anna_rispan
Ja, jag har svurit över min a-kassa ett tusentalgånger. Jag har haft samma stämplingsperiod sedan studenten 2000. Ja, jag fick ju inte stämplingsperioden gratis o på en gång, men bara en period har jag gnagt på.
Sen började dagarna sina och jag skulle börja studera. Jag räknade med berått mod på att de gamla dagarna skulle ta slut o tack vare min flit få en ny period. Men så hamnar jag i en aktivitetsmakapär så mina dagar tog inte slut. Nu sitter jag med 12,5 dagar kvar och vet varken ut eller in.
Förutsatt att jag avslutar mina studier o tar examen som gymnasielärare....Eller ska jag betala 417 spänn i månaden...Eller ska jag gå ur a-kassan...Ska sambon ta hemförsäkring genom sitt fack....Ska jag gå med som studerandemedlem i lärarfacken....Ja det är väl en ciljon frågor som snurra nu....

Enligt artikeln är de inte helt säkra på a-kassorna heller. Vad som gäller. Så jag kanske ska skita i det o betala in ett halvår till eller????

Artikel i studenternas tidning Kåranensid 10.

Jag bara luftar tankar lite. wacko.gif duh.gif

Hade inte klarat min ekonomi utan a-kassan då. Men nu som student blir det en rätt stor börda ekonomiskt.
LadyG
Oj du, du har inga lätta beslut att fatta. Tyvärr vågar jag inte råda, det kan jag alldeles för lite om saken för att våga. Men jag håller tummarna för dig och att det blir bra tillslut!
faith
Du har numera en övergångsperiod på bara 5 år, tidigare var den 7 år. Också något att tänka på.

Jag sitter i en liknande sits och vet inte hur jag ska göra. Jag har pratat med a-kassan i telefon för en vecka sedan och fick information om för- och nackdelar med att stanna kvar/gå ur, men dessa gäller ju min specifika situation, som skiljer sig ganska mycket från din.

Jag har tyvärr inget råd att ge dig. Jag har inte heller kunnat fatta beslut för egen del än.
anna_rispan
Mmm, jag måste ju börja med att komma på exakt vad jag ska fråga. Sen är det väl bara att börja maila och ringa till alla olika ställen.

tillägg efter att ha läst Faiths inlägg.
ja tydligen så finns det en variant som säger att är man i en period så får man hoppa på den efter studierna om de är helt avslutade. men med 12,5 dagar o hur blir det sedan då???? det blir en bunt till frågor efter att jag läst artikeln ju..

Det är väl så att det inte finns några enkla svar. Utan bara personliga.
Penstemon
Ja, det kommer att bli svårare och svårare. Var på fackmöte förra veckan. Om man jobbar mer än 6 mån. Så skulle man räkna den inkomsten+ de sex arbetslösa mån / på 12 mån och skulle man då vara nere i 65% förre så skulle man få 65% av den nya inkomsten om jag förstod det rätt. Snart kommer dom att måsta skaffa fattighuset igen! thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon