Full version: Växter i skuggan
Anneli Dottemar
Hej. Jag har en tomt som angränsar till min grannes hus dvs min gräsmatta går till grannens vägg. Solen kommer åt denna sida en liten stund på dagen men inte mycket. Jag skulle vilja veta vilka plantor/växter som kan stå där. Det finns bara en minituja där nu men jag vill sätta något mer.

Tack på förhand för hjälp om detta! Vi köpte huset i somras och jag tycker att denna sida ser så "tom ut".

Hälsningar.
Anneli
titti49zon6
Hostor och ormbunkar brukar trivas i skuggigare partier om det inte är för torrt
Kommer säkert mer förslag från andra rolleyes.gif
pusillus
Myskmadra är en fin marktäckare som sprider sej fort.
Passar bra med Tittis förslag tycker jag. thumbsup.gif
Helen i Piteå Zon 5
Cacalia, Trolldruvor, Hasselört, Ligularior, Skuggbräcka är några förslag till.....
kerstin z5-6
Finns hur mycket som helst , både vedartat -och perenner som föredrar den miljön
Alla lundväxter tex , Lunddocka , Trillium , högre perenner som stormhatt, Blad verks växter som Alunrot heuchera , Brunnera -med vackra vit variegerade blad, eller i silvermönster ,<Rodgersia-bronsblad , ruta-finns olika , akleja , Löjtnandshjärta , Tolvguda blomma, vivor
olgak
Oh ja! Det finns så många fina växter för skuggiga lägen! Massor av hostor, ormbunkar, marktäckare som ormöga och myskmadra. Även flocknäva kan klara sig i skugga. Krolliljor. Läs avsnittet om "Trädgårdslunden" i Karin Berglunds bok "Din trädgård" för inspiratioin. Jag blir mer och mer fascinerad av skuggiga partier, som kan göras magiska med rätt växter, så ge inte upp!
Tesa
Får väl lägga till vintergröna och konvaljer och julrosor..
Anneli Dottemar
thumbsup.gif Tack för alla fina svar jag fick. Det är så kul med trädgård men det är min första så jag vet ju inte vad som kommer upp ännu heller men i "skuggan" finns bara tujan. Underlaget verkar vara "dålig" jord med en massa fina småstenar på. Det ser nästan ut som en gångstig fast den går efter husväggen. Det blir till att gräva en grop och fylla den med fin växt jord innan man planterar något.
Trevlig helg till er alla. Hälsningar. Anneli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon