Immix
Har en yta av trädgården som gränsar mot en å, en liten terass som avgränsas med stödmur. Hade tänk lägga singel där men måste förstås ha några rabatter så det inte blir tråkigt. rolleyes.gif Föst var idéen att det skulle bli något medelhavsinspirerat men jag vet inte om jag kan få till det. Igår fick jag istället en idé att ha strandispirerade rabatter t ex men gräs som påminner om vassruggar. Är det någon som har föslag eller allra helst inspirerande bilder på detta???
torvan
Jag har för mig att Allt om trädgård hade
ett reportage om en kvinna som odlade
härligt vilt ner mot en å. Tyvärr har jag tidningarna
ute på kolonin så jag kan inte hjälpa dig nu.
Det var nog ett par år sen men jag tror det
går att söka i deras arkiv. rolleyes.gif torvan
Lena i Torslanda
Det måste vara en underbar plats för diverse irisar, ffa Iris sibirica.
kerstin z5-6
iris och olika fina gräs kanske

myrtille
Som strandväxter tänker jag mig martorn, malva, veronika, strandglim, åkervinda, timjan, men det kanske är mer sandstrand än åstrand.

Här är en länk till växter som passar vid stränder (latinska namn, inga bilder):
http://thierry.jouet.free.fr/Sommaire/borddemer.htm
Alexander-VG-zon3

så här ser min strandrabatt ut och jag har försökt efterlikna en sandstrand , jag använde mig av fin sand och undersanden la jag trädgårdsjord . du gräver ut ett spadtag ner i jorden och blandar den befintliga jorden med planterings jord eller lägger du helt ny jord tillsätt även gödsel . sen på det lägger du över markduk ( vatten och fukt måste komma igenom duken ) . sen skär du hål i markduken och planterar växter i jorden du grävt upp och grävt luftig . plantera växterna nån cm högre än marknivån . sen när du planterat alla växtern häller du på sand och stenar hur du vill ha det .

jag har planterat
havtorn,vresros ( typisk strandväxt ),sammets ros,olika gräs gärna med vipor och vass liknade ,och sen en vit hibiskus för den tropiska känslan sen så har jag en palm men palmen är i kruka som jag sen tar upp på vintern , sedum har jag med två sorter och dom planterade jag direkt i sanden .

och jag ska inte ha mer för jag vill ha strand känslan så därför ska man inte ha för mycket jag ska någ utvidga den mer till sommaren . och du vattengödslar växterna då det inte är så snyggt å slänga saker på stranden och i torrt väder behövs vatten annars så söker växterna själv vatten för det blir fuktigare i jorden i med markduken .

växter du kan ha
gräs,roser,enar,havtorn ser strandaktiga och växer ju även vid stränder kolla på dom här sidorna
http://linnaeus.nrm.se/flora/veg/klipp.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/veg/sand.html

och jag brukar samla på mig tång,snäckskal,grenar,stenar från stranden och lägga där . på bilden är den ny anlagd så där är inga saker från stranden . men det ser äkta och naturligt ut med lite stenar,skal,tång m.m. kanske en gammal rostig båt sak eller flaska ? som kan se ut som det har flötet upp .
Immix
Tack för alla svar! Nu har jag fått lite mer idéer att jobba vidare med. happy.gif
Ciczi
skulle bara vilja säga att åkervinda är ett skit till att ta över ställen, men det beror kanske på i vilket sammanhang man platerar...

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon