Får jag kapa tråden lite och fråga hur du gör när du tar sticklingar på rhoddar? Jag måste klippa mina och det är lite synd att slänga allt tycker jag!
Mvh
Fenja
Bästa tiden är när de börjar bli halvförvedade, ta ett toppskott och strippa av de flesta bladen och klipp gärna de bladen du har kvar i hälften ungefär. De skall ställas i ständigt fuktig okalkad torv, ha gärna en plastpåse över den, och ställ den skuggigt. Bäst är att övervintra den svalt och ljust första vintern. Obs! det kan ta en bra tid innan den rotar sig. Man kan också ta bladsticklingar, men det är svårare och tar längre tid, men å andra sidan får man desto fler på bara en kvist. Då skär man av blader med en klsack som skall vara minst en centimeter lång och gärna en halv centimeter tjock. Klacken skall vara tryckt mot jorden hele tiden. Dessutom måste det finnas en tydlig knopp vid bladfästet, annars funkar det inte. Har gjort det en gång med ett tiotal bladsticklingar, en tog sig och började växa, men så glömde jag av det där med att växter behöver vatten
Christer.