Ni allvetande,
När vi satte in ny köksbänk, så blev det 6 cm "över" på ena sidan. Där satte snickaren en snutt av träbänk för oss att kakla på. Men det funkade ju inte! Han visste tydligen inte, och inte jag heller - då - att man inte kan kakla på trä, utan att man måste ha något oorganiskt material som underlag.
Jag kaklade på denna remsa, som blev som en kort fortsättning på diskbänken innan väggen, vilket blev snyggt och bra med ett extra litet utrymme för diskstället, men... Nu har det alltså möglat och börjat lossna. Nu står jag i begrepp att göra om det hela, alltså knacka bort kaklet och byta ut biten av träbänk. Men vad ska man ha för underlag i stället? På byggvaruhuset såg killen ut som ett frågetecken, så jag frågar nu er. Någon som har någon bra idé? Det handlar alltså om en bit på 6x60 cm som jag ska kakla på för att kunna ställa diskstället på. På ena sidan den här remsan är diskbänken och på den andra en kaklad vägg.
Tack för att ni tar er tid att läsa!
*Stintan*
08-03-2007, 20:41
Gipsskiva och fuktspärr skulle väl fungera:)
Direkt på träskivan kan du lägga en vanlig primer som fuktspärr och fix på det
fruberglund
08-03-2007, 23:22
Gipsskiva är det som rekommenderas som underlag till kakel, konstigt att inte byggkillen visste det när till och med jag som är amatör vet det

(har kaklat vårt kök själv) I kök behövs ingen fuktspärr eftersom det inte klassas som våtrum, det är så pass lite vatten som kommer i kontakt med kakel i kök.
Ooops, nu läste jag om och såg att du ska ha det som bänk...ja då är det nog läge för våtskikt ändå
Whiskuchi
09-03-2007, 08:19
Gipsskiva

Och har du diskstället stående där bör du ha tätskikt också.
Det lutar ju åt gipsskiva förstår jag (fast jag önskar att jag slapp byta, för det verkar svårt och jobbigt - nej, men vad säger jag, det känns kul och är säkert enkelt också).
När man väl fått gipsskivan på plats så känns det ju inte svårt att lägga kakel på. Men vad jag undrar är, änden av skivan, som är synlig, den del man så att säga lutar sig mot när man står mot bänken, vad ska man göra med den? Man vill ju liksom inte ha en bit gipsskiva i genomskärning synlig där. Tror ni att det går att kakla även på denna ändbit?
(Hoppas ni fattar hur jag menar...)
Tack för era råd.
Det är ju just sådana små detaljer som avgör hur proffsigt det ser ut! Det är också sådana detaljer som kan vara pilliga.
Min första tanke är: fuktsäkra noggrannt. Sen kan du spackla och måla kanten i samma färg som kaklet.
Hur du gör beror ju också på hur du vill att kanten skall se ut i förhållande till både kakelväggen och diskbänken (rundat eller rakt).
Som sagt, ett litet pillejobb för ynka 6 cm men som kräver lite eftertanke. Inte läge för "quick and dirty".
PS. Beakta också höjdskillnaden. Den kaklade ytan skall ju ha samma höjd som diskbänken. Kolla hur mycket gipsskiva och kakel bygger upp från underlaget så du hamnar i rätt nivå.
kristerh
09-03-2007, 12:30
Du vill inte ha mosaik? då blir det lättare att "kakla" och det finns något som heter kakellim, när jag gjorde om köket limade jag fast mosaiken på det befintliga kaklet, sedan fogar man som vanligt,
det finns speciella stenhårda skivor (kommer inte ihåg vad de heter) ser ut som masonit men är som sagt hårt, som det går att såga,
tror det skulle vara bättre än gipsskiva, vet inte hur gipsskivan klarar tyngder, nu menar jag inte att man ska sitta på skivan, men ibland kanske man lutar lite lätt och jag inbillar mig att en gipsskiva kan ge med sig med tiden, men vad du än använder så rekommenderar jag fuktspärr.
*Stintan*
09-03-2007, 13:10
kristerh om det är plyfa du menar så är den ju oxå vattentålig, kanske svårt att få tag på en så liten bit som behövs bara samt att den är ganska blank i ytan men det kanske funkar att kakla på ändå. Det finns oxå särskild våtrumsgips som rekommenders vid kakelsättning där det kan bli blött.
Trä är mindre bra då det är ett material som rör sig och kan få kaklet att lossna. Men som sagt det är viktigt att stryka på en fuktspärr vilket material man än använder.
Det finns ju en ny lätt skiva, minns inte vad den heter... den används bland annat för att bygga upp sidor i inbyggnadsbadkar och väggar i badrum... det borde ju funka? Det är ju fukttåligt också. Väger nästan ingenting och är starkt och hållbart... Ja, vad heter det??? Återkommer om minnet kommer tillbaka...
Hired-Gun
10-03-2007, 00:28
Gips,våtrumsgips eller mineritskiva plus fuktspärr
Vad bra råd! Jag håller helt med Bee om att det är viktigt med såna här detaljer! Ska forska lite på det där med mineritskiva, annars får det bli gips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.