan ändå, med tanke på diskussioner som varit om nybörjare i forumet!! innocent.gif

Det är inte alla sorter som behöver toppas va? När (om) ni toppar bebbarna gör ni det första gången? g.gif
Anki V
Äh, bryr du dig om sådant? Sedan man varit här ett tag så lär man sig vilka som är "debattsugna" och gör "hönor av fjädrar" crazy.gif

Enl. all expertis här på Odla så ska perenner aldrig toppas. Ettåringarna börjar jag toppa tidigt beroende på hur de växer, redan efter de första två riktiga bladparen på de flesta men det är lite beroende på vad de är för växt.

/Anki
Lena i Torslanda
Håller med Anki på alla punkter.
Ett forum är inte enbart ett ställe att få svar på frågor utan en plats för umgänge. Forum betyder torg. Om alla som står på torget och tjôtar skulle behöva kolla om de de säger aldrig sagts på det torget förut så blev det nog ganska tyst, så även här.
Och som sagt - perenner toppar du du inte, ettåringar toppar du så snart de fått några bladpar.
Mozart
Får jag passa på att ställa en följdfråga:
Kan man toppa i samband med omplantering, eller blir det för mycket på en gång för den lilla plantan då? Jag tänker på mina petunior som jag planterade om i går, vågade inte toppa dem samtidigt (dock borde jag gjort det tidigare inser jag nu)
Kajsa i Arvika
hmmm... g.gif .... naaeej... måste nog erkänna att jag inte bryr mig så väldans mycket om debatten som florerat.. vill somliga inte svara på frågor som de anser vara upprepningar så är det ju bara att låta bli då... å andra sidan kan de frågor jag ställer hjälpa andra som kanske tycker det är jobbigare att fråga eller inte ens reflekterat över att ställa frågorna... shy.gif

Men nu måste jag fråga VARFÖR confused.gif ska man inte toppa perenner??!! Frågar speciellt eftersom jag får erkänna blushing.gif att jag har gjort det tidigare och det har funkat jättebra??!! visste inte mina plantor om att de skulle dö av det då eller vad har hänt? kan inte säga att jag har sett någon skillnad på dem och andra som jag INTE toppat och många har blommat redan första sommaren?

Förklara snälla.. duh.gif
ewa zon 3
CITAT (Morinablomman @ 08-03-2007, 09:38) *
visste inte mina plantor om att de skulle dö av det då eller vad har hänt? kan inte säga att jag har sett någon skillnad på dem och andra som jag INTE toppat och många har blommat redan första sommaren?

Förklara snälla.. duh.gif

Dör gör det inte men ......
Jag kan inte ge någon bättre förklaring än att perenner toppar jag inte för att jag vill att plantan ska utveckla sitt naturliga växtsätt och höjd. Bladrosetter på tex digitalis, hosta mfl vinner man inget på att toppa då kapar man ju bara bladen.
Någon annan kan säkert svara bättre smile.gif
Sommarblommor toppar jag för få en buskigare planta med fler blommor.
Toppningen stimulerar till fler skott som leder till fler blommor.

Och Mozart, jag brukar vänta med toppning tills plantan hämtat sig efter omplanteringen och kommit igång med tillväxt igen.
Så gör jag men det går säkert bra på flera sätt. wink.gif

/Ewa
Mozart
CITAT (ewa zon 3 @ 08-03-2007, 12:37) *
Och Mozart, jag brukar vänta med toppning tills plantan hämtat sig efter omplanteringen och kommit igång med tillväxt igen.
Så gör jag men det går säkert bra på flera sätt. wink.gif

/Ewa

thanks.gif
Då tänkte jag ungefär som du gör då! Jag tar och väntar och ser hur de tar sig innan jag toppar!
[attachment=298:omplante...ia_liten.JPG]
kerstin z5-6
perenner är fleråriga växter -de har sitt utseende klar i generna , de har inte så bråttom med att gå o blom och föröka sig -eftersom de lever många år
<Toppar man vissa småplant på perenner kommer de totalt av sig , toppar men de som växer mycket sakta med få blad kan de dö
..Många frösådda lökväxter har ett blad hela första året

Ettårigar, anueller dansar en sommar yahoo.gif och dör efter avslutad fröfyrverkeri -de gör till skillnad från perennerna allt! för att blomma så snabbt som möjligt , gå i frö och föröka sig för att därmed fortleva nästa sommar (ibra klimat yaay.gif
kanske inte alltid västerbotten )
Om man toppar dem -kommer de av sig, buskar till sig , försöker igen med mer knoppar och blir mer rikblommande den sommar de lever

och här frågar man vad tusan man vill ...
När blir det vår ? dunno.gif
Kajsa i Arvika
Jag tackar för svar! thanks.gif och använder sedan mitt "förnuft" ändå i slutändan.. innocent.gif crazy.gif Rekommenderar naturligtvis ingen annan att göra likadant som mig...

De jag toppar gör jag det för att de annars drar i väg och blir rangliga då jag inte (ännu... jag vet!!) har skaffat belysning inomhus. En del tex Hostor eller Potentilla har ju ett annat växtsätt och behovet uppstår då inte..

Skönt att höra att det fortfarande är okej att komma med "dumma" frågor! Det är ju ingen som tvingas att läsa dem om man inte vill och har man inte allvarligare saker i livet att reta sig på än nybörjares frågor i ett forum då ska man känna sig lyckligt lottad i livet!! wink.gif

Här tittar faktiskt solen fram bakom molnen!! w00t.gif yahoo.gif skit också den försvann igen!! -cry-.gif

Alba

Tack Kerstin för ett underbart inlägg med smilisarna - värme och humor. yaay.gif

Ja lag lärde mig ju något också. thanks.gif
kerstin z5-6
tummenupp.gif och resultatet med ett lysrör blir ju så mycket bättre .. tjat tjat tjat innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon