tinamia
08-03-2007, 20:03
Jag har en Hoya serpens vars blad skrupnar och blivit tunna. Är det för mycket eller för lite vatten? Ska denna hoya vattnas ofta? Hur gör ni andra?
Har du kollat så att du inte fått ohyra på den?
Mvh
Fenja
maimiti
08-03-2007, 20:51
H. serpens gillar inte att torka så det kan vara för lite vatten, eller för varmt (den är svalväxande)... Min får torra blad om jag glömmer vattna så att den hinner bli torr innan jag är framme med vattenkannan igen. Iår satsar jag hårt på självvattnande krukor till arter som inte gillar att bli torra. Har tidigare gjort så att jag blandat extra mycket vitmossa i jorden till dessa arter, men jag tror att långtidsbevattning är smidigare i längden.
tinamia
08-03-2007, 21:31
Ja, det är nog för lite vatten. Annars har jag läst att man inte ska vattna för ofta när det gäller Hoyor. Är rädd att vattna ihjäl dem. Vilka sorter är lätta och snabbväxande?
maimiti
09-03-2007, 08:34
Att man inte ska vattna hoyor ofta, eller ännu värre att alla gillar att stå torra, är en gammal myt som tycks vara svår att slå hål i. Tvärtom gillar de flesta hoyor regelbunden vattning och att inte bli helt torra. Vissa är tom så känsliga att rötterna dör om de står torra bara lite för länge. Jag har själv gjort misstagen att glömma lite för ofta vilket vissa arter tagit stryk av.
Vilka som är lätta och snabbväxande är svårt att säga eftersom det kan variera en hel del beroende på inomhusmijlön. Men, generellt sett är pubicalyxer lätta (finns flera olika). Hoya lacunosa är lättodlad, snabbväxande och lättblommad hos de flesta liksom Hoya multiflora. Sen tycker ju jag att Hoya macgillivrayi är lättodlad och blommorna är ju otroligt spektakulära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.