Full version: gamla rosor
Lena
Hej

hur gamla kan rosor bli, jag har Bonica rosor som är 18 år gamla och de har börjat bli dåliga de senaste åren, de har små blad och de blommar dåligt trots näring o vatten, kan inte finna något om rosor kan bli gamla och gå ut, är det någon som vet

Lena zon 4
Kajsa
Bland rabattrosorna kan Floribunda, Polyantha rosorna bli gamla om det är härdiga sorter, Tehybrider kanske 8-10 år.
Du kan låna " Rosor från Nordiska Trädgårdar " del 2 där finns ett kapitel om rosors härdighet, mycket intressant.
En ggn blommande rosor blir äldre än remoterande, vildrosor äldst.

Rödhätte, Floribunda ros från 1911, vanlig förr, finns ex som blivit 50 år.
Köpte denna ros i våras, den fick tyvärr en del svartfläcksjuka. Zon 5.

Katharina Zeimet, Polyanta ros från 1901, kan bli mycket gammal
Den har jag många ex av, en frisk favorit ros. Zon 5.
Men låna boken, där får du alla svaren.
Bonica 82 är en superros, köp nya plantor, den finns alltid.
kerstin z5-6
De rosor som förnyar sig själva dvs står på egen rot kan stå på (nästan) samma ställe i mer än 100 år
Vis rosinventeringen i norr hittades en ros från( i) en trädgård , vars grund lades 1919
Lena
Ja, men Bonica 82 är väl inte en sån ros, eller?

Lena
kerstin z5-6
Inte än kanske smile.gif men har den stått så länge på samma ställe kanske den har utvecklat egna rötter -blir busken större med åren ? Kommer det nya skott från underjorden som är likadana som moderrosen?

Den är med säkerhet ympad från början .
M.L. Meilland, Frankrike 1981.
Floribundaros, rabattros. Hör till den typ som kallas landskapsros och som planteras för att täcka stora ytor. Den passar lika bra i en liten grupp i en rabatt.
Växtsättet är tätt och brett. Taggarna är få och både stora och små.
Bladverket är något glänsande grönt. Blommorna är medelstora och sitter i stora klasar. Grenarna böjs ofta neråt på grund av blommornas tyngd. Färgen är varmt rosa, något mörkare mot mitten, blommorna bleknar så småningom till blekrosa. Blommans yttre kronblad är ojämna i kanten, doften är svag.
Blomningen är slösande rik och pågår med små avbrott från juli till sent på hösten. 'Bonica 82' växer bra på egen rot och kan förökas med sticklingar .
Pia H
Hej! Jag bor på Finnskogen ,gränsen mellan n.värmland o Norge,på norska sidan, har Hurdalsrosor i från 1943 , väldigt tåliga o lättskötta, gallrar på hösten o beskär på våren, är allt som behövs. rose.gif
AnnammA
Vi har en "Flammentanz", som enligt grannar, är från när huset byggdes på 60-talet. Det är den enda ros, som är kvar sen vi flyttade hit 92. Däremot har vi rosor, som blev planterade 92, och det är bla "Fairy", som växer på bra, "Queen Elizabeth" (blev flyttad i år, så vi får se vad som sker...)och en helt fantastisk "Bonica".
Andra "åldringar" från 93 och 95 är är myskroshybriderna "Buff Beauty" och "Ghislaine de Fèligonde", och sedan har det rullat på allt eftersom...
Mitt råd till dig Lena, är att dels ta sticklingar i sommar, och att vid beskärningen nästa vår försöka föryngringsbeskära dina "Bonica"-rosor, dvs ta bort en del av den äldsta veden, och låta yngre grenar växa till sig. Är det ett dumt råd, eller?

PS!
Kul att se dig igen Kerstin! :rose:DS.
Bee
En gammal tråd men ett intressant ämne!
Jag har tre klängrosor vid mitt altanräcke. När vi flyttade in 1980 var de 5 och dom var väl etablerade. Huset byggdes 1965 så dom kan vara från den tiden. Vi har aldrig vetat vad dom heter men dom ser som Etude. Får ofta svartfläckssjuka och bladlössen älskar rosorna lika mycket som vi gör. Blommar gör dom tills frosten kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon