|
Österläge
08-03-2007, 17:18
En efterlysning till alla Odlaiter i Sthlm-området! Jag ska till Sthlm nästa helg o tänkte passa på att besöka någon trädgård eller park eller liknande. Inte ren plantskola, det finns ju i Göteborg oxå och jag kan inte ta massa plantor med på tåget...  De jag själv har snokat reda på finns är Bergianska trädgården, Ulriksdals slottsträdgård, Drottningholms slottsträdgård, Rosendals trädgård (där har jag iofs redan varit). Gärna omdömen om dessa och tips på andra sevärda!  på förhand!
Zetas öppnar nu på måndag den 12:e. Det är ju en plantskola men med en underbar trädgård att gå och njuta och inspireras av. (www.zetas.nu) Kan dessutom rekommendera deras café som brukar ha härliga lite udda rätter som är fräscht upplagda. Du kan dessutom ta ett glas vin till och sitta och titta ut över trädgården under infravärme om du vill. Ser att det ska bli sol och 12 grader här på måndag torvan
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2007, 18:48
Det är ju inte mycket att se utomhus även om det mesta av snön har försvunnit de senaste dagarna.
I bergianska trädgården finns dock Edvard Andersson växthuset där man kan titta på växter.
Kan tipsa om Bergianska, ifall det är öppet. Superfint. Växthuset med tropiska växter kanske är tillgänligt? :-)
*Stintan*
09-03-2007, 09:34
Säger som Åsa, kanske inte så mycket att se utomhus just nu men här kan du läsa om Bergianska och i Ulriksdals slottsträdgård huserar ju Bosse Rapne, där finns också ett trevligt trädgårdscafé Ulriksdal
Österläge
09-03-2007, 10:56
CITAT (Stintan43 @ 09-03-2007, 09:34)  Säger som Åsa, kanske inte så mycket att se utomhus just nu men här kan du läsa om Bergianska och i Ulriksdals slottsträdgård huserar ju Bosse Rapne, där finns också ett trevligt trädgårdscafé UlriksdalNej det är ju lite fel årstid... Vi ska till Sthlm av andra anledningar (Dolly Parton!  ) och då tänkte jag passa på att se någon trädågård när jag är där... Tilläggas bör kanske att jag ska få med mig måttligt trädgårdsintresserade kompisar o sambo, så det är ju bra om det även kan intressera dem...  Men ett trädgårdscafé är ju bra att locka med! Fler förslag/omdömen?
*Stintan*
09-03-2007, 11:25
Drottningholms slottspark är kanske inte så kul att besöka så här års men på sommaren är det fint. Rosendal är ju alltid trevligt men det vet du ju redan. Sen finns ju Fjärilshuset i Hagaparken som är trevligt. På den här sidan kan du läsa om fler ställen Stockholm town
ewa zon 3
09-03-2007, 12:33
CITAT (uteplatsen @ 09-03-2007, 10:56)  Nej det är ju lite fel årstid... Vi ska till Sthlm av andra anledningar (Dolly Parton!  ) och då tänkte jag passa på att se någon trädågård när jag är där... Tilläggas bör kanske att jag ska få med mig måttligt trädgårdsintresserade kompisar o sambo, så det är ju bra om det även kan intressera dem...  Men ett trädgårdscafé är ju bra att locka med! Fler förslag/omdömen?  Jag skulle satsa på Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården. Det brukar uppskattas även av de mindre växt- och trädgårdsintresserade eftersom det är så skönt att strosa runt i det behagliga klimatet där inne. Om ni ska fika så finns det en stor "balkong" inne i växthuset och om det finns plats så är det mycket trevligare sitta där än i fiket vid entrén. I Orangeriet alldeles i närheten pågår det en pelargonutställning tom sön 18 mars. Det är också försäljning av sticklingar i anslutning till utställningen. Fjärilshuset i Hagaparken är också ett bra förslag. Det passar alla. FjärilshusetHoppas ni får en trevlig helg i Storstan /Ewa
Österläge
09-03-2007, 15:41
CITAT (ewa zon 3 @ 09-03-2007, 12:33)  Jag skulle satsa på Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården. Det brukar uppskattas även av de mindre växt- och trädgårdsintresserade eftersom det är så skönt att strosa runt i det behagliga klimatet där inne. Om ni ska fika så finns det en stor "balkong" inne i växthuset och om det finns plats så är det mycket trevligare sitta där än i fiket vid entrén. I Orangeriet alldeles i närheten pågår det en pelargonutställning tom sön 18 mars. Det är också försäljning av sticklingar i anslutning till utställningen. Fjärilshuset i Hagaparken är också ett bra förslag. Det passar alla. FjärilshusetHoppas ni får en trevlig helg i Storstan /Ewa Tack för det! Bergianska och Fjärilshuset låter ju bra, kanske satsar på dem... Bergianska ligger väl i närheten av Cosmonova? Vi funderar på att gå dit nämligen... Hur är Ulriksdals trädgårdsbutik? Den verkar ha så fina saker av det jag ser på nätet, är den bra? Väldigt dyr...?
emmapemma
09-03-2007, 15:51
Om du är på Ulriksdal MÅSTE du äta deras vegetariska buffé - helt underbar! Deras grejer är ju inte jättebilliga, men oftast överkomliga (om man prioriterar lite). Det är ju inte som rustas trädgårdsprydnader i pris  Cosmonova och Ulriksdal ligger ganska nära. Åker du bil? Då tar det ca 5-10 min att komma dit. Med tunnelbana/buss kan det bli något knökigare. Cosmonova ligger på Universitetets t-station, Ulriksdals slott ligger vid Bergshamra, men en rejäl promenad. Det går säkert någon buss i närheten också, men det har jag ingen koll på. OK, nu såg jag att du undrade om Cosmonova och Bergianska. Ja, de ligger 2 minuters promenad från varandra.
Österläge
09-03-2007, 16:00
CITAT (emmapemma @ 09-03-2007, 15:51)  Om du är på Ulriksdal MÅSTE du äta deras vegetariska buffé - helt underbar! Deras grejer är ju inte jättebilliga, men oftast överkomliga (om man prioriterar lite). Det är ju inte som rustas trädgårdsprydnader i pris  Cosmonova och Ulriksdal ligger ganska nära. Åker du bil? Då tar det ca 5-10 min att komma dit. Med tunnelbana/buss kan det bli något knökigare. Cosmonova ligger på Universitetets t-station, Ulriksdals slott ligger vid Bergshamra, men en rejäl promenad. Det går säkert någon buss i närheten också, men det har jag ingen koll på. OK, nu såg jag att du undrade om Cosmonova och Bergianska. Ja, de ligger 2 minuters promenad från varandra. Ulriksdl vore kanske värt ett besök, om jag får köpa nåt för min sambo... Våra kompisar har bil så vi kanske tar den. Vore kul att hinna med både Ulriksdal o Bergianska, eller kanske Fjärilshuset... Får väl kolla med de andra vad de vill göra, känner jag min sambo rätt vill han inte göra för mycket o jag kan ju inte verka helt obstinat med det här med trädgårdar...
emmapemma
09-03-2007, 16:13
Fast äta måste ni, och den buffén... jaaaa, jag åker dit ibland för att äta lunch... superduper... det är värt ett besök bara för maten!
Österläge
09-03-2007, 16:15
Ja äta måste man ju! Det är ett bra argument...  Har de bara vegetarisk mat eller även annat?
emmapemma
09-03-2007, 16:17
Jag tror att allt är vegetariskt... men det behöver du ju inte säga  Hur ska du veta det?
*Stintan*
09-03-2007, 16:17
Dessutom är det inte sååå väldigt långt emellan.
Vilken bra tråd, den vill jag inte ska ramla ner för långt i listan!!!
myrtille
10-03-2007, 20:27
Jag tycker också mycket om Bergianska. Om du är intresserad av orkidéer rekommenderar jag Orchidéhuset på Tegnergatan (tunnelbana Rådmansgatan), otrolig bredd i sortimentet, kunnig personal och just nu 50 procent på alla orkidéer. De brukar samarbeta med Bergianska.
Varining: Om du vill se någon speciell film på Cosmonova - beställ biljetter i förväg! Det är ofta slutsålt....
Österläge
12-03-2007, 19:46
CITAT (stina @ 11-03-2007, 18:22)  Varining: Om du vill se någon speciell film på Cosmonova - beställ biljetter i förväg! Det är ofta slutsålt.... Ok, tack för tipset! Ska kolla med de andra... Myrtille, jag gillar iofs orkidéer oxå, men kanske tar det nån annan gång... Tack för tipset!!
Ewa smålänska höglandet
13-03-2007, 08:33
Ska också kolla Dolly
Österläge
13-03-2007, 13:13
Såg en annan tråd om Sthlm, bl a finns utställningen Blomsterspråk på Nationalmuseum, verkar bra! http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry574653
Österläge
23-03-2007, 21:21
Nu har jag varit i Sthlm o tänkte berätta om mina besök...  Vi var på Bergianska, det var ju inte mkt att se i uteträdgårdarna men det är säkert jättefint på sommaren!! Men vi var en lång stund i Edvard Anderssons växthus, det var riktigt trevligt!  Härligt lagom varmt o intressanta växter, alltid kul att se apelsin, oliver, vanilj mfl mfl IRL... Även de mindre växtintresserade i sällskapet uppskattade besöket! Vi var även på Nationalmuseum o såg utställningen Blomspråk, kan rekommenderas!
Nu kommer ju mitt tips lite sent ... men kanske nån annan som ska till stockholm? Nära Rosendal ligger Prins Eugens Waldermars udde. Tror det är samma busshållplats. Konst visas inomhus. Brukar vara bra utställningar. Bakom huset finns en trädgård som ligger längs vattnet. Fint. Därifrån kan man gå längs strandkanten bortåt en bit. Vackert. Sen kan man gå in mot stan också. Fortsätta på fler museer eller fika/äta lite. Har glömt vad stället heter strax före Liljevalchs. Något med blå och kanske port. Ja, Blå porten tror jag.
emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|