catlady
Partnern var i Marocko och fick med sig två Argan-nötter hem. Argan-trädet som liknar oliven växer tydligen bara i området runt Agadir i hela världen (vilt)! Needless to say; Jag vill såååå gärna sätta ett eget träd!!! wub.gif Men hur gör jag?? Är det någon på forumet som provat? Trädet växer ju i extrem hetta och torka, 20 grader under vintern och närmare 40 på sommaren, med torr och näringsfattig sandjord... Vad tror ni - hur får jag dessa att gro??
Åsa, mälardalen zon 2
Jag hade stoppat ner dem i lucker såjord, vattnat och satt plastpåse över och ställt sådden varmt ifall det är frö från ett land där det inte blir speciellt kallt.
Fast enligt denna länk ska man tydligen få bättre groningsprocent me GA eller kallstratifiering
catlady
Tack för svar! Det låter ju jätteunderligt att en månad i typ skånevinter skulle få just dessa marockanska fröer att gro lättare...? Men då kanske jag borde prova att sätta ett som det är och slänga in ett i kylen några veckor. Det är ju lite känsligt eftersom jag bara fick två stycken! dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon