Kristina zon 3
10-06-2003, 14:45
Hej
Föll direkt för den "nya" silvernjurvindan när jag såg den på förkatalogerna i vår. Sådde i slutet av feb/början av mars och har pysslat om den enligt bästa förmåga. Ett jätteproblem dock. Den växer inte. Planterade ut den för ett par veckorsedan och trodde att –nu sätter den nog fart. Inte då, mellan 5 och 10!!!!!

blad på varje planta. Någon av er som sått? Fått samma resultat? Eller förhoppningsvis har något trix på hur man sparkar igång den.
Hälsningar
Kristina
Håller med dej fullt.
Sådde då det var dax och dom är inte så stora.
I och för sig så växer de inte så fort på handelsträdgårdarna heller.
Det jag vet och har märkt är att de inte så vattenkrävande och det passar ju utmärkt i mina balkonglådor.
Jag ska plantera ut dem i lådorna nästa vecka hade jag tänkt.
(jag bor i zon 6 )
Kristina zon 3
11-06-2003, 06:48
Jaha, vad innebär då det? Har fröleverantören missat helt på beskrivningen. Har svårt att tänka mig att den nu ska sätta någon större fart för att utvecklas till det där "silvervattenfallen" som jag sett både på påsen och i min sinnevärld. Känns verkligen snopet. Vi får väl båda hoppas på att någon med erfarenhet av slöingen kan tipsa oss. Om det nu är något man kan göra för att få igång den. Mer gödning kanske?
Kristina
Mariann
11-06-2003, 10:23
Samma upplevelse här. Något silverfall verkar lååångt borta, undra om det alls hinns med innan hösten med meterlånga rankor
Mina har stått i lådorna i flera veckor nu men jag märker ingen skillnad.
Lotta Zon III
11-06-2003, 10:50
Sådde mina den 1 januari! Växte otroligt långsamt, skolades ut i maj, stod och stampade en månad, men nu har de börjat skicka rankor. Tror inte vare sig mer vatten eller gödning hjälper, de behöver bara väldigt mycket TID!
Katti med torpet
11-06-2003, 11:51
Sådde mina i början av Februari. De grodde fint och har klarat viss misshandel galant men man börjar ju undra om de har blivit mumifierade. Tänk att de kan stå så tvärstilla så länge!!! De är fortfarande 5-10 cm, suck.
Kristina zon 3
11-06-2003, 12:41
Jaha, då får det nog bli undantaget för "silverfallen" tills dom behagar sätta lite fart. Såg att ni sått tidigare än vad jag gjort, mina frö kom nog inte i jorden förrän i slutet av feb, så förmodligen har jag inte en chans i tävlingen "längst ranka på silverfallet". Vi får väl återkomma om det händer något.
Hälsningar
Kristina
Jenny E J
12-06-2003, 12:44
Hej
Sådde mina i slutet av Mars (!) de stog inne till slutet av april då jag skolade om dem och placerade i växthuset. Skolade om igen för tre veckor sedan och minsann, nog har de växt.. Mycket snabbt på slutet.
-mycket ljus, -flera omskolningar i näringsrik jord, -svala nätter varma dagar. Har precis (igår) satt ut dem i krukor. Får se om de stannar upp..
zon 3
//jenny
Inger GMT
12-06-2003, 13:26
Jag har också varit besviken. Hade väntat mig att Silvernjurvindan skulle vara snabbväxande.
Tyckte att dom stod helt still, trots växtbelysning o omvårdnad.
Så plötsligt när jag planterade ut dem i stora krukor tillsammans med andra blommor har dom satt fart.Nu växer de så det faktiskt syns.
Så ännu finns det hopp.
Hälsningar Inger
Louise i Göteborg
13-06-2003, 08:10
Fyra plantor åkte ut i ampel etc för ett par veckor sedan - snigelfart. De två som "blev över" och står kvar i växthuset växer så det knakar. Den sista veckan spurtade dom iväg och en är dryga halvmetern.
Slutsats? Vi kanske skall vänta med att plantera ut dessa till det blir riktigt, riktigt varmt.
Kristina zon 3
13-06-2003, 08:15
Halvmeter!!!!!

precis så hade jag tänkt mig. Men inte då mina är snarare 1 dm. Men förmodligen har jag satt ut mina lite för tidigt, cirka 2 veckor sedan. Ska med spänning vänta och mäta.
Hälsningar
Kristina
Adri-Anne
13-06-2003, 09:18
Samma här, ingen fart alls. Sådde den i mitten av februari och planterade den ut för ca tre veckor sedan i en kruka med bergsbambu, skulle bli så fint med blomrankorna som föll utöver krukan. Det kan jag troligen glömma.
Helen i Piteå Zon 5
13-06-2003, 09:39
Sådde mina frön i början av mars, och inte är dom stora heller, ca.10cm. så det blir nog inget förrän ev. till hösten då det är dags att skura ut krukorna./Helen
evarina
13-06-2003, 10:47
Har de inte silvernjurvinda i gröna rum för några veckor sedan (i det programmet som handlade och små ytor, krukor, balkongeer etc) ? Där tror jag att blomsterkillen också tyckte att det gick långsamt.
/Eva
Kristina zon 3
13-06-2003, 10:57
Eftersom det är flera som tycker att "silverfallet" är en riktig slöing, så har jag frågat Weibulls (där jag köpte frö) om de har några idéer eller förslag eller om det helt enkelt är så att den är lite trög. Återkommer så snart jag fått svar från dem.
Kristina
Blomstersmurfen
15-06-2003, 20:00
Kan verkligen hålla med. Mina såddes i feb och har stått i 24 graders växthus sedan dess, och jag planterade nu ut dem förra veckan. Längsta rankan är kanske 15 cm och dessutom fick jag bara 5 st på hela påsen jag köpte från Weibulls. Klart besviken.
Faktiskt så har jag bara förlorat 1 planta.
Alla grodde och kom upp men sen dog en, för ett tag sedan.
Så det måste jag säga har varit bra med denna sort.
Av andra sorter har jag inte klarat en endaste en, t.ex Vestia Lycioides & Nicotiana "Lemon Tree".
Trots att de har åkt in i svalen en period.
Kristina zon 3
17-06-2003, 09:53
Hej igen.
Hur långa är rankorna nu. Mina har inte ökat synbart

. Fick idag svar från Weibulls. "Silvervindan kräver mycket ljus och värme. Med tanke på den årstid som vi
nu går in i ska det nog bli bra nu." Jaha,

vi får väl hoppas på det.
Hälsningar
Kristina
Louise i Göteborg
17-06-2003, 10:42
Detta stöder min ju teori om att inte plantera ut dom för tidigt. Men så var det där med att leva som man lär......
Även rekordplantan på en styv halvmeter är nu utplanterad - tvärstopp. Men de första som nu kanske vant sig vid "kylan" börjar faktiskt röra på sig. Låt oss hoppas på mycket sol och värme, inte bara för silvernjurvindan.
Hej!
Mina har inte ökat något sedan sist.
Kanske inte så konstigt med dessa kalla nätter -och dagar, som jag nämnt i "småprat".
Har ännu (!) inte planterat ut i balkonglådorna, väntar på mer värme och tillväxt.
Eftersom jag inte har gjort det än får nog silverrackarna övernatta i bodan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.