Full version: Gångar med bark
Christa
Där jag bodde tidigare hade jag singelgångar. Det vill jag aaaldrig ha mer. Nu funderar jag på vad man kan ha istället. Såg någon bild någonstans på gångar täckta med bark. Tyckte det såg mjukt och sympatiskt ut. Inte hela världen heller om det skulle hamna lite bark i rabatten.

Skulle nu vara intressant att ta del av era efarenheter av att täcka gångar med bark. Hur tjockt måste man ha för att inte ogräset skall få fäste? Finns det några nackdelar?
kerstin z5-6
ogräs kommer förr eller senare oavsett .barken bryts så småningom ner till mull
Men en dm eller lite mer bör du ha -för att det ska hålla sig ett tag
var det ogräset i gångarna av grus , som gör att du avstår från sådana ?
Lena i Torslanda
Jag har gjort barkgångar i mitt woodland. Jag har lagt markduk under för att barken inte ska tryckas bort ner i jorden. Jag fyller på lite kanske vartannnat är. Det har fungerat jättebra och passar bra i den miljön. Mitt lager är inte mer än några cm. Har inte fått speciellt mkt ogräs heller. Det jag använt är vanlig täckbark.
I övriga trädgården har jag grusgångar som vi nu håller på att ta bort och stenlägga istället just av den anledningen att det är hopplöst att hålla borta ogräset från gruset. Det gror fortare än en gris blinkar .
tomba
jag har bara positiva erfarenheter av bark, men den bör ju passa in i miljön.(estetik) rtfm.gif biggrin.gif men särskilt tjockt behöver det inte vara bara den är någorlunda färsk, testa med ett sågverk modell mindre om ni har ett sånt i närheten. de e billigt yes.gif påsar går ju det med (dyrt men praktiskt) w00t.gif
vi vill gärna se bildbevis på resultatet
Ytterby
Annars kan man belägga gångar med eldningsflis. Det ger en lite "ljusare" färg på gången.
Immix
Nu kommer jag kanske ifrån ämnet men jag blir så nyfiken på vad ni har för erfarenhet av grusgångar. Hade ju själv funderingar på det... Går det inte att hålla ogräsfritt även om man lägger ett tjockt lager och har markduk under?
kerstin z5-6
Jag har markduk och stenmjöl -packat + tunnt lager smått vasst grått krossgrus .. visst växer de del frösådder -men man krattar ju .. jag tycker inte problemen är jättestora -stenläggning ger ju mindre jobb , men är mycket dyrare
Sen är jag ju inte överdrivet pedantisk heller och har en trädgård med mera vildvuxen karaktär ..
MrsMP
Sitter själv och funderar på vad som skulle passa bäst hos oss...jag har ju grusplan framför huset, och tänkte att det kanske var bäst att köra samma, alltså grusgångar..men det verkar mycket jobb...och det har jag nog av! jag vet ju hur grusplanen ser ut med ogräs..och det är ett heltidsjobb att hålla undan. Så det lutar väl åt nån sorts stenbeläggning framöver...men nu undrar jag...går det inte att 'stöpa' gångar? Liksom fixa till & dona vart dom nu skall vara, förbereda och sedan hälla på cement...ett relativt tunnt lager? Kankse inte så himla miljövänligt förståss....vad tror ni? g.gif
Immix
Jo, jag läste just i ICA- kuriren (tror jag) om en som gjort så: grävt gropar och gjutit cementplattorna på plats. Det såg jättefint ut, så jag tänkte testa på något ställe i sommar.
tomba
CITAT (MrsMP @ 13-03-2007, 15:55) *
Sitter själv och funderar på vad som skulle passa bäst hos oss...jag har ju grusplan framför huset, och tänkte att det kanske var bäst att köra samma, alltså grusgångar..men det verkar mycket jobb...och det har jag nog av! jag vet ju hur grusplanen ser ut med ogräs..och det är ett heltidsjobb att hålla undan. Så det lutar väl åt nån sorts stenbeläggning framöver...men nu undrar jag...går det inte att 'stöpa' gångar? Liksom fixa till & dona vart dom nu skall vara, förbereda och sedan hälla på cement...ett relativt tunnt lager? Kankse inte så himla miljövänligt förståss....vad tror ni? g.gif

om man gör det så bör man ordna med spricklinjer i cementen sleep.gif annars spricker den där den själv vill och det kanske inte blir så snyggt och sen växer det ju ogräs igenom sprickorna också. crying.gif
men miljön tar inte skada av cementering tummenupp.gif lycka till och bildbevis är ju aldrig fel yes.gif
Fågelvägen
I vårt woodland har jag använt täckbark på en del gångar. Den ser snygg och naturlig ut i den miljön, men hos oss förvandlas den till mull på ett år. Barkflis (pinjebark) är grövre, ljusare brun och ser ut att hålla sin struktur längre. Båda passar, tycker jag, jättebra just i woodland och på ställen där växtligheten är lite igenvuxen och hemlighetsfull.
Grusgångar då? Markväv under gruset hindrar väl bara rötter underifrån? Alla dedär fröna som vind, fåglar och myror kommer med, de gror ju fantastiskt bra just i sand och grus. Så är man lite pedantisk får man slita med rensandet i grusgångarna. Är man mera tolerant kan man göra fina fynd av fröplantor just i gruset.

Gjuta cement på plats är ju kreativt, men jag misstänker att resultatet ser rätt taskigt ut efter ett par vintrar om du inte bor frostfritt.

Så kanske steg 1 i planeringen främst innebär Självrannsakan g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon