|
Piccante
09-03-2007, 11:55
Tidningen Forskning och framsteg genomför under Linnéjubileumet en omröstning för att utse landets vackraste blomma. Lägg din röst via länken här.
Lars-Olof Arvids
09-03-2007, 12:46
Oj, det var svårt! Kan man verkligen tävla när det finns så många vackra blommor? Vad kan vara vackrare än ett blåsippsbestånd på våren? Eller en äng med sirliga darrgräs, väldoftande nattvioler och ståtliga hässleklockor? Kustarun och kattfot som är så fina i det bohuslänska kustbandet? Eller den läckra rödfibblan, som jag i min barndom tvärnitade för med cykeln och blev påkörd av mamma som kom bakom... Jag tror jag väntar ett tag med att rösta!  Olle
Piccante
09-03-2007, 13:38
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-03-2007, 12:46)  Oj, det var svårt! Kan man verkligen tävla när det finns så många vackra blommor? Vad kan vara vackrare än ett blåsippsbestånd på våren? Eller en äng med sirliga darrgräs, väldoftande nattvioler och ståtliga hässleklockor? Kustarun och kattfot som är så fina i det bohuslänska kustbandet? Eller den läckra rödfibblan, som jag i min barndom tvärnitade för med cykeln och blev påkörd av mamma som kom bakom... Jag tror jag väntar ett tag med att rösta!  Olle  Härligt med så personliga minnen av första bekantskapen med en växt, påkörd av mamma, det lär man ju komma ihåg. Själv har jag sprungit över halva öar i panik över att man nästan har missat sista avgången med färjan hem, för att man har letat intensivt efter en växt. För att inte tala om när man har krypit på alla fyra i rikkärr och granskat varje cm efter majvivor och lustiga maskrosor. Visst kan man bli tagen av mycket. Så det är ett svårt val. Tyvärr är det väl inte alla förunnat att få ha upplevt alla de växter som är med i tävlingen. Men själv är jag väldigt förtjust i backsippan
sqrulan
09-03-2007, 13:48
CITAT (Markus_H @ 09-03-2007, 11:55)  Tidningen Forskning och framsteg genomför under Linnéjubileumet en omröstning för att utse landets vackraste blomma. Lägg din röst via länken här.  Det var svårt att välja,man har ju så många minnen.Men jag gick enbart på utseendet,för det var väl det man skulle.Kram sqrulan.Jag är en ny medlem.
Piccante
09-03-2007, 13:51
CITAT (sqrulan @ 09-03-2007, 13:48)   Det var svårt att välja,man har ju så många minnen.Men jag gick enbart på utseendet,för det var väl det man skulle.Kram sqrulan.Jag är en ny medlem. Då får man passa på att säga hej och välkommen
sqrulan
09-03-2007, 13:56
CITAT (Markus_H @ 09-03-2007, 13:51)  Då får man passa på att säga hej och välkommen  Tack! Det ska bli roligt att se hur allt fungerar,kanske man kan få lite tips o goda råd.Man blir ju aldrig fullärd.sqrulan.
CITAT (sqrulan @ 09-03-2007, 13:56)  Tack! Det ska bli roligt att se hur allt fungerar,kanske man kan få lite tips o goda råd.Man blir ju aldrig fullärd.sqrulan. Hej och välkommen säger jag med.  Tips och goda råd får man hur mycket som helst här, forumet är fullt av hjälpsamma människor som delar med sig av sin kunskap - och tack och lov så blir man aldrig fullärd.
sqrulan
09-03-2007, 14:46
 Vad roligt att träffa trevliga människor med samma intressen.Jag ska nu leta vidare och försöka förstå hur allt går till,jag är nybörjare även på internet.Mycket intressant verkar det finnas,så fredags städningen får nog vara denna vecka.Jag har ialla fall hunnit med att plantera om alla krukväxter,så det känns ju bra.sqrulan.
CITAT (sqrulan @ 09-03-2007, 13:48)   Det var svårt att välja,man har ju så många minnen.Men jag gick enbart på utseendet,för det var väl det man skulle.Kram sqrulan.Jag är en ny medlem. Hej och välkommern hit.  Jag har röstat på Blåsippan. Det är ett minne som sitter kvar. Jag hade så att säga uppnått mogen ålder då jag såg min första blåsippebacke i Östersund. Det var helt underbart - jag blir lyrisk av tanken än i dag.
anna_rispan
09-03-2007, 17:33
HU vad svårt det var! Alla växter är ju fina på sitt sätt. Hoppas att stor blåklocka kommer med i tävlingen. Då ska jag rösta järnet på den. Om man nu får rösta mer än en gång....
fick bli blåsippa här med, när inte min favoritblomma fanns med...vitsippan
Jag har röstat på backsippan som jag tycker är så mjuk och len att man vill klappa den och så är den vacker också. Vet inte om det var olagligt det jag ska berätta nu, men i så fall är det preskiberat vid det här laget. På 50-talet var jag mycket hos min mormor i Enköping och en vårdag var vi uppe på åsen och min mormor säger att - här brukar det växa backsippor, men jag tror inte dom har kommit upp än. Om du hittar någon att plocka så får du 25 öre. - Jag hittade många och tjänade flera kronor och mormor fick en syndigt vacker bukett.
maskrosen ,krokusen.tulpanen,om våren,pionen rosen ,riddarsporren mitt under högsommaren,höstflox .gentiana,om hösten,,,,,,,,nej jag kan inte plocka ut EN BLOMMA ALLA ÄR VACKRA ELLER HUR  ?
Alla blommor är vackra på sitt sätt men en av mina favoriter är faktiskt med... och nej det är inte hibiskusar jag syftar på... Som barn hade vi stuga och när sommaren började lyste praktlysingen med sin fantastiska färg... Vi hade ett helt hav med sådana och de lyste som sol... Idag försöker jag göra ett eget hav av praktlysing med änså länge har jag bara en liten pöl.... Ciczi
CITAT (Markus_H @ 09-03-2007, 11:55)  Tidningen Forskning och framsteg genomför under Linnéjubileumet en omröstning för att utse landets vackraste blomma. Lägg din röst via länken här. Tyvärr funkar inte den sidan för mig
Gossen Ruda
11-03-2007, 18:49
För min del blev det Jättekungsljus. Klickade fram januari och februari också och där blev det Vattenklöver och Norna.
Eva i Skåne
13-03-2007, 14:27
Vilken trevlig omröstning! Många charmiga små blommor som man ibland måste stanna upp en stund för att få syn på Jag röstade på violen som piggar upp en så tidigt på våren. En annan stark kandidat var den lilla lilla veronikan, som brukar finnas i min vildvuxna gräsmatta  Januari blev det för min del gulsporre och februari hägg.
anna_rispan
04-05-2007, 20:15
Nu har jag röstat i den nya omgången. Blev hönsbär men det var svårt....
Piccante
04-05-2007, 22:54
röstade på Adam & Eva, en vacker orkidé.
zaaritha
04-05-2007, 22:56
Blåsippa, gullviva, ängsbräsma, smörboll...................
Cassandra
04-05-2007, 23:43
Svårt men jag väljer blåsippan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|