noora
Jag sådde tomatfrö (Ildi) i torvbriketter för tre veckor sedan. Dessa har fortfarande inte grott. För några dagar sedan sådde jag nya fröer, några i torvbriketter och några i krukor med såjord. Nu har det börjat gro i krukorna med såjord. Är det någon mer som har haft problem med att få tomater att gro i torvbriketter, eller hade jag bara otur? Kan det vara något problem med att få till rätt fuktighet när man sår i torvbriketter?
gustav1977
Hej Noora!

Jag har inte haft problem med tomater men däremot stora problem med chilifrön i torvbriketter i år. Torvbriktter har funkat ok för mig tidigare, framförallt har jag tyckt att det varit smidigt. Jag tycker jag varit nogrann med fuktigheten (även om det kan vara lite lurigt i briketter) och värmen men tyvärr dålig groprocent.... Hoppas du får ordning på det, jag ska så en omgång i såjord i helgen för säkerhets skull.

/gustav
noora
De flesta av ina chilisådder har grott i torvbriketterna bredvid (alla sitter i samma minidrivhus), så det är lite mystiskt tycker jag... Fast nu börjar jag fundera på om jag ska prova så en av chilisorterna även i såjord i kruka, eftersom den inte har grott än. Den är lite special (C. chacoense), så jag har inga förväntningar på att den ska gro likadant som de andra, men såjord kanske skulle hjälpa där med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon