Jag har haft min lilla, numera rätt så vanvårdade, trädgård i snart 27 år. I början kunde vi inget. Då sa sa en granne för att trösta oss att "oroa er inte, trädgårdsintresset kommer med tiden". Vi väntar fortfarande på Det Stora Intresset! På senare år har vi läst och hört att trädgårdsarbete är en terapi. Terapi för vad frågar vi oss. Jag säger vi/oss för intresset för trädgårdsarbete är om möjligt lägre hos maken än hos mig med undantag för rosorna, dom gillar han. Sen klipper han gräset också.
Det är omvårdnanden som är problemet för oss båda. Ingen av oss gillar att gräva eller rensa ogräs mm underhåll.
Gräsmattan är en katastrof men mossa är också grönt och ögontrösten är vacker men den försvinner ju vid klippning. Brunörten är ju vackert lila men försvinner också vid klippning. Läkebladen är ett elände. Maskrosorna avskyr jag!
Numera har jag gett upp hoppet om annueller, det får vara perenner.
Så här är det: varje gång jag gjort praktiska försök att förverkliga mitt (faktiskt rätt stora) teoretiska trädgårdsintresse så har det stupat på alla odjur som äter upp och förstör. Små odjur. Såna som kryper, ålar, flyger. Krälar. Droppen kom häromåret då dom äckliga mördarsniglarna etablerade sig här. Nu kan man inte ens gå barfota i gräset

Sen är det så att på våren skall väldigt mycket göras utomhus och så håller man på fram till semestern. När den är slut - ja då är det ajöss med trädgården också. Då dalar intresset som en gråsten. Egentligen hade det varit bättre med en båt! Hm.
Tja, ovanstående eländesbeskrivning är ett av skälen till att jag hänger här på Odla. Jag tänkte som så att jag kanske kunde bli inspirerad till lite mer ansträngning om jag är omgiven av sådana människor som tycker det är kul med trädgård.
Och ni har nästan lyckats!
- I år skall jag göra slag i saken och ta hem någon som kan ta bort det fula halvdöda plommonträdet tex.
- Jag skall gräva bort två tredjedelar av Napoleons knappar som spridit sig över alla bräddar.
- Jag skall gräva upp runt svartavinbärsbusken så inte gräset klänger så mycket i den.
- Rosenrabatten skall rensas och göras fin. Lavendeln som står i samma rabatt skall ansas (ok, det brukar jag göra, jag gillar lavendel)
- Jag skall äta upp all kirskål som hotar att kväva bondpionen och den gula Lucia-rosen.
- Jag skall flytta på buskpionen och kraftigt beskära min vinteriberis (min ögonsten, kommer från en fröpåse 1983).
Jag har insett att jorden (mer lera än jord) betyder mer än zonen (det påstås vara Zon 2 här - pyttsan, det är minst 5 så som det blåser runt knutarna här med saltblandad luft). Skall försöka ta hänsyn till det om jag nu köper nya växter
Nu förstår ni varför jag är här. Och jag tänker bli kvar. Jag lär mig men jag har föga att lära ut!