Aries
I höstas planterade jag mina allra första vårlökar och tulpaner.
Så idag regnade det hos oss så mycket av snön smälte bort. Därför gjorde jag en runda i trädgården och grävde lite i snön för att se om nåt kommit fram. Och visst fanns det små "knoppar" av både krokus och pärlhyacinter. bravo.gif
Däremot var det hål i marken där jag grävt ner tulpanlökarna. crying.gif dunno.gif
Har ju sett att rådjuren grävt lite i trädgården under vintern eller kan sorkarna ha ätit dessa?
Himla trist är det i alla fall. Hoppas nån tulpan har klarat sig undan.
Penstemon
Jag gruvar mig till våren. Här är det snö kvar. Jag har sett fullt av råttgångar till min nya rabatt vid vägen. Jag undrar bara vad som har klarat sig. Förra gången tog dom halva jordgubbslandet och min kära julros knoppar.
Ciczi
trist, verkligen trist...

jag har tur som slipper det mitt inne i stan

Ciczi
Flyguy
Här är det på gång, jag satte en hel del silvestris, vildtulpaner, i höstas bland magnolior, azaleor och annat trevligt, nu bryter dom upp genom de drivor av snö som fortfarande trotsar värmen. thumbsup.gif

Känns fint med ett kvitto på liv redan innan snön är borta! biggrin.gif
e_sedell
Vad tråkigt sad.gif

Vi har aldrig fått några lökar uppätna, men i år tror vi de vart och käkat lite. Men bara i ena kanten av rabatten som tur är.

Så bor vi ju utanför stan också, där det inte är så mycket råttor ^^ (ciczi flirting.gif )
Gossen Ruda
Man vet aldrig med rådjur men jag betvivlar att dom gräver upp lökar, dom brukar mest kapa stjälkarna jäms med marken. Tror nog mer på sork.
Aries
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 22:41) *
Man vet aldrig med rådjur men jag betvivlar att dom gräver upp lökar, dom brukar mest kapa stjälkarna jäms med marken. Tror nog mer på sork.

Jag tror också mer på sorken själv, men jag såg under vintern att rådjuren hade grävt lite i snön ungefär där tulpanerna fanns. Fast de hittade säkert något annat gottigt istället. För de åt upp de vårlöksknoppar som redan hade hunnit sticka upp innan snön kom.
Och sorkar finns det gott om här. Senast igår såg jag en springa över en snödriva. Och på de ställen där snön finns kvar som ett tunt lager syns deras gångar. Just där vi planerar att anlägga gräsmatta nu på våren. Undrar om gräsmattan får vara ifred från dem sen?

e_sedell: Ja, råttorna slipper vi också här ute i skogen. giggle.gif
Gossen Ruda
Rådjuren kan ofta sparka bort snön och lite jord för att komma åt godsakerna men några grävare är dom inte. Sorkarna struntar nog i gräsmattan men kanske tar dom lite gräsfrön. Jag hade en gång en musyngling som åt gräsfrön för mig. Den var så söt och orädd att jag lät den hållas. Filmade den bara lite.
emmapemma
Rådjur ska ligga griljerade på ett fat devil.gif Grannarna hade förra året besök av kaniner... jag hoppas de trivs bra där, för hos mig får de INTE bo! Kaninerna alltså smile.gif

Förra året hade rådjuren missat tulpanlökarna på framsidan. De kom upp och knopparna började spricka... då kommer min dotter och plockar dem åt mig!!!

I höstas planterade jag lökar i lådor i mitt kallväxthus för att rådjuren inte ska kunna komma åt dem (och inte något annat djur heller!)(tre lådor, två med papegojtulpaner, en med liljeblommande). De liljeblommande har börjat titta upp, men papegojtulpanerna verkar ha gått hädan -cry-.gif
titti49zon6
Jag vet hur du känner det om det är SORK som varit i farten nono.gif
Planterade ca 600 lökar för två år sen och under viter/vår härjade sorkarna i rabatterna
hål överallt och långa gångar i rabatterna mad.gif knappt något kom upp och svårt var det att få fast dom i fällorna
Prövade med allsköns mums som dom åt upp men dom fastnade inte, nej dom är listiga rackare.
Jag prövade tillochmed att sy in en bit morot i ett plastnät,lindade järntråd runt och satte fast en avklippt spik på fällan men
när jag skulle vittja så hade dom rackarna ätit upp moroten och resten var kvar,fällan hade smällt igen och sorken fått sig en munsbit utan att fastna, dom är svårfångade -cry-.gif
Nu blev jag till slut av med dom men bävar för våren då jag sett att det varit några sork eller möss o härjat under snön
även om jag avskyr möss så hoppas jag att de är dessa som varit i farten eftersom dom inte äter lökar
Har planterat flera hundra nya lökar och vill se dom blomma och inte bli sorkföda
Penstemon
Den jag såg fara under snön vid min bänk, var en näbbråtta. Vet om dom äter blommor? Kattor äter dom inte, det vet jag. Det råkar ju vara flera råtthål också. Har ju både tulpaner, bolllök, lilja m.m där.
*Stintan*
Nån näbbråtta tror jag inte du har sett för såna finns inte däremot näbbmöss och dom vill inte katterna ha nej men dom äter inte heller upp dina lökar. Har du en massa hål i marken runt om så är det säkert sork och dom är inte helt lätt att bli av med. Ett tipps är att peta ner vitlöksklyftor(många) runt i stort sett allt man planterar i sin trädgård om man vet att det finns sork det hjälpte hos mej men hur man helt blir av med dom rackarna vet jag inte.
Ramoth
Tralla lalla la Vad jag är glad att jag har katt ... yahoo.gif
Bor på landet så katterna trygt kan gå ut.
Möss och sorkar är däremot inte lika trygga fear.gif
Inte ens näbbmössen går säkra. Katterna nöjer sig dock med att bita ihjäl dem. Äter dem gör de inte.
Härjningar i rabatterna av gnagar har jag hittills varit förskonad från.
Sommartid härjar å andra sidan hönsen rätt friskt om jag inte passar dom . . .
Tupp i vin ska vara gott sägs det whist.gif

Vårlök zon 2
Min trädgård är utsatt för rena huliganattackerena av rådjur!! De äter det mesta, mycket gärna sådant som de enligt böckerna inte tycker om, är det några buskar de inte gillar kan de alltid förstöra dem ändå genom att feja hornen mot dem och en hobby de har är att sparka upp växter och lökar ur marken. Funderar på att ringa Runar och be honom komma och sitta i min trädgård...
Aries
Igår hade all snö smält bort där jag satte tulpaner och JAA!!! det var flera stycken som hade klarat sig undan odjuren! yahoo.gif
Nu hoppas jag att rådjuren inte kommer och äter upp de som kikar upp istället. nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon