Full version: Gödsla pelargoner
dalarna
Hej igen!

En enkel fråga: Hur ofta ska man ge pelargoner näring för att de ska bli stimularade att blomma? Vilken slags näringslösning?
Betty
Jag ger mina pellisar vanlig flytande blomgödning, typ Blomstra och Substral. De får gödningsvatten en gång/ vecka.
Shyme
det vart ett för mycket!

Se nedan.... wacko.gif
Shyme
Tipsar om Svenska pelargonsällskapet speciellt länsidan där det finns månfga privata sidor med råd och tips.

Som jag har förstått det så kan du ge vad för typ av näring som helst. Jag använder Blomstra men jag har läst om en del som anväder blåkorn trots att andra säger att pelargoner inte ska ha så mycket kväve (vilket det är i blåkorn). Guldvatten (utspädd urin) är också något som pelargonerna ska tycker om.

Man ska i princip inte heller kunna ge pelargoner för mycket näring, de gillar mycket näring.
Eva i Skåne
De senaste åren har jag kört med långtidsgödning i krukorna. Det är så bekvämt att ösa i ett par skedar i jorden när man sätter dem och sen växer de och fordas hela sommaren tongue.gif wub.gif
pelun
Om dom odlas ute i krukor kan man ge höns skit en näve i krukan, då blommar dom som den och blir jättestora.

Pelle
anne
tongue.gif Ja lite hönsgödsel och jord som blandas upp med krysans gör susen.
För att främja rotbildningen och få kraftiga plantor så får mina lite torr jäst också. Kolla in mina pellisar i albumet så ser ni själva att det funkar, trodde inte själv på det när jag fick tipset.
Jag ger dem också några korn (blå).
Men om man vill att de skall blomma mycket så låt dem torka innan nästa vattning. Lycka till Anne. tongue.gif
katti
Jäst, strör du ut den som den är? och hur mycket? hur ofta?
anne
tongue.gif En gång var fjortonde dag ungefär, tar du torr jäst en liten nypa och lägger på nytt när du vattnat bort jästen . Man kan också ta det direkt i vatten kannan en halv tesked till en liter vatten. Rötterna blir kraftiga och fina och jag tycker att färgerna och bladen blir klarare. lycka till Anne wub.gif
katti
Det ska jag testa, tack för tipset biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon