*hehoc*
[attachment=317:P1050676.JPG]

Antagligen tar blomning lite på denna, lilla Rhododendrons krafter, men den är ju så fin! Detta är en stickling från september 2006. Växer i sällskap med sju andra Rh. dvärgar och hybrider av vildarter i sovrumsfönstret i dagsljuslysrör. På natten ligger temperaturen på ~ 10 grader och på dagen 5-8 grader till. Snart kommer även en annan av dessa att blomma.
vickeva
WOW, *imponerad*
kerstin z5-6
såå söt ! yes.gif
Fenja
Så söt!! Får jag kapa tråden lite och fråga hur du gör när du tar sticklingar på rhoddar? Jag måste klippa mina och det är lite synd att slänga allt tycker jag!
Mvh
Fenja
Lena i Torslanda
Är det 'Kermesina' Anja? Mina har blommat över nu coh börjat med tillväxt av nya skott så det ahr inte sugit musten ur dem att vi låtit dem blomma. kompiskram.gif
*hehoc*
kompiskram.gif Ja, Lena, det är 'Kermesina' och den har redan nya bladskott så att jag tror väl inte heller att det är någon fara.
Christer i Falköping

Får jag kapa tråden lite och fråga hur du gör när du tar sticklingar på rhoddar? Jag måste klippa mina och det är lite synd att slänga allt tycker jag!
Mvh
Fenja

Bästa tiden är när de börjar bli halvförvedade, ta ett toppskott och strippa av de flesta bladen och klipp gärna de bladen du har kvar i hälften ungefär. De skall ställas i ständigt fuktig okalkad torv, ha gärna en plastpåse över den, och ställ den skuggigt. Bäst är att övervintra den svalt och ljust första vintern. Obs! det kan ta en bra tid innan den rotar sig. Man kan också ta bladsticklingar, men det är svårare och tar längre tid, men å andra sidan får man desto fler på bara en kvist. Då skär man av blader med en klsack som skall vara minst en centimeter lång och gärna en halv centimeter tjock. Klacken skall vara tryckt mot jorden hele tiden. Dessutom måste det finnas en tydlig knopp vid bladfästet, annars funkar det inte. Har gjort det en gång med ett tiotal bladsticklingar, en tog sig och började växa, men så glömde jag av det där med att växter behöver vatten laugh.gif
Christer.
Fenja
Tack snälla Christer, då ska jag testa så med grenar så får vi se!
Mvh
Fenja
*hehoc*
Det går förvånandsvärt fort att rota dessa sticklingar. Mina stack jag i slutet av september och redan i december hade de allra flesta bildat rötter. Fördelen med att sticka är att man får fort blombara plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon