åsaj
Läste i nån tidning att det numera finns självpollinerande squash, men det stod inte hos vilket företag eller vad sorten heter. Någon som vet? Jag odlar i sommarstugan, och det är ju inte alltid man är där och kan pollinera själv när det är dags...
Eva 33c
De är bara om du odlar din squash i växthus som du måste tänka på det där med pollineringen. Squash på friland sköter sig "själv" med hjälp av insekter. Jag har aldrig hjälpt till med pollineringen av vare sig vinter- eller sommarsquashen.
Men i ett växthus (eller annan "skyddad" odlingsmodell) kan det ju vara lite ont om insekter. Men squash klarar sig bra på friland här i zon 5 i allafall. Du kanske bor sämre till?
Åsa, mälardalen zon 2

Fröer.nu säljer en sort som de skriver är självpollinerande som heter Parthenon och är en F1 hybrid. (ganska dyra frön dock vilket det brukar vara på såna här specialsorter nästan 50kr för 5 frön)

Jag skulle inte lägga ut så mycket pengar för squashfrön, det brukar ju inte vara några större problem med pollinering av squash när det gäller vanliga sorter så länge man har fler än en planta, då är oddsen ganska stor att det finns både han och honblommor samtidigt + insekterna brukar sköta pollineringen (ev. kan pollineringen vara lite dålig i början av sommaren då det kan vara lite för kyligt för insekterna men annars är det inga problem och i slutet av sommaren brukar man ha mer squash än man gör av med).

karjo
Jag hade squash på friland förra året och fick så mycket att jag inte kunde ta hand om eller ens ge bort allt! Det enda jag gjorde med dem det var att vattna. smile.gif
åsaj
Tack för tipset Åsa, jag tror faktiskt jag är beredd att betala lite extra för att slippa se potentiellt stora frukter skrumpna bort! Det hände med kanske 10 frukter förra året, totalt fick jag nog bara 10 frukter på 3 plantor. Costata romanesca tror jag den hette, som jag köpt från Runåbergs. Jag odlar i zon 1/2, mitt i Skåne, men det var ju väldigt torrt i somras och det finns inte obegränsat med vatten i sommarstugans brunn... Jag längtar efter det som många beskriver, att få obegränsade mängder squash!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Costata Romanesca är en gammal sort som inte är lika produktiv som många moderna sorter (men den har god smak) så man kan ju även testa några mer högproducerande sorter typ Gold Rush F1 & Zephyr F1, samt man bör helst inte låta frukterna sitta kvar för länge plockar man frukterna när de är runt 250-500g så brukar det hela tiden bildas nya frukter, låter man frukterna sitta kvar för länge så man får 1-2kg frukter så blir det färre nya honblommor.

Squash måste ha en hel del vatten, även torka kan nog få en del frukter att skrumpna ihop och då hjälper det inte om det är en självfertil sort.

(squash har hållbara frön man kan köpa flera sorter och så några frön ur varje påse och spara frön till åren som kommer, olika squashsorter funkar olika bra i olika väderlek)
KURT
CITAT (åsaj @ 08-03-2007, 12:08) *
Tack för tipset Åsa, jag tror faktiskt jag är beredd att betala lite extra för att slippa se potentiellt stora frukter skrumpna bort! Det hände med kanske 10 frukter förra året, totalt fick jag nog bara 10 frukter på 3 plantor. Costata romanesca tror jag den hette, som jag köpt från Runåbergs. Jag odlar i zon 1/2, mitt i Skåne, men det var ju väldigt torrt i somras och det finns inte obegränsat med vatten i sommarstugans brunn... Jag längtar efter det som många beskriver, att få obegränsade mängder squash!!!

många skulle nog vilja hävda att squash skall ätas små, man kan t o m äta blommorna! Smakmässigt är det inte någon mening att släppa i väg frukterna och låta dem bli stora.
åsaj
Stort tack för alla bra tips, i år ska jag skörda squashen när den är lite mindre och inte vara så girig att jag låter den sitta kvar och bli stor och fet. Det verkar ju vara en dålig strategi!
Jonas70
CITAT (åsaj @ 08-03-2007, 11:08) *

Jag kanske kan ha fel för mig, men är det inte så att det inte blir någon frukt om inte blomman är pollinerad?
Hur som helst har jag odlat squach på friland i många år (grön, gul, vit) och det har alltif varit goda resultat och en skörd som familjen haft svårt att ta hand om på grund av att alla blir trötta på squash till slut wink.gif
karjo
Jonas70, visst har du rätt! Det kan inte bli någon frukt om inte blomman pollinerats. Ingen pollinering = ingen befruktning= ingen frukt. yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det tas fram nya sorter hela tiden, inom förädlingen numera finns det en hel del grönsaker som kan bilda frukt utan pollinering ex. inom släktet Cucurbitaceae finns det en hel del sådana sorter fast det är främst bland gurka man förädlat fram såna, i stort sett 100% av gurkorna i matbutiken är partenocarpa = kan bilda frukt utan befruktning (det blir dock inga mogna fröer i dessa frukter).

(Även sånt som päronet Conference kan bilda frukt utan pollinering ifall man duschar trädet med hormoner, vilket man kan se för frukterna blir då lite bananformade och har outvecklat kärnhus vilket inte är ovanligt i matbutiken, även banan bildar frukt utan befruktning vilket är tur för annars skulle vi få spotta 2cm kärnor)
Jonas70
Åsa, du har rätt i att det tagits fram sorter som ger frukt utan pollinering, men det jag menade var att frukt som skrumpnar inte beror på att det inte blivit någon pollinering. Har det en gång satts frukt så är ju pollineringsfasen över så att säga smile.gif
åsaj
Jag menade att fruktämnet (eller vad det kan heta) på honblommorna skrumpnar bort om det inte blir pollinerat. Det svällde upp i delen närmast blomman, men sen hände inget mer och till slut ruttnade alltihopa. Det är visst bara jag på detta forum som inte lyckas med squash...! -cry-.gif
Iza
Nej, du är inte ensam. Så i år ska jag prova Br. Nelsons som inte behöver pollineras. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon