Full version: Bowallia
Elisabeth P
Nu har jag skt, men inte hittat mer n mitt egna tidigare inlgg. S crazy.gif
Varfr torkar bladen tro? help.gif
Den str svalt och under lysrr, men vissa blad torkar. sad.gif fast jorden r stndigt fuktig.
r det normalt att s kan ske, eller gr jag ngot fel?
Kan den mjligen ha kommit fr nra lysrren (fast den har inte varit i direkt kontakt med lyset)

r lite rdd att fler blad torkar s att den inte orkar mer unsure.gif
greven
Jag var med om ngot liknande fr ngra r sedan.

Tyvrr var det svamp som hade angripit noderna, allts bladfstena. Svrbehandlat s jag gjorde mig av med min -cry-.gif
Elisabeth P
SVAMP????? Usch och fy!!! -cry-.gif
Kan det smitta till de andra vxterna s slnger jag de genast?
Vad beror det p? - Hur kan man undvika att vissa vxter fr svamp?
greven
Det jag fick reda p, om min vxt, var att denna svampen bara angrep just denna familj (eller t.om. slkt).

Det skulle bero p fukt, men jag hade den inne och hade bara duchat den vid ngra tillfllen. Fick svamp efter sissta gngen jag duchade den. Min stog rellativt mrkt ocks s det kan va en bov i dramat. (Den vxte ganska bra nd.)

Jag skulle tro att det fljde med nda frn odlaren, eller att det kommit in ngon stans p vgen till mig.
Elisabeth P
Men om det bara angriper denna vxt, eller slkte s kanske man nd kan gra att frsk att behandla?
Hur behandlar man i s fall?
Vill ju inte p ngot vis frstta mina andra sm i fara.
e_sedell
Det finns svampmedel, men s vitt jag vet inga bra fr privatanvndare.

Det bsta r nog att plocka blad s fort de angrips, och skta den s mt man bara kan.
Christer i Falkping
Du kan ju alltid testa med ngot svampddande medel till marmelad och saft! Atamon kan du ju hitta verallt, det r i alla fall vrt ett frsk.
Christer.
Elisabeth P
Atamon, det r vl ett konserveringsmedel? Tror t.o.m att jag har det hemma.
Blandar jag det med vatten och sprutar p i s fall?
Christer i Falkping
Om svamp angreppet sitter i rtterna borde det vara vettigare att vattna med det. Samma styrka som till saft skulle jag tror blir bra.
Christer.
Elisabeth P
Ska testas thanks.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon