laluna
Jag sådde i slutet på feb ( ja jag vet det var tidigt rolleyes.gif men kunde inte hålla mig) Nu ca två veckor senare så har en grott av typ 40 frön. Den ensama stackare som har grott grodde efter ca 1 vecka. Nu till min undran... tror ni att dom andra fröerna är döda eller är dom normala och den lille som grott varit extremt snabb?
Eftersom jag var så tidigt ute så hinner jag ju så en omgång tilll utan problem om ni tror att dom andra inte kommer att ta sig.
Helen i Piteå Zon 5
Njjaa, jag blev tvungen att kolla mina anteckningar och där ser jag att de flesta av mina sorters Tobak har grott på ca.1-2v. Eftersom du har frön kan du ju så en omgång till, fröna är ljusgroende, men det vet du nog smile.gif Är det vanliga frö eller är det pellets? Är det pellets har jag upplevt att fröna tar längre tid på sig att gro wink.gif Lycka till! / Helen
laluna
Jo jag tror att det har varit lite för varmt där dom har stått så dom har nog inte haft det så bra. Sparar dom en vecka till och sår nya idag som jag ställer lite kallare så får vi se vad som händer.
Det var vanliga frön, men det du sa om pelletsen kanske förklarar varför inte mina petunior vill gro då för det var pellets.
ewa zon 3
De petunia- och blomstertobakssorter jag sådde förra året började gro efter ca en vecka, pelletsen tog ca 10 dagar på sig. Det mesta grodde för det blev snabbt fullt i krukorna. Temperatur +20-25 grader och sådde på ytan och duschade "fast" fröerna/pelletsen mot såjorden, plastfilm över som vändes varje 1- 2 gånger/dag ev dusch då och då.
Mkt fuktigt hela tiden tills det grodde
Hoppas det går med bättre med nästa sådd thumbsup.gif

/Ewa
joulanta
]HEJ
Jag tycker att tobak växer långsamt och det är stor skillnad på vilken sorts tobak du har hur fort fröet gror.
Idag har jag skolat tobak lime som var färdig för det medans knekt tobak och blå tobak har inte kommit så långt.
Så ha tålamod men dom ska sättas tidigt för att hinna thumbsup.gif
ewa zon 3
Tänk så olika det kan bli smile.gif
Förra året sådde jag blomstertobak i mars, vecka 12. Med mina förutsättningar, svalt uterum under lysrör, växte de så det knakade och bladen bredde ut sig över de andra stackars frösådderna och sen började de blomma inne.
I år väntar jag till börja av april så får de växa till sig ute för inne får monstren inte plats rolleyes.gif
Och i år ska jag så fler för doften är alldeles underbar på kvällen

/Ewa

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon