Full version: BLOMSTERBJÖRK
joulanta

Hej
Varför har denna fina krukväxt försvunnit. Lyckades hitta den ett år och den blommade hela sommaren.
Har jagat frö men misslyckats.

Pia L
Är du alldeles säker på att det inte var Blomsterlönn / Klockmalva? Om det var så då finns det frön på plantagen ialla fall, jag ska just sätta mina och hoppas på blommning wub.gif
Gillan
Om det är Blomsterlönn du menar joulanta, så kanske du känner igen den här? Fins i många olika färger.

[attachment=334:100_1710_1.JPG]
Pia L
Härlig färg Gillan, själv hade jag en orange.
Gillan
CITAT (Pia L @ 09-03-2007, 10:46) *

Vacker Pia! Har du den inte kvar då? Min är nyss omplanterad och jag ser fram emot sommarens fägring. Men det skulle vara kul med fler färger. Men vart ska jag ha allt???
evelina
Fast blomsterbjörk och klockmalva är inte samma blomma.

Jag köpte sticklingar förra året.

Blomsterbjörk (Anisodontea capensis)

Så här ser blomsterbjörk ut.

Gillan
Aha evelina! Tack för upplysningen tummenupp.gif . Den var ju också söt yes.gif
joulanta
Hej
Tack för alla snabba svar det finns tydligen många blomstervänner
Det är Anisodontea capensis blomsterbjörk jag menar.
Har många olika färger av klockmalva har även startat en tråd om den

Elizabet
Pia L
Tack evelina, jag visste inte ens att det fanns något som hette så, det var därför jag frågade om det var blomsterlönn hon menade istället. giggle.gif men det ser jag ju nu att det inte var.
Själv så tycker jag nog att klockmalvan är snyggare.
evelina
CITAT (Pia L @ 09-03-2007, 12:01) *
Tack evelina, jag visste inte ens att det fanns något som hette så, det var därför jag frågade om det var blomsterlönn hon menade istället. giggle.gif men det ser jag ju nu att det inte var.
Själv så tycker jag nog att klockmalvan är snyggare.

Jag håller med dig,tyckte blomsterbjörken var tråkig så jag har slängt mina förra året. blushing.gif
Dom tog sådan plats och kunde inte övervintra dom.
Penstemon
Jag tycker att blomsterbjörken är jättefin. tummenupp.gif Men det som är svårt , är att få tag i den. Den är ju inte så vanlig. sweatingbullets.gif
Fenja
Jag har köpt frö till blomsterbjörk eller rumsmalva som den också kallas från Impecta tidigare, men jag vet inte om de har den kvar... Ibland går den även att hitta i handeln, men säljs då oftast under andra namn.
Jag vet att det finns äldre trådar om denna växt, om du söker dem och tittar efter kan det kanske finnas fler ställen där du kan få tag på den.
Mvh
Fenja
CarMa
Har en blomsterbjörk som jag kan dela med mej av lite längre fram.
Jag har hört namnet rumsmalva om samma växt, kanske därför det är lite förvirrat med namn... confused.gif
evelina
CITAT (Pia L @ 09-03-2007, 10:46) *

Jag har stammat upp två stycken och dom blir jätteläckra, prova det om ni gillar uppstammat förstås.
birgitta-lundin
Jag har sökt med ljus och lyckta efter rumsmalva ( Anisodontea Capensis) i hela stockholms län går inte att få tag i. När det är så stor efterfrågan på denna vackra blomma varför odlas den inte upp i handelsträdgårdarna eller varför kan man inte få tag i frön
Inka
Hej!
Jag köpte en stickling av denna på Weibulls i Stockholm tidigt i våras. Den har vuxit rekordsnabbt och blommar redan med små rosa blommor. Jag ska klippa i den snart. Jag gillar alla dessa gamla mormorsblommor!
/Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon